В този блог: Няколко неща, с които е добре да си наясно преди да решиш да си купиш електромобил втора употреба.
Пазарът на употребявани електромобили предстои да се разрасне през следващите няколко години с пускането на нови модели и подобрени версии на вече предлаганите, което неминуемо ще увеличи предлаганите втора ръка коли...
Внасянето на употребяван електромобил може да не изглежда като нищо различно от това да си внесеш ДВГ кола, но има неща, за които е добре да си информиран/а преди да предприемеш покупката на употребяван електромобил.
В по-голям процент от случаите хората решават да се разделят с електромобила си заради лека полека намаляваща капацитета си батерия и това най-често се случва около изтичането на гаранционния период.
Добра идея е да се изисква максимално информация за състоянието на батерията и да не се купуват електромобили чиято батерия е със значително занижен капацитет от износване, защото много скоро може да се наложи тя да бъде заменена с нова, а това са си няколко хиляди в зелено.
Проверка на батерията може да се направи по няколко начина, но не всичките са достъпни за всеки купувач и нито един не гарантира 100% точен резултат.
Някои модели като Nissan LEAF показват остатъчния капацитет на батерията на таблото. Колко дълго ще живее една батерия зависи много и от начина по който е била карана колата от първоначалния и всеки следващ собственик.
Друг начин да се извлече информация за капацитета на батерията е да видим с колко се различава цифрата, която бордовият компютър показва при напълно заредена батерия и да го сравним със заводските данни.
Специално при LEAF най-добрият начин да получиш реална оценка за кондицията на батерията е да използваш програмата LeafSpy. Тя позволява с помощта на смартфон да се "погледне" навътре в батерията и не само да се види остатъчния ресурс, но и състоянието на всеки от 96-те съставляващи я елемента.
Ще ти е необходим също и диагностичен Bluetooth или WiFi-скенер, който да се включи към електромобила. Интересно е че LeafSpy показва и още неща от изминалия живот на батерията – например колко цикъла зареждане-разреждане е преминала и колко пъти е зареждана бързо на DC устройство.
Добре е също така да знаеш, че дори най-добрата батерия не би могла да покаже 100% капацитет след изминаването на повече от 20,000 км. Дори да е минимален процент загуба той трябва да бъде отчетен. Така че ако някой де си купуваш ел. кола втора ръка от дилър имай предвид, че може да те изпързалят по тази линия.
Въпреки че се нуждаят от доста по-малко поддръжка електромобилите все пак имат части, които подлежат на износване и нужда от ремонт затова преди да си купиш електро кола втора ръка се поинтересувай от състоянието на ходовата част, трансмисията, кормилното управление и електронните системи.
Ремонтът на окачването не е особен проблем, защото доста от електромобилите ползват елементи от обикновените. Renault Zoe има детайли от шасито на Clio, Nissan LEAF от Juke, KIA Soul EV с ДВГ модела и др.
Честа практика, както при класическите автомобили, така и при електромобилите втора ръка, е закупуването от търговците на катастрофирали автомобили и дори “удавени” такива. След това колите се привеждат в кондиция и се продават със сериозна надценка.
Затова преди покупката на втора ръка ел. кола е добре да се види дали няма промени в геометрията на купето, дали си пасват добре движещите елементи на каросерията – вратите и капаците и антикорозионното покритие и в какво състояние е електрониката.
Последното е особено важно, защото при "удавените" електромобили кабелите и електрониката по-късно ще ти донесат допълнителни проблеми и вероятно не малко разходи.
И за финал можеш да хвърлиш едно око на Често задавани въпроси в Elektromobili.bg.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин