В този блог: Как лесно да сметнеш колко пари струва зареждането на електромобил от твой контакт.Днес се случи на два пъти да помогна за зареждане на Tesla Model S. Звъннаха ми от морето, където на нашенско семейство на гости са французи обикалящи Европа с Model S. Труден случай, защото не си носят червения трифазен CEE адаптер, с който може да заредят в повечето молове из България, а само синия, който е по-вероятно да намериш по къмпингите. А бързи зарядни станции ще имаме скоро, но сега още се работи по проекта. Междувременно можеш да намираш и качваш места за зареждане в нашия заряден локатор VsichkoTok.bg...
Малко след това направих връзка за Model S човек, който тръгва от София и наредихме нещата да може да зареди в Русе на път за Букурещ.
По-късно от морето ми звъннаха отново с резонен въпрос. Хората, при които Model S се зарежда (от битов контакт), попитали колко ток ще дръпне колата. С други думи колко ще струва, та да поискат от собственика на колата да им покрие разхода за ток. Затова реших да напиша блог по темата, за да може хората, които предоставят ток за зареждане на електромобил да знаят колко (им) струва това.
Слагам им в скоби в случай че някой реши да не иска пари за зареждането.
Всъщност, сметката се прави лесно. Обикновено повечето електромобили дърпат от битов контакт на 220V по 2 кВт (не по 3 кВт колкото е максималната мощност). За един час (по цени на ЧЕЗ) това струва (направена е корекция в стойността на нощната тарифа след уместни коментари по блога):
- ~ 23 ст. с ДДС (2 кВт х ~11.5 ст на кВтч) при зареждане на нощна тарифа;
- ~ 20 ст. с ДДС (2 кВт х ~10 ст на кВтч) при зареждане на нощна тарифа;
- ~ 40 ст. с ДДС (2 кВт х ~20 ст. на кВтч) на дневна тарифа.
Дори не ти е нужно да знаеш колко голяма е батерията на електромобила. Просто умножаваш часовете на зареждане по тарифата. Ако колата е включена в продължение на примерно 8 часа в контакта ти, това струва:
- 1.84 лв за 8 ч. на нощна тарифа (8 ч. по 2 кВт = 16 кВтч х 11.5 ст. на кВтч = 1.84 лв);
- 1.60 лв за 8 ч. на нощна тарифа (8 ч. по 2 кВт = 16 кВтч х 10 ст. на кВтч = 1.60 лв);
- 3.20 лв за 8 ч. на дневна тарифа (8 ч. по 2 кВт = 16 кВтч х 20 ст. на кВтч = 3.20 лв).
Примерът с 8-те часа е, защото повечето електромобили на пазара ще се заредят почти догоре за 8 часа. Бавно е, но затова са зарядните станции – на тях става (доста) по-бързо. Там и цените за зареждане обикновено са различни.
Добавка: Първоначалният вариант на блога съдържаше добавката, че при зареждане на електромобилите има 10-12% загуби. От съображения, че може да предизвика объркване премахнах този параграф, но реших да го върна след засягане на въпроса в коментарите. Загубите имат значение само за шофьора на електромобила, но не и за собственика на електромера. Ако електромерът показва изразходени 20 кВтч, толкова ще трябва да се платят. Загуби от 10-12% означава, че шофьорът на електромобила ще разполага с 10-12% по-малко или иначе казано ако заредиш 22 кВтч, реално ще имаш достъп до 20 кВтч, защото 2 кВтч се губят в процеса на зареждане като отдадена топлина, енергия консумирана за поддръжка на работата на различни устройства в електромобила и др.
Изключение при зареждане от битов контакт прави Tesla Model S, заради доста по-голямата си 85 кВтч батерия. Ако е празна, може да идат над 40 часа, за да я заредиш от битов контакт на 220V догоре. Затова Tesla изгражда Supercharger зарядни станции, на които зареждането на Model S е безплатно и отнема 40 мин до 80% или малко повече от час за пълно зареждане. Според сайта на компанията, до края на 2015 г. в България трябва да има две такива станции по коридора от Сърбия към Турция.
И накрая, оставям на теб да прецениш дали да черпиш притежателя на електромобил в нужда едно зареждане или да поискаш да си плати изхарчения ток. Ако е лев, два и ти е било полезно да научиш нещо за електромобилите (и да се повозиш) може да го поемеш ти. Ако пък е 10-15 лв за пълно Tesla зареждане, нещата са други. Изборът е твой.
Какъвто и да е случаят:
- Сега си по-подготвен/а по въпроса колко струва зареждане на електромобил от битов контакт;
- Помощта ти може да е (без)ценна; и
- Най-вероятно всички ще са доволни.
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.