В този блог: Възможни фалити на доставчици заради спада на интереса към дизела и идването на електромобилите.
В публикувания наскоро годишен доклад на Daimler се отправя предупреждение към инвеститорите за това да са наясно, че преходът от дизелови към електрически коли може да доведе до фалити на компании доставчици на части. С други думи за тях трябва да бъдат "предвидени компенсации"...
Според големите германски автопроизводители "дизеловите коли трябва да останат, а електрифицирането да почака до 2025 г". Всъщност вероятно дори 2035 или 2050-та...
В доклада на Daimler нещата са обяснени така: "Поради планираното електрифициране на нови моделни серии и промяната в търсенето на потребителите от дизелови към бензинови двигатели [сега пък и бензинът се намеси], автомобилният сегмент на Mercedes-Benz е изправен пред риска Daimler да изисква промени в обемите поръчки на компоненти от доставчици. Това от своя страна може да доведе до незапълване на производствените мощности на някои доставчици. Ако те не могат да поемат своите фиксирани разходи, съществува вероятност да започнат да търсят компенсации. Увеличението в капацитета на някои от заводите на доставчици също може да наложи финансово участие."
Какво означава това? Ние го разбираме като: Промяната е трудна, не ни карайте да го правим или ако трябва да го направим после да не питате защо ни се влошават финансовите резултати!
Reuters добавя още, че доставчиците на Daimler са принуждавани да инвестират, за да спомагат електрифицирането на цялата гама на Mercedes-Benz до 2022 г. Това провокира автопроизводителя да използва необичайно откровен език, за да предупреди за удара, който индустрията ще понесе при промяната към електро коли.
В доклада се казва още, че "възможността да се неутрализират по-високите разходи за стоки и други материали чрез повишаване на цените на електро моделите е ограничена заради силния конкурентен натиск на международните авто пазари".
На метаезик това го разбираме така: Азиатците много бързо се научиха да правят качествени и атрактивни коли на ниски цени и вече не можем да лапаме толкова пари както когато доминирахме тотално авто пазара.
Те че пак ще са скъпи германските електрички не се и съмняваме – и сега са така като погледнеш Opel Ampera-e и BMW i3, например – но няма да е възможно да се товарят много предвид експанзията на компании като Hyundai и добре седящият ценово IONIQ. Има и други примери, пък и ще има още нови модели скоро, съответно конкуренция. Дори на самите германци вече им писна да чакат своите родни автопроизводители и започнаха да внасят и предлагат китайски електро бусове в Европа.
Това са акцентите от интервю с ИД на Daimler Дитер Цетше по темата с трудната променя. Звучи като задаваща се стагнация, но пък от друга страна заплатата му е скочила от €7.61 милиона през 2016 г. на €8.61 милиона през 2017-та...
В скорошната история има достатъчно примери за закъснели реакции при промяна на технологията. Някои завои са по-остри от други и се взимат много по-трудно. Някои капитани успяват да завият, на други рулят им е сякаш е вързан с трудно за скъсване въже.