В този блог: Електрическият SUV на Audi с 95 кВтч батерия.
На автосалона във Франкфурт (отворен за посетители от 17 до 27 септември, 2015 г.) Audi показва e-tron quattro електро SUV концепт на живо. Вероятно ще е на пазара някъде през 2018 г. и вероятно с 500 км пробег. Но колко е вероятно да е реален?...
Когато писах, че Audi показва за пръв път електро SUV с доста пробег, реших да не използвам добре звучащите 500 км в заглавието. Сега те са там, но с въпросителна. Така ще е докато не излезе на пътя и не разберем какъв е реалният пробег.
Данните му са впечатляващи:
- Обща мощност – до 370 кВт (800 Нм)
- Ускорение 0-100 км/ч – 4.6 сек.
- Макс. скорост: 210 км/ч
- Батерия: 95 кВтч
- Зареждане от 150 кВт станция – 50 мин.
Факт е, че с 95 кВтч батерия пробег от 500 км е постижим. С Tesla Model S при умерено шофиране (до 70-80 км/ч) е пробвано. Това, което ме притеснява с 500-те км на e-tron quattro, е, че сега Tesla Model X излиза на пазара с официален пробег 386 км, а това са два сходни електромобила. Model X е с 90 кВтч батерия, което е с 5 кВтч по-малко, но допълнителните 5 кВтч няма да дават (над) 100 км пробег повече на e-tron quattro.
Високата скорост също е голямо предизвикателство. На Porsche Mission E със супер обтекаемата форма съм склонен да приема, че скорости от типа на 140-150 км/ч няма да му се отразяват толкова много на разхода. Но дали e-tron quattro ще успява да задържи магистралния разход ниско с тази мастита предница? Но пък е със супер нисък коефициент на челно съпротивление от 0.25. Как са го постигнали с тези форми и отвори?
Сега пример може да се даде отново само с Tesla. Разходът на Model S се качва и на 30 кВтч при стабилно натискане на педала. А това означава под 250 км с едно зареждане.
В концепта виждам някои елементи, които ще спомагат за удължаване на пробега, като прибраните във вратите дръжки. Предната част обаче е висока и агресивна, с множество отвори, които обикновено не помагат при електромобилите. Виж Tesla Model S – на мястото на радиаторната решетка има обтекаема пластика, няма отвор.
Щом смятат да го пускат на пазара през 2018 г., имат още две години за подобрения. Едно от тях ще трябва да е в системата за отопление (и охлаждане). Намирам, че не случайно Bosch показва такава концепция сега.
В електромотора и силовата електроника също ще са нужни подобрения, за да се постигне максимална ефективност. А с 95 кВтч батерия, ако приемем, че използваемият капацитет ще е около 87 кВтч, за да имаме 500 км пробег разходът на ток не трябва да надвишава 17.5 кВтч.
С една "твърда" батерия това вероятно ще е много по-постижимо – според различни материали, на които съм попадал, батериите с твърди електролити няма да се нуждаят от интензивно охлаждане и затопляне като тези с течни електролити. А това означава икономия на енергия. И пак, едва ли е случайно, че сега Bosch закупи производител на твърди батерии (кликни линка отгоре за повече инфо).
И накрая, за зареждането. Дават пълен заряд за 50 минути на 150 кВт зарядна станция. Значи до 80 процента може да е 25-30 мин., а от 20 до 80% още по-бързо. Но все смятаме почти пълен или пълен заряд, а реално колко пъти пълним колите си с гориво догоре сега? Ако електромобил като e-tron quattro е с 30% енергия в батерията и го заредиш до 60% за 10-15 мин, мисля че звучи прилично като за едни примерни 150 км пробег.
С всичките тези сметки на ум, 400 км ми се вижда по-реалният пробег за модел като e-tron quattro. Или до 300 км с по-динамично шофиране.
Няма и две-три години и ще разбера.
https://ecars.bg/blogs/1169-audi-e-tron-quattro-500-ili-400-km-probeg#sigProId334fd72257
Ето и актуални снимки пратени от нашия приятел Хари от КИА България:
https://ecars.bg/blogs/1169-audi-e-tron-quattro-500-ili-400-km-probeg#sigProId05905d3be1
Снимки: Audi
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.