В този блог: Китайски стартъп на име Byton влиза в електромобилната игра
Byton залага на потребители, вместо пътници, със собствен формат – SIV, което означава Smart Intuitive Vehicle...
Като за начало, ето предварително обявените тех. данни:
- Ускорение 0–100 км/ч – под 6 сек.;
- Мощност преден електромотор – 150 кВт;
- Мощност заден електромотор – 200 кВт;
- Батерия базов пробег – 60 кВтч (350 км);
- Батерия удължен пробег – 90 кВтч (500 км);
- Автономност – ниво 3 (ъпгрейд до ниво 4 и евентуално ниво 5);
- Базова цена ~ $45,300
Както и други нови електромобилни компании, Byton има международно присъствие, с офиси в три държави. Засега компанията има около 400 служители и ето че е успяла да остане в сянка в продължение на 18 месеца, регистрирана като "Future Mobility Corporation".
Явно са решили, че е дошло време за световен дебют, но екипът на Byton иска да се дистанцира от други китайски електромобилни стартъпи, с уточнението, че не е поредната нова китайска компания бореща се за международно признание или модерен стартъп от силициевата долина.
Зад компанията очаквано стоят китайски инвеститори и на официалното представяне в щатите основателите Даниел Кирхерт и Карстен Брайтфелд обявиха, че искат Byton да е премиум марка. Кирхерт е бивш управляващ директор на Infiniti China, а Брайтфелд водеше BMW i8 програмата. Не са случайни хора.
Сега към другите цифри, за производството. Тук Byton скача много здраво с прогнозите или надеждите. Целта на компанията е много скоро да доставя по 250,000 до 300,000 електромобила годишно. Залагат на икономии от мащаба още от първите етапи на производството, което определено убягва като способност на всички други подобни стартъпи досега, включително Tesla.
Изключително трудно постижимо е за нова компания, но поне са сключили договор с Bosch за доставка на електромотори. Засега обаче Byton не е избрала производител на батерийни клетки, което за нас означава, че все още е в преговори с водещите в момента компании като LG Chem, AESC, Panasonic и Samsung SDI. Търсят само клетки, защото планират сами да си правят батерийния пакет.
Горните цифри обаче имат известна основа. Наскоро Byton обяви нова фабрика за $1.1 милиарда в Нанджинг и се надява още през първата година на производство да достигне капацитет 100,000 електромобила. Следващата стъпка е да добавят още три модела и да увеличат производството до 300,000 броя годишно. През лятото компанията е набрала инвестиции в размер на $240 милиона (Серия А) и търси активно още пари.
Самият SIV (малко странно звучи на български) изглежда с доста голямо междуосие, което отваря повече място за задните пътници или както ги наричат в компанията – потребители. Засега откъм дизайн и разпознаваемост на първия си модел екипът на Byron залага на вградения в таблото огромен Shared Experience Display (SED).
И накрая, защо Byton? Както вероятно се досещаш, това е игра на думи (както ВсичкоТок или КарамЕЛ), като целта е да звучи еднакво разпознаваемо и на китайски, и на английски. Byte On е съкратено от "bytes on wheels", а на китайски означава "уважение" и "издигане". Не са съвсем сходни, но поне наистина имат значения и на двата езика.
И така, ето ни един нов SIV. Дали съкращениет ще се наложи ще видим, но засега не виждаме някакво различно послание от това на други подобни компании, като NIO (преди NextEV). И Faraday Future стартира с як гръб и гръмки заявки, но не успя дори да подкара производсто. Самото име не беше никак атрактивно, но Byton звучи по-добре и по-лесно за казване.
Ще видим повече по време на CES 2018 шоуто в Лас Вегав в началото на януари, където Byton ще покаже своя електро SIV. Планът е продажбите да стартират през 2019 г., след което да добавят седан през 2021 г. и нещо като миниван през 2022 г.