В този блог: Добре е да знаем – колите с горивни клетки работят с водород, не с вода.Като виждаме как по някои български сайтове се появяват заглавия за "Toyota на вода" ни се струва, че е добра идея да хвърлим малко повече светлина върху т. нар. водородни коли...
В последните седмици около тях се шуми много, най-вече заради няколкото показани модела по време на автосалона в Лос Анджелис. Че са нова и обещаваща технология е вярно, но не и че се зареждат с вода. Между вода и водород има разлика, все пак.
Другото важно е, че говорим за електромобили. Колите с горивни клетки се зареждат с водород, който на борда се преобразува в ток за задвижване на електромотора. Най-обсъжданата сега кола от този тип е прясно обявеният Toyota Mirai, който излиза на пазара през 2015 г.
След като уточнихме, че се зареждат с водород, остава да кажем, че "отпадният" продукт е вода, но не точно питейна в истинския смисъл. В интервю за Automotive News човекът отговорен за създаването на горивната клетка Сеиджи Мизуно от Toyota казва, че са правени тестове в лаборатория, но компанията не препоръчва пиенето на тази вода.
Значи от Toyota веднъж казват, че са тествали въпросната вода в лаборатория и може да се пие като мляко, но от друга страна никой в компанията не я е опитвал и не препоръчват да се пие!
Въобще защо трябва да се обсъжда пиене на нещо излизащо от ауспух на кола, било то и вода? Вероятно просто се застраховат в случай че някой пробва и стане гаф, да не носят отговорност.
В Hyundai отиват малко по-далеч, поливайки градина с вода от техния водороден Tucson SUV. Не е същото като да я пие човек, но пък щом растенията я понасят – ОК.
Това, което ни тревожи повече от качеството на водата, излизаща от ауспуха на водородните коли е, че:
- Те все пак имат изпускателна система, каквато електромобилите с батерии нямат;
- На този етап водородът е много скъп за зареждане;
- За производството му се изразходва много електроенергия;
- Инфраструктурата за зареждане с водород е неимоверно по-скъпа от изграждане на ел. зарядни станции;
- Водородът има свойството да "напуска" резервоара;
- Всичко това отгоре прави колите с горивни клетки поне 5 пъти по-неефективни от тези с батерии.
Не че колите с водородни горивни клетки идват скоро насам, но засега смятаме да се въздържим от пиене на водата от тях. Ако междувременно нещата от горния списък се подобрят, може да се сдобием с още едно потенциално добро алтернативно решение на петрола.
От: Gas2
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.