В този блог: Нова система за улавяне на замърсители, взаимозаменяеми батерии и желание за производство на нови.
Няколко интересни новини хванаха окото ни тези дни преди Нова година и тъй като са сходни ги събираме в един общ блог...
Електромобилите не генерират вредни емисии в движение и ако се зареждат с ВЕИ ток стават още по-чисти като цяло. Но все пак има замърсяване докато се движат и то идва от частици хвърчащи от гумите. Затова една голяма компания решава да монтира на своите електромобили за доставки нови устройства, които да филтрират тези частици от околния въздух.
През април Deutsche Post DHL стартира един нов бизнес, след като закупи малкия производител на товарни електрички StreetScooter. За краткото време от тогава досега компанията е произвела 5,000 от тези (WORK и WORK L) возила към своята флота, а междувременно започна работа и по модел с 200 км пробег. И вече се виждат ползите. Разходите за поддръжка са с дo 80 процента по-ниски и "скутерите" пестят по 16,000 метрични тона въглероден двуокис в сравнение с традиционните ванове. За нас има една дори по-важна метрика, за която няма информация в случая – колко азотни окиси са спестени (далеч по-вредният отпадък от изгарянето на дизела).
Това добре, но очевидно търсят начини да намалят още замърсяването, чрез отстраняване на частиците хвърчащи от пътната настилка. На помощ тук идва голямата немска компания за филтри MANN+HUMMEL.
За целта, пет StreetScooter товарни електрички са оборудвани със специално разработени филтри от нея филтри, чиято работа се наблюдава по време на обиколките из германските градове. В анализа попадат данни за ефикасността на системата, концентрацията на частици във въздуха и информация за времето. Дизелът ни е влязъл тотално под кожата, но десетки хиляди хора умират от замърсяване от фини прахови частици, като в Щутгарт дори обявяват "fine dust alarms" когато условията го налагат. А в някои наши градове замърсяването май е доста по-сериозно отколкото в германските...
---------------
И пак Streetscooter. Пак същите електро возила за доставки. Този път обаче с друга технология. Оказва се, че Deutsche Post използва BMW i3 батерии в някои от малките камиончета на ток.
Батерийните модули са идентични с тези на настоящия i3 и се произвеждат от BMW Group Competence Center for Electric Mobility в Динголфинг. BMW предоставя батерии и на други компании. По-рано тази година BMW i поделението на компанията обяви партньорство с Torqeedo, която доставя задвижващи системи за електрически лодки, в които също се монтират i3 батерии.
Целият батериен пакет на BMW i3 се състои от 8 модула всеки с по 12 клетки за общ капацитет 33 кВтч. Клетките обаче са от "джобния" тип, а не като малките (хиляди на брой) в пакетите на Tesla. Съответно, системата за управление на батерията, включително кабелите и сензорите, както и системата за затопляне и охлаждане също са разработка на BMW i за специфичните приложения.
--------------------
Сега минаваме на друга германска компания, Continental, която също вече има сериозни действия в електромобилния бизнес. Continental е един от най-големите доставчици на авто компоненти в света и от години инвестира стабилно в електрически задвижващи системи. Засега бизнесът им с електрически и хибридни задвижвания не генерира никакви приходи, но финансовият директор на компанията Волфганг Шефер иска да промени това възможно най-скоро.
Естествено, че така ще иска, защото досега продажбите са за около €130 милиона и явно разходите са толкова или повече. В перспектива, обаче, Continental очаква потенциален приход около €2 милиарда от е-задвижващи системи до 2025 г. Везните също така ще се изравняват – експанзията на електромобилния бизнес следва да компенсира спада в продажбите на компоненти за двигатели с вътрешно горене.
И накрая, Continental гледа също и в посока производство на батерии и батерийни клетки. Според Шефер "Ще е голяма загуба, ако в бъдеще азиатските производители държат голяма част от стойността на всяка електрическа кола". Затова Continental е отворена за стартиране на производство на батерии в "мрежа с партньори".