В този блог: Едно дълго и забавно пътешествие с електромобил с удължен пробег.След теста на VW eUp! в Норвегия, който нашият приятел Румен от Осло сподели с всички ни в eCars.bg, отиваме за малко в Несебър, откъдето започва едно пътешествие с Опел Ампера. Да последваме Пепи Стойчев в пътуването му с електромобил към Алпите...
Електричеството е „в кръвта“ ми от доста време, но (както вероятно много хора) винаги съм се разкъсвал между идеята да карам на ток – чисто и тихо – и необходимостта да ходя когато и където искам, без да се притеснявам дали имам достатъчно заряд в батерията.
Е, това пътуване беше истинско превъплъщение на причината, поради която Ампера/Волт е най-доброто от 2-та свята :).
Основните неща за Ампера вероятно вече ги знаеш:
- 50-80 км пробег на ток с едно зареждане;
- 10 кВтч батерия;
- Разход за едно зареждане 1 - 2 лв според тарифата;
- 5-7 л/100 км бензинов разход.
Това го прави електрическият автомобил, с който можеш да прекосиш Европа, без да се притесняваш дали има къде да заредиш. Разбира се, харчиш гориво, но в 90% от времето (за ежедневни нужди) колата се кара само на ток.
Та, след като със задоволство установих, че ските се побират спокойно в Амперата, без да пречат (влизат в багажника през задната седалка до предния подлакътник, съответно не се налага да са на покрива на колата) реших, че ще ходя с нея на ски почивката ми в Алпите.
Останалият багаж за двама се събра без проблеми – всичко на всичко носехме 2 чифта ски, обувки и 5 средни куфара. Отправна точка Несебър, крайна – долината Цилертал, Австрия.
Едно от забавните неща при пътуване с такъв електро автомобил са различните стратегии, които може да избере човек, за това как да изразходва заряда, както и възможностите за зареждане на батерията в движение. В случая използвах първоначалния заряд за карането извън магистрала, тъй като батерията е по-ефективно да се използва при скорости до към 90 км/ч, а именно част до магистралата (Бургас) и останалата част токово каране беше по пътя Ботевград – Мездра, където има трафик и завои и се движиш по-бавно.
Във Враца, където пренощувахме преди да излезем от България, се възползвахме от вече коментираното "Да заредиш при приятели" и въпреки че бяхме в панелен блок, комшиите отсреща нямаха нищо против да вкараме колата в двора и да заредим. [Охоо, то вече става и при непознати :).]
На другия ден тръгнахме в посока КПП Връшка чука, за да спестим слизането до Калотина. В Сърбия между Зайчар и Парачин също е бавничко и използвахме батерията, като същевременно събрахме доста ток от рекуперация при слизане от прохода.
Оставихме десетина км заряд за следващата дестинация – Любляна. За моя приятна изненада се оказа, че там има добра и бързо развиваща се зарядна инфраструктура за електромобили. В Любляна се срещнахме със съфорумец от американския форум на Шевролет Волт, който дори донесе 5-пинов кабел за директен заряд (тъй като иначе стандартното шуко зарядно трябва да се оставя да виси на улицата).
На едната зарядна колонка "си почиваше" и един Tesla Model S :). И докато разгледахме стария град и си поприказвахме за колите ни на по кафе, събрахме доволно около 25 км заряд, който оставихме като буфер за алпийските баири. Този буфер се оказа доста необходим, тъй като преди долината има изкачване от 500 на 1550 м в продължение на около 10 км.
При такъв наклон, даваните от ДВГ-то 84 кВ идват малко и въпреки че работи на доста високи обороти, при натискане на газта мощността изглежда не е достатъчна и си взима от буфера в батерията.
Оказа се, че когато включиш режим HOLD колата се опитва доста стриктно да запази наличния в батерията заряд, което вдига много оборотите на двигателя. В този случай MOUNTAIN режим е "по-толерантен" и при взимане на заряд от батерията не бърза веднага да го върне, а изчаква по-лек за двигателя момент, за да върне нивото на буфера. Определено такива обороти в България не бях чувал въпреки че съм минавал няколко старопланински прохода.
Така или иначе след върха идва готиният момент – рекуперация без край :), спиране без крачната спирачка – :) кеф на макс. Стигнахме Цилертал при бензинов разход от 6.1 л/100 км магистрално каране с една идея над ограниченията.
Уви, в хотела нямаше възможност да зареждам, но при неколкократното ходене до близкия глетчер после надолу събирахме доста ток.
В крайна сметка направихме близо 4000 км, от които 300 км на ток. От тези 300 км, шейсетина км от първоначалния заряд във Враца и още 25 км от зареждането в Любляна. Остават 225 км събрани от рекуперация!!! В тази статистика не присъства още 1 пълен заряд от Несебър, тъй като статистиката се нулира при всяко зареждане на 100% (във Враца). Т.е. общо на ток сме изминали около 360 км.
В тази връзка съм убеден, че Ампера/Волт дават по добър среден разход от един Приус, например (колегите с Приус могат да коментират). Причината е в големия буфер за заряд. Всяка кола гори много на баир – и нормална, и хибридна, и електрическа – но обикновено надолу Приус в най-добрия случай може да рекуперира за 3-4 км. Ако спускането е стръмно Амперата събира за 15-17 км, за също толкова изминати. Усреднено, това според мен дава по-нисък разход за Ампера :).
Та, как се пътува с ел. автомобил с удължен обсег на дълъг път? Ами - интересно, комфортно и икономично :)
От Несебър: Петър Стойчев
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.