Потребителски терзания: С електро кола... без гараж
От Мартин ХаджистойковКак да използвам и зареждам своята електрическа кола, ако нямам личен гараж?
Чудесно е да имаш личното удобство, наречено гараж, но много хора в България нямат такъв. Зареждане на електро кола в гараж е много лесно и прави покупката на такова модерно возило по-лесно решение, но ако паркираш на улицата или пред блока, нещата не седят точно така. Има разни въпроси, свързани с това, които ме притесняват, и затова ми се струва добра идея да им обърнем подобаващо внимание...
Когато карахме в продължение на пет дена през пролетта на 2012 Opel Ampera, ни беше и забавно, и лесно. Имаме гаражи, зареждането не е проблем, колата просто не ни се връщаше. Супер, но не за всеки ще е така лесно и удобно. Електро колите се зареждат бавно, още няма инфраструктура за тях в България, като изключим няма и двайсетината зарядни станции в цялата страна, и още преди да се е решил да се сдобие с електро кола човек, това лесно може да го разколебае.
Сега нямам електро кола под ръка, пък и за такъв тест са си нужни вероятно поне няколко дена. Но нищо не ми пречи да си представя един вариант на употреба на електромобил все едно нямам гараж, където да го зареждам.
Казусът наистина е по-скоро със зареждането. За паркиране – като всяка кола се паркира, няма какво да му се мисли толкова тук. Трябва да започна цикъла все отнякъде, та ще го подкарам по познатия начин. Колата ми седи на улицата пред блока, достатъчно заредена (да речем, че е такава със стотина км пробег принципно) и сутринта потеглям към работата както обикновено (моята си е у дома, но нали сега си представям масовия вариант на нещата). Минавам петнайсетина километра и от наличните 80 ми остават 65 км пробег. Сега имам два варианта – където работя може да се зарежда или пък не може. В първия случай, шапка на тояга, стига да е всичко наред (да е свободен източника и да работи). Включвам, докато съм на бачкане се зарежда, и като си тръгвам вече съм си "взел" 15-те км обратно . Това е и вариантът, при който беше възможно да започна така малко по-горе – с почти пълна батерия. Просто ще похарча пак 15 км, докато се прибера и толкоз – на другата сутрин отново съм ОК. Дори да е много студено навън и батерията да позагуби известно количество заряд, пак няма да имам грижи.
Сега към втората случка – където работя няма възможност за зареждане. Първия ден ОК, на втория пак може да се справя, но след това става по-трудничко. Да пусна вечер кабел от балкона на апартамента – остави тая работа, освен ако не си в затворен комплекс или пък е достатъчно удобно и най-вече безопасно... Да оставя колата на синя зона през деня, където има електро колонка? Чудесно, но става само в Бургас и София. Въобще, ако работя в някой офис, на някоя улица, където оставям колата си през деня като другите, чао на зареждането – няма как да стане. Не и докато не започнем да виждаме на много места по тротоарите монтирани електро колонки. Като на снимката отдолу, която моят партньор Стефо направи миналата година в Норвегия. Така по-става, определено.
Малко бавничко се развиват нещата с електрическата мобилност у нас, та очаквам тези потенциални неудобства, които се опитвам да си представя като част от ежедневната употреба на електромобил в България, да ни съпътстват известно време. Те са функция от малкия пробег с едно зареждане, разбира се. Ако след като напълниш батерията имаш 300 км пътуване, на няколко дена веднъж все ще намираш начин да напълниш, било то ако си в някоя от горните ситуации. Но с малък капацитет и много фактори за бързото му консумиране не изглежда толкова привлекателно, при положение нямаш гараж или удобен начин за зареждане пред дома или работата.
Естествено, най-лесният отговор за терзания от този род е – "Просто не си купувам електро кола, докато не стане по-удобно и лесно". Съвсем логично съждение би било, наистина, кой би искал да си скубе косите въпреки иначе добрата покупка? И тук няма как да не усложня още малко нещата, защото в България сме масово натикани в големи блокове. На снимката отгоре наистина изглежда добре – електро колонки на произволна улица. Но на паркинга пред произволната панелна китайска стена? Където има десетки коли и кой свари, той превари с паркирането. Да си представим, че стигаме дотам, че и на такива места да поставим зарядни станции. Слагат пет пред блока и хоп, ето ти решение на проблема със зареждането. Само че, там, пред блога, има много коли, дето електрическата им част е само обикновеният 12V акумулатор. При тоталната липса на места за паркиране познай дали няма да има "Абе я да го до духат с тия електро коли, аз къде да паркирам?" Баммм, прибираш се от работа и на всички електро места разни колички, дето не им трябва кабел и щепсел. Хлъц. А, сетих се, може "отстрани" някъде да се заделят по няколко парко места за електромобили с по една електро колонка за всяко. И някакво ограничение на достъпа, че да няма коли с ауспуси на тях. ОК, де, трудно е, но е непостижимо .
Всичкото това ми се вужда много реално в нашите условия. Електро колите бавно или бързо ще се множат, но блоковете ще са си все там и казусът със зареждане на електромобили пред и около тях или на други места, където не е толкова лесно да се сдобием с ток, ще си го има. Освен ако не се търсят подходящи решения, разбира се. Вероятно грам няма да са от лесните. Може да се окажат дори по-голямо предизвикателство, отколкото очакваме, затова да не се бавим, а да ги обсъждаме и решаваме сега, когато нещата са още в зародиш. Със сигурност няма да съжаляваме, ако си подложим добре .
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.