В този блог: Българските градове с най-мръсния въздух в Европа според доклад на ЕАОС.Тази сутрин (1 декември, 2014 г.) чета в Дневник статия озаглавена В България няма официални данни за връзката между здравето на хората и замърсения въздух. Не съм шокиран, замърсяването около нас се вижда и със затворени очи и усеща и със запушен нос. Не рипвам веднага да се жалвам как сме номер едно с нещо толкова вредно, чета и на свой ред давам рамо, защото е важно нещата да се казват в очите и всеки от нас да помогне за изчистването, със своето ЕДНО нещо, за което ще ти разкажа след малко...
Историята...
В статията на Дневник се казва, че според изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по околна среда Ваня Григорова:
"Българските градове са на първо място по наднормено замърсен въздух в Европа и на целия континент най-големи са разходите за покриване щетите от замърсяването на въздуха от държавната ТЕЦ "Марица Изток-2".
Според Григорова основните проблеми водещи до огромните замърсявания в България са:
– Недостатъчното прилагане на мерките, които ще доведат до по-чист въздух в нашите градове, а именно подобряване и организация на транспортната инфраструктура;
– Липса на по-нов автомобилен парк;
– Липса на по-нови и комфортни публични превозни средства;
– Липса на по-често почистване на улиците.
И най-важното – по думите й: "Не става дума толкова за промишленото замърсяване."
А ЗА КАКВО СТАВА ДУМА ТОГАВА?
"Другият" проблем
Работил съм в ТЕЦ "Марица Изток-2" през 1989 г. (ако помня добре), когато като ученик в столичния строителен техникум (сега гимназия) заедно с останалите от класа поставях някакви пластмасови палети вътре в един от дебелите дъгообразни комини. Това беше отдавна и тогава не съм мислел въобще по въпроса, но сигурно централата (както и други като нея) е източник на сериозни замърсявания. Изглежда обаче има и един друг масов причинител на замърсявания и това сме самите ние.
В коментарите под статията в Дневник потребител казва:
"За тецовете хубаво, но защо никой не говори за милионите автомобили със свалени катализатори и DPF филтри. Все пак те са основният замърсител на въздуха в големите градове..."
Рядко посещавам сервиза, където обслужват моя бензинов миниван. Най-вече за смяна на гуми и ако изникне нещо за поправка. Поддържам колата, макар вече да я използвам рядко, защото карам най-вече електрическия Рено Туизи (ако само знаех по-рано как супер готино ще ми се отрази това.)
Но се заговарям със собственика, че сме сродни души, и всеки път става дума за това как много от клиентите му или вече са махнали катализатора и/или филтъра за твърди частици (DPF) или просто му казват "Бе я го разкарай тоя DPF филтър". Наистина, колите "вървят" повече без тях, но DPF филтърът не е поставен, за да го разкарваме. Нито катализатора. Хората обаче го правят масово и така просто си "разкарват здравето".
Моето "едно нещо" по въпроса
В момента чета "The ONE thing" на Гари Келър. Това е един от онези бестселъри, в които се говори за нещо просто, което е под носа ни, но също така просто не го виждаме или го подминаваме. Става дума за (идентифициране на) онова ЕДНО нещо, с което се справяш най-добре. Гари го описва като Фокусиращия въпрос, така:
Кое е онова ЕДНО нещо, което мога да правя, така че правейки го всичко останало да е по-лесно или ненужно?
Общото между тази книга, този въпрос и "разкарай тоя DPF филтър" или мръсният български въздух е в това, че задавайки си Фокусиращия въпрос установих, че всъщност вече съм намерил своя ЕДИН голям отговор... Карам електромобил!
Не ми се налага да притежавам, да подменям или да мисля за DPF филтър. Нито за какъвто и да било друг филтър и всичките му там консумативи. И сега като се замисля, правейки това – да карам електромобил – всичко свързано с шофирането стана по-лесно или ненужно. Агресивността ми зад волана изчезна, карам спокойно и това ме улеснява МНОГО в придвижването. Нямам консумативи за смяна по колата и това (до голяма степен) попада в графата ненужно.
Разбира се, че с времето ще има какво да сменям. Гуми, чистачки, след доста години и накладки, че те се износват много бавно в електромобил. С остаряването вероятно ще се появяват и технически проблеми...
Но съм сигурен, че ме разбираш за по-лесното и ненужното. Изумително е само като си помисля как точно съвпадат нещата с начина, по който ги е описал Гари. С други думи в случая няма дизел (бензин или каквото там), няма дим (след мен), няма проблем (за никого), камо ли DPF филтър за разкарване.
И естествено, замърсяването грам не е само у нас. В Париж, например, наскоро пак трябваше пак да ограничават движението, заради свръх замърсяването предизвикано от добрия стар "френски дизел".
В добавка, почти винаги ходя на пазар пеша (на около километър), разхождам се когато мога и карам велосипед. И всичко това е част от моето ЕДНО нещо.
А твоето какво е?
П.П.
Може и да не помня точно през коя година съм се подвизавал в ТЕЦ Марица Изток-2, но помня отлично как когато бях дете в Лозенец миеха улиците всеки ден. Сега се радвам, ако в Борово ни ги измият веднъж годишно. Докато мета улицата, винаги си пожелавам хората да пазят повече чистота, а общината да мие по-често улиците!
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.