IBM Automotive – решения за бъдещата електронна мобилност
От Маргарита НиколоваЕфективното реализиране на електронната мобилност изисква цифрова, свързана и интелигентна инфраструктура. IBM популяризира тази бъдеща тема в рамките на своята Smarter Planet стратегия. Освен аспекти като капацитет на батериите и време за тяхното зареждане, важни за производителите на електрически превозни средства и батерии, енергийни доставчици, Telco и IT компании също са изправени предизвикателството да допринесат за развитиео на това засягащо множество браншове направление, за да се увеличи възприемането и употребата на електромобили. Германската IBM Research and Development Lab работи по няколко проекта в тази област...
Комуникацията с околната среда е важна стъпка към бъдещите електрически коли, без значение дали с производители, енергийни доставчици, следващата монтирана зарядна станция или другите участници в движението. Така електро колите са не само по-екосъобразни от днешните коли, но предлагат и възможността и инфраструктура за вграждане на голям обхват от допълнителни функции за по-близка връзка с доставчици на специализирани предложения за електронна мобилност.
IBM решението Vehicle Data Collection & Analysis позволява обмен на данни между превозно средство и производител. Бордово телеинформационно устройство с IBM софтуер за анализ на данни и предсказване на събития изпраща информация за позицията, статуса на батерията и други важнни данни за превозното средство на отдалечен център за обработка на данни. Данните се обработват и връщат на водача на превозното средство. Тази двупосочна връзка може да бъде полезна по много начини: Данни за натоварването на електрическата мрежа може да оптимизират зареждането на бордовите батерии. Или може да бъде осъществен предварителен контакт със следващата зарядна станция в обхват при нужда от зареждане на батерията. Данните, предоставени от бордовото устрйство помагат и за откриване на технически проблеми с компоненти на превозното средство на ранен етап.
В сътрудничество с FINE Mobile GmbH, IBM вгражда решението в TW4XP, електрически прототип, който завърши на трето място в летния Automotive XPrize 2010.
Следващата стъпка в интелигентните комуникации при превозните средства е създаване на сервизна платформа, която да осигури на производителите и доставчици на електро мобилни услуги възможност да ги предлагат на шофьорите чрез Cloud Computing.
IBM участва в "Green eMotion" ЕС проекта за развитие на E-Mobility пазара до 2015 г., който ще помогне на компании като енергийни доставчици или оператори на автопаркове да зареждат и продават услуги и други предложения. Всеки собственик на кола може да купува услуги от пазара, който за първи път свързва всички участници в една система и помага за споделянето на разпространявана, но изолирана преди информация. Една важна функция на E-Mobility Marketplace ще бъде зареждането на колите в различни енергийни мрежи, собственост на различни доставчици. Това ще стане възможно с въвеждането на система, подобна на роуминга при мобилните телефони. Платежните операции за зарежданията също ще се управляват с тази платформа.
Пазарът е разработен като отворена сервизна платформа за обработка на всички взаимодействия между доставчици и потребители, предлагайки услуги в Cloud Computing среда. Платформата е базирана на отворени стандарти и протоколи, осигуряващи стандартен потребителски интерфейс, с което става възможно добавянето на бъдещи услуги, без полагане на сериозни развойни и интеграционни усилия.
E-Mobility Marketplace ще бъде изпробван в 16 моделни региона за електронна мобилност в Европа. В Германия това ще бъдат Карлсруе/Щутгарт и Берлин. "Green eMotion" проектът на ЕС се състои от група от 42 партньора, включително индустриални компании, енергийни доставчици, производители на електромобили, общини и университети.
[Източник: IAA]