В този блог: Първите ни директни впечатления от изцяло електрическия BMW i3 в кратък тест драйв из Амстердам.Първият ни тест драйв на BMW i3 се получи по-скоро като лично запознанство с колата. Типичният едночасов курс по предварително определен маршрут, който всеки може да си резервира през сайта на BMW. ОК, не всеки, а и може да има известни затруднения. Нека да ти разкажа...
Благодаря на Ангел от БАЕПС, който прояви повече настойчивост от мен към BMW (Amsterdam) и след известна комуникация, която аз отново подех от един момент нататък, нещата се наредиха по стандартния начин – един час обиколка из Амстердам с един от обучените за целта служители, които компанията нарича BMW Genius.
Първоначално отправих искане да получа колата за половин ден за по-дълга обиколка, включително до няколко вятърни мелници близо до Амстердам. На това получих отговор, че въобще не могат да ми предоставят BMW i3, защото нямам холандска шофьорска книжка, а по-късно се оказа че са разбрали, че я искам за цял уикенд. След включването на Ангел и направените от мен уточнения, все пак всичко се нареди, за което благодаря на BMW Amsterdam.
Времето не беше особено на наша страна. Сутринта преди теста валеше обилно и затова се обадих да отложим с два часа. Дъждът обаче не искаше да спира и решихме да не се отказваме – хайде на метрото за десетина минути, после няколко минути пеша и ето ни в BMW Amsterdam по обед.
В салона, BMW i3 си има собствен специално аранжиран кът, който прави впечатление веднага след като влезеш. Докато чаках нашия гений да донесе обичайния тест драйв документ, който трябва да попълня, реших да огледам колата, защото най-накрая имах тази възможност – нямаше какво да чакам. Ето първите ми впечатления.
Вратата е доста солидна, но прагът е малко високо, благодарение на което при сядането успях да разбера колко твърда е карбоновата структура на BMW i3 :). Все пак не ударих главата си силно и просто повторих упражнението по влизането – казах си че това е нещо, с което бързо ще свикна, когато получим нашия i3.
Много исках да усетя това така обсъждано усещане за простор на предните седалки – е, почувствах го веднага. Таблото е компактно, централната конзола е прекъсната и наистина отпред в i3 е приятно просторно. Единственото странно нещо, особено като гледаш през отворена врата отвън, е доста стърчащата навътре конзола с волана. Но е добре сметната и воланът не е прекалено близо, когато седнах зад него.
След това кратко "здрасти" и вече готови с документацията, слязохме етаж по-надолу, за да се качим в тестовия (оранжев) i3. И обиколката започна.
Излязохме от паркинга и вече на улицата, нямах търпение да пробвам рекуперирането. Силен фен на шофирането с един педал, след първото кратко ускорение пуснах десния педал и усещането тук за някои хора може да е като леко "забиване на носа" – регенерирането е сравнително силно, макар и малко по-слабо от това на Kangoo Z.E. Нашият навигиращ приятел, знаейки с какво се занимавам и че съм наясно с колата, просто ме подсети, че с пълното отдръпване на крака от десния педал светват и стоп светлините, защото тогава рекуперирането е най-силно и ефектът донякъде е като натискане на крачната спирачка.
Съответно, ако намалявайки просто отпускаш десния педал по-плавно, без да махаш крака от него, регенерирането е по-слабо и стоповете не светват. Свиква се и е добре да свикнеш, защото ако постоянно пускаш на тласъци педала, стоповете ти ще мигат като коледна елха и задният шофьор може да изпадне в неприятни ситуации или чуденки.
Бързо стигнахме до по-закътана част, която нашият домакин на борда беше избрал, за да мога да тествам ускорението и скоростта. Но първо, за возията. Изненадан съм от "микса", който са постигнали. Нова кола е, при това с много тънки гуми (155/70R19), но има нещо приятно меко във возията, без да се люлее или да има някаква несигурност. Те и улиците в Амстердам са просто идеални (за 5 дена не видяхме нито една дупка или повреда, но не сме и гледали специално – защото всичко навсякъде е просто на шест).
Завих по интересна алея покрай живописен канал и моят навигатор ме подкани: "Full throttle". Натиснах и усещането е чудесно, а Даниел допълни, "на старта е по-бърз и от M3". Беше мой ред да му напомня с какво се занимаваме и че сме пускали блог за този клип, което предизвика забавен смях в колата.
BMW i3 наистина ускорява много пристрастяващо – просто се изнася много динамично, а по-късно пробвах рязко задминаване и електромобилът изпълни маневрата изумително пъргаво.
Продължих да пробвам на места рекуперацията, а Даниел все ме подсещаше, че е избрал този по-спокоен район, за да мога да усетя по-добре ускорението и максималната скорост. Но след като ги пробвах веднъж, аз продължавах с това, което ме интересуваше повече, а то е напасването към колата за шофиране с един педал.
Нали съм свикнал с рекуперацията на нашия Рено Туизи, тази на BMW i3, бидейки по-силна, изисква да поддържаш леко натиснат десния педал, ако искаш да намаляваш по-бавно (да има по-малко рекуперация). Ако слизам по-наклон, например, и пусна Туизи, той дори може леко да ускорява, ако е стръмно, като същевременно регенерира. В i3 това не е възможно, защото регенерирането е по-силно и дори по наклон колата спира сравнително бързо. В това отношение Kangoo Z.E. е най-силен, просто няма как да го пуснеш по инерция, освен ако не изключиш от скорост. Подобно е усещането и при i3.
По-късно като анализирах теста за себе си, отчетох това като известен недостатък – да не мога да пускам десния педал и да се движа повече време по инерция със слаба рекуперация ми липсва като възможност. В съзнанието ми веднага започна да се прокрадва съмнение, дали пък да не вземем e-Golf, защото там рекуперирането е на нива – има слабо, средно и силно, но BMW i3 е по-атрактивен, замислен е от самото начало като електромобил и не е това, което наричаме "заводска конверсия" – електро версия на съществуващ ДВГ модел. Със сигурност имаме огромно желание и разбира се намерения да се сдобием и с електро голф, когато настъпи момента, и тогава ще можем да сравняваме на воля.
Моите спътници в теста (сина ми и брат ми) седяха толкова притихнали отзад, че в един момент бях забравил, че са в колата. На два пъти питах "Как е?" и брат ми отговаряше "Мога да се возя цял ден :)".
Получи се чудесна обиколка, коментирахме разпалено електромобилите с Даниел, който брат ми, гледайки го отзад, каза че е изглеждал естествено ентусиазиран за колата, а не като търговец, търсещ най-бързия път към продажбата.
И преди да приключим, осъзнах три неща. Седалката ми пасва и е много комфортна, коженият салон (както си зная добре) въобще не е за мен и третото – трябва да получим по-бързо нашия BMW i3, защото колата е чудесна и както Туизи, предизвиква много усмивки по пътя.
Уверявам те, че това е просто невероятно – хората наоколо да се усмихват, да ти правят път, да вдигат палци и да кимат положително с глава. Затова сме така електромобилно активни – за да помагаме да го има това и в България. Чудесно е и го заслужаваме изцяло!
Е, това е нашето първо кратко приключение с BMW i3. Повече, когато получим нашия бял екземпляр ;).
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.