С Рено Туизи от София до Самоков е едно, а на връщане друго

Блог
В този блог: Пътуване с Туизи около Искъра, електромобилни впечатления от Самоков и още.

В началото на седмицата наш Туизи гостува на Самоков за два дена и понеже му е в обсега, решихме да видим как ще се справим по пътя натам и обратно. Очаквано, разлика има, при това съществена...

Като за първа проба – само един. Тръгвам точно в 19:00 столичния квартал Борово, нагоре по България към околовръстното и по него към Горубляне. На старта компютърът на колата показваше 58 км оставащ пробег, но със 100% заредена батерия и леко каране с 50-60, на Горубляне бях само с чертичка по-малко заряд и вече 82 км прогнозни. Получава се повече отколкото в началото, защото компютърът смята за няколко километра назад и спрямо стила на шофиране и условията.

Времето прохладно и даже, както установих малко по-късно, по пътя покрай Искъра, една идея тръпчиво :). В посока Самоков повечето е изкачване, та се бях подготвил, че ще карам по-бавно, за да мога да стигна.

От Панчарево натам покрай Кокаляне и към Пасарел карах с до 45-50 км/ч, като изборът ми на час за пътуване се оказа удачен заради липсата на трафик. По целия път са ме задминали няма и 10 коли, съответно можех да си позволя бавното каране, без да преча. Имаше 1-2 случая зад мен да се съберат по 2-3 коли за по минута, но толкова. Казвам го със съзнанието, че описвам един недостатък на електромобила, който налага по-бавно каране, за да не закъсаш без ток.

Вече покрай язовира, на баирите карах и по-бавно, с 30-40 км/ч, защото нагоре тягата си дърпа от батерията. Това може да се стори идиотско на много хора, но реших да не рискувам, а и познавам възможностите на Туизи и когато по-късно пристигнах в Самоков се оказа, че съм преценил добре нещата.

Когато стигнах Мечката и излязох на правата към Самоков ми оставаха три чертички и към 15 км прогнозен пробег. Там карах с около 55 км/ч и пристигнах за час и петнадесет минути на Лукойл (разклона за Боровец), с 12 км оставащ пробег след изминати 62.5 км.

След кратка среща предадох Туизи в сигурни местни ръце и ме откараха обратно, като по пътя си мислех как ли ще реагират хората на колата в града.

В сряда сутрин имах възможността да отида обратно до Самоков с друг електромобил – доста по-големият и разполагащ с достатъчно заряд да отиде и да се върне, Renault Kangoo Z.E. И преди съм го казвал, не съм фен на баничарките, но когато за първи път се качих в e-Kangoo останах изумен от возията, тишината и съответно комфорта, който това возило ми достави.

Със 70 км/ч e-Kangoo се носи плавно и много разпускащо нагоре по пътя и въпреки че валеше нямах никакви притеснения да се върна с Туизи. Направен е така, че малките триъгълни стъкла (плексиглас всъщност) до страничните огледала отвеждат много успешно въздуха и водата настрани и нямаш никакви грижи с карането и в дъжд. Факт е, че отзад има завихряне и за човек на задната седалка може да е сравнително неприятно.

Пристигнахме, нашият домакин ни посрещна топло в офиса си, благодари многократно за това, че предоставихме Туизи за тест и разказа за преживяването. Колата очаквано е предизвикала много интерес из града и дори има заинтересовани да си купят, но по-важното е, че се потвърждава нещо важно – тези неща, тестове и представяне, трябва да се правят много по-често. Причината е, че хората не знаят за електромобилите и възможността да ги видят на живо и пробват е безценна за популяризиране на електрическата мобилност в България.

Не бяхме там, за да го видим, както се казва, та не можем да разкажем, но сърдечно благодарим на екипа на местния вестник Самоков 365, където има разказ за преживяването Туизи в Самоков.

След чудесен разговор, в който нашият домакин ни разказа и много интересни неща за града и благодари отново неколкократно за предоставената възможност, насред успокоеното време се готвя да потегля обратно. Приятно установявам разбирането, интереса и желанието за развитие на електрическата мобилност в региона, с необятните туристически предложения и вписването на електромобилите по един нов и много атрактивен начин в местната икономика. Ще го бъде, и още как!

С Туизи зареден до горе и телефонно предупреждение, че около язовира вали, тръгвам точно по същия маршрут обратно към София, с интерес да установя разликата.

Нали е повечето спускане, още отначало си позволих по-висока скорост и по правата след Самоков карах с 65-70 км/ч. След това по завоите около язовира поддържах около 60, а в един момент стигнах и до дъжда. Карал съм Туизи неведнъж така и с тази скорост дори хартиеният плик с лакомства отстрани до мен не се мокреше. Гумите на Туизи са странни, обаче, и зад мен виждах един фееричен фонтан от вода. Отново, почти нула трафик, съответно не пречех никому с ниска скорост и заслепяващ фонтан :).

Но за Туизи около 60 км/ч не е ниска скорост и продължих да поддържам така през по-голямата част от пътя. С изключение на едно спиране за няколко секунди, за да заобиколя катастрофирала кола, не съм намалявал и дори в един момент се чудех дали колата не поднася леко в острите завои, които взимах с около 50, предвид че всичко беше мокро и хлъзгаво.

Вероятно е било само заблуждение, защото Туизи не занесе никъде, а и не го пресилвах в тези обстоятелства.

Общо взето по обратния път се движех с 10-15 км/ч по-висока скорост отколкото на отиване и пристигнах на Горубляне с 4 черти и впечатляващите 30 км оставащ пробег. Все така има още десетина до Борово, но след като изкачих баира на околовръстното и стигнах до Бизнес парка (дъжд нямаше още от преди Кокаляне насам) подкарах с максималните 85 км/ч и така чак до Била на Тодор Каблешков.

От околовръстното надолу по България разбира се рекуперирах стабилно и скоростта постепенно спадаше, а малко по-късно спрях пред гаража с 23 км оставащ пробег и точно един час път.

Ето в това е голямата разлика. На отиване с 20 мин повече и с два пъти по-малко оставащ заряд, отколкото на връщане, когато и скоростта ми беше по-висока.

Чудесно преживяване, още интересни неща научени за електромобилите и предоставена възможност на повече хора да видят и пробват лично. Това осмисля много силно избора ни да подкрепяме електрическата мобилност, а за заформящите се интересни неща в е-посоката в региона тепърва ще те информираме с радост.

Засега поздрави от нас и до следващото Туизи преживяване, което се заформя през уикенда. Този път посоката е Нови Искър ;).

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Коментари (0)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
Все още няма пуснати коментари

Най-нови теми от форума

  • Няма мнения