В този блог: Първи сериен електро трактор – тази година на изложба, догодина вече по нивите.
Германската компания Fendt показва нов e100 Vario електрически трактор на Agritechnica изложението в Хановер...
Тежката индустрия е болна тема откъм шум и замърсяване, но особено при електробусите вече има силно развитие. Камионите изостават, но Tesla зададе темпо и там. При агротехниката обаче нещата са много назад.
Е-тракторът на Fendt идва да отсрами липсата на реални агро електрички в тежкия клас и с 50 кВт (75 кс) мощност е способен да работи в продължение на пет часа.
На полето условията са тежки, коловозите дълбоки, разходът на енергия е голям и затова e100 е оборудван със 100 кВтч батерия на 650 волта. Има 22 кВт бордово AC зарядно (най-вероятно от Brusa), което позволява зареждане от стандартен индустриален контакт (CEE32) с до 22 кВт. Има също CCS контакт – през него зареждането до 80% отнема около 40 минути. Предвид батерията това ще да е на 150 кВт зарядно.
Освен за задвижване на трактора, енергията от батерията може да се използва и за захранване на различни фермерски инструменти. Иначе казано, е-тракторът играе ролята на доставчик на ток насред полето, където обикновено такъв не е наличен.
За отопление на кабината се използва термо помпа, което е много важно, защото старите "парно" системи хапват доста ток. Трактористът може да управлява различни функции през мобилно приложение.
Първите бройки Fendt e100 Vario ще бъдат пуснати да работят в някои ферми през 2018 г. Има и други приложения.
Мюнхен и Щутгарт са сред градовете с най-много дебати за ограничаване на дизела и съответно задаващи се скоро мерки в тази посока. В тази връзка, Fendt работи с общината на Мюнхен за подмяна на дизеловите трактори за градски нужди с електрическия e100.
Електричките все още са по-скъпи и е ясно, че нова разработка като е-трактора на Fendt ще струва повече от дизелов трактор. Ясно е също и че оперативните разходи на е-трактора ще са (много) по-ниски от тези на дизелов. Но както добре знаем, нещата опират до сметки, не до природосъобразност, затова предстои да видим кога агробизнесът (или градските управи) ще намери сметка в електрическите трактори.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин