До няколко години, по-тихи автомобили и по-шумни електромобили
От Стефан НиколовЧудесно, само да можеше и за старите коли да се приложи, но мярката не е единствена – има и препоръки за минимални нива на шум за електрическите и хибридните превозни средства. Може пък да се появи цяло тунинг направление за имитация на ДВГ звуци при електромобилите...
Причините
Постоянното излагане на високи нива на трафик шум може да предизвиква физическо изтощаване и нарушаване на функциите на различни органи, както и да допринася за сърдечни и други болести. Проучване на Европейската агенция за околната среда показва, че половината от градското население на Европа е изложено на шумови нива над 55 децибела (db).
Вредният ефект на трафик шума е научно доказан, но за прилагане на мерки са нужни законодателни инициативи и настоящата е насочена към шума генериран от двигателите на превозните средства. Нужно е, обаче, да се взимат предвид и други фактори като качество на пътната настилка, аеродинамика и гуми, които също имат значителен принос за оформяне на шумовия фон.
Предложенията
Законодателният проект предлага по етапно въвеждане на нови ограничения в рамките на шест, осем години след влизането им в сила. Първата фаза ще важи за новите модели, а втората за всички нови превозни средства, които влизат в експлоатация.
Ограничението за стандартни превозни средства е намаляване на шума от сегашните 74 db на 68 db, като за по-мощните ще има допуск от 2 до 6 децибела допълнително, с най-много 81 db за тежките (над 12 тона) камиони.
Евродепутатите предлагат също така на новите коли да се поставя стикер, от който да се информираме за генерирания от тях шум. Такива вече има за разход, шум от гумите и CO2 емисии, каквито електро колите не изхвърлят при своето движение, но проекто-регулацията засяга и тях.
За електромобилите
Темата за потенциалната опасност за пешеходците, която почти безшумните електромобили представляват, е все по-актуална и това е причина все по-често да се обсъждат вариантите за изкуствено добавяне на шум или звук, наподобяващ този на превозните средства с ДВГ. Иначе казано, да им "вкараме" малко шум на електромобилите. Това е доста противоречиво, защото таман успяваме да стигнем до така желаното подобрение с шума, а се оказва, че това е проблем. Наистина, особено за хората с увредено зрение или слух, липсата на познат шум от приближаващо превозно средство може да е опасен. Това, което засега има, са неща като специално добавения клаксон за пешеходци в Opel Ampera, който звучи по-скоро като зумер, но се активира ръчно.
Идеята на проекта за регулация на шума е по-скоро електромобилите да генерират принудително шум при движението си с ниска скорост, до 30 км/ч например. Ford дори направи проби и ни пита как искаме да звучи електрическия Focus в специална Facebook кампания, но централизираното решение си е друго нещо и остава да видим кога и какви нови изисквания ще бъдат официално приети и приложени.
[От: Green Car Congress]
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.