В онези години в началото на eCars.bg, 2011, 2012, 2013, имаше един първоначален шум около електромобилите. Всъщност, беше по-скоро леко жужене, примесено с еуфория, скептицизъм и обилни дози присмех...
Еуфорията, разбира се, е от първите собственици на електромобили и от хората запалени по новата тема, изпълнена с тиха и чиста емоция.
Скептицизъм... това го има и днес. Има какво да се желае, пък и си имаме добрите стари возила, дето сме си много привикнали към тях.
Обилни дози присмех. О, да! Откъде ли не и много често от хората в авто индустрията. На Автосалон София 2011 нашият тогава изглеждащ странно eCars.bg екип чу не малко такива. Тогава за пръв път в Интер Експо имаше изложени електромобили в България, но не на един щанд чухме, "Ооо, забравете за тия смешки, не и преди 2015-та, ако и тогава нещо въобще докарат нещо сносно"... Не и преди коя, каза?
И после с годините присмиването продължи. Смееха се на онова нещо наречено Supercharger мрежа, смееха се на гърчещия се в забавяния новак, който в началото едва успяваше да прави по няколко десетки коли на седмица, смееха се на "електричките".
Но тук не става дума за "Кой ще се смее последен?". Говорим за елементарна прозорливост и за поглед наоколо. Отвъд това, което познаваме и с което сме свикнали. Отвъд старите ни представи за живота. Известно е още и със стряскащата дума ПРОМЯНА.
Откъде да знаеш дали нещо ще се наложи? Гледаш дали другите го търсят, търсиш в Гугъл за новото нещо, питаш се дали ще ти хареса? Така правим обикновено, поне напоследък, с новите електронни благинки. През 92-ра не беше така.
Но тогава вече започвахме да се потапяме постепенно в дизеловото джакузи. Задаваше се с пълни сили нова и евтина мобилност, която да отведе икономиките ни към нови висоти. Не че вече не използвахме дизел отдавна, но през 90-те започнахме да плуваме с много повече ентусиазъм в него. И продължаваме да се плицикаме там.
Не ми е смешно. Не се присмивам на никого от старата авто индустрия за старите и все по-изцедени технологии. Не искам дори да гледам скептично на двигателите с вътрешно горене. Все още имам кола с такъв. Просто вече живея с друго мото и ако някой захвали добрата стара техника учтиво предлагам "Да говорим за новия ти електромобил, не за стария ти дизел."
Смея се радостно на всяка електромобилна новина от опитните автопроизводители, обаче. За обновяване на модел или, дай боже, за изцяло нов. Както и за всичко, което подобрява отношението и обслужването.
И все пак, колко от ветераните в бизнеса показаха истински ангажимент към електрическата мобилност? Очевидно е, че Renault, Nissan, GM и BMW са начело. Те направиха изцяло електрически модели и продават стотици или десетки хиляди. Малко е в общия план, но е силен ангажимент на фона на останалите, повечето от които пробват по нещо, но обикновено е електро вариант на съществуващ ДВГ модел.
Но тези, които се смееха, вече не се смеят. Защото една вълна се надигна толкова много, че усмивките замръзнаха. Акционерите на Daimler попитаха "Защо нямаме отговор на Tesla Model 3", на 28 април 2016 от Ford обявиха "очевидно вече правим нещо в тази посока" [с 300-те км електро пробег], Chevrolet пуска електрическия Bolt с 320 км пробег в края на 2016 г., Audi работи трескаво по е-SUV конкуренция на Tesla Model X и... това изречение може да стане прекалено дълго, ако продължавам.
Tesla Model 3 е само върхът на айсберга. Стотици хиляди хора, повечето от които никога не са притежавали електромобил, платиха по $1,000 (или друга валута) капаро за своя бъдещ по-достъпен електромобил. Но погледни на изток и ще видиш, че много скоро ще говорим за милиони.
Огромни китайски технологични компании влизат с летящ старт в електрическата мобилност със своите супер капитали и преди старата авто индустрия да се усети само за няколко години ще направят революция при колите като тази при мобилните телефони, която вече диктува нашия живот.
Как ще го направят като нямат грам от опита на утвърдените с десетилетия авто концерни? Ами, вече го правят и то точно с големите си пари. Само един от пресните примери е в това, че част от екипа работил по създаването на BMW i3 вече е в китайска компания. Пък и Tesla е най-красноречивият пример, че е възможно, при това от нулата!
От юли 2017 г. BMW i3 ще е с близо 200 км реален пробег с едно зареждане. LEAF 2016 вече го прави (даже малко отгоре). Дали е достатъчно за конкуренция с Tesla Model 3?
Очевидно е, че в Renault и Nissan са под голяма пара да пуснат модели с 300 км пробег през 2017 г. Nissan вече показа невероятния IDS Concept, който много хора очакват да е основа за LEAF 2 и липсата на повече новини от Япония е за да не страдат продажбите на сегашния модел.
В BMW работят по i5, някъде за 2019 г. Просто нямат избор да не успеят с това (и нямам съмнения, че ще го постигнат), ако не искат Model 3 да им открадне прекалено много клиенти. Мислиш, че това е трудно? "Това е BMW", казваш. Аз пък ти казвам, че един собственик на Model S наредил се на опашка от 200-300 души за Model 3 резервация на 31 март в Ню Джърси, е питал всички от опашката дали имат електромобил и 90% са отговорили НЕ. Ти си прави изводите...
Но с над 400,000 Model 3 заявки за три седмици старата авто индустрия изяде невероятен шамар. Никой, включително в Tesla, не очакваше хората по света да откликнат по такъв невероятен начин на бъдещата по-достъпна електро кола на Tesla.
То си има предистория, обаче. От самото начало в Tesla започнаха да правят повечето неща различно, при това много, много различно. Директни продажби, супер ангажимент към хората, изграждане на мрежа за безплатно бързо зареждане, а сега за капак вече дават по две безплатни малки зареждачки на хотели, ресторанти, търговски обекти и още.
Ами постоянното обновяване на софтуера на Model S и X? Ще го има и в Model 3. Събуждаш се и намираш колата си с нови възможности, с отстранени проблеми или подобрена функционалност. Всичко това по интернет, дори без да разбереш. Сега имаш ли го? Някой предлага ли ти го?
Не е нужно да припадаме по Tesla. Имат си и те недостатъци, правят грешки (но ги отстраняват бързо и с огромно желание). Важно е да погледнем в себе си, в сегашния си живот, в продуктите, които използваме, в колите, които караме и да осъзнаем какво причиняваме на самите нас и на околните.
Днес е Великден. И Христос Воскресе!
Електромобилът също.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин