В този блог: Второто обновено поколение на LEAF официално представено на журналисти със съдействието на eCars.
Едно дълго чакано за eCars представяне на известен електромобил в България прерасна в запомнящо се емоционално преживяване със земен и въздушен характер...
29 май на обед, Сопот, Централна България. Прекрасно време. Малко по-рано, четири красиви бели електромобила потеглят от София по подбалканския път. Във всеки има по четирима журналисти. Това е денят на представянето на Nissan LEAF 2 с 40 кВтч батерия – първо за журналистическата гилдия, чрез която и много хора в България да научат, че второто поколение на най-продаваната електричка пристига у нас.
Защо дълго чакано? Отговорът е бърз, но минава през времето. eCars е създаден през 2010 и през всичките години оттогава насам екипът ни продължава да работи, за да започнат да се случват точно тези събития – масовите електромобили от ново поколение да идват и в България.
Чувството за нас е приятно и интересно, за което специални благодарности към екипа на Рено Нисан България – добре замислено и свежо организирано представяне на LEAF, така че да може да бъде опитан от различни хора и по различни начини.
Имаме си отдавна приказка с екипа на компанията и като стана дума неотдавна за събитието и се заформи едно обсъждане на идеята да дадем рамо за зареждането на колите. Вдъхновение ни се намира в eCars и изпипахме четири специални зареждачки на новия LEAF. Кеф ни е да ги пипваме нещата, да изглеждат добре и да се допълва е-мобилната картинка както си трябва. Снимките говорят достатъчно, но на специални иноксови стойки четирите зареждачки очакваха и заредиха догоре всичките четири електромобила.
Но преди да стигнем до зареждането ни предстоеше пътуване. Сутринта смесихме представянето на LEAF в офиса на Нисан с кафенце и топли кроасани попивайки разни специфични неща за модела, подготвени от домакините.
Новият LEAF е друга бира. Докато първото поколение със своя нетрадиционен дизайн вече започва да се влива в пазара на употребявани коли у нас, във версия 2 има външна, вътрешна и технологична промяна. По нещо за всички от тях ще коментираме малко по-натам.
За нас се получи добре, защото успяхме да съберем отзиви от първа ръка и то от хора, които не пестят критики и споделят като с приятели. Да си сред шофиращи нов модел журналисти е възможност да чуеш всякакви мнения и коментари.
LEAF 2 дойде за пръв път за кратко в България през есента на 2017 г. по време на софийския автосалон. Тогава можехме само да огледаме черния демо електромобил, но сега е време за реализация. Четири бели коли са на разположение и бяха тествани в продължение на два дни, след което по-късно през годината предстои старт на продажбите.
С по 4 журналиста от различни медии сутрешното пътуване беше микс от емоции, по пътя имаше спирания за снимки, обсъждания и наслаждаване на чудесните гледки покрай подбалканския път.
LEAF е солиден електромобил от C-сегмент, с типичната за електричките стабилност и добро поведение в завои дори с по-висока скорост. Две неща правят веднага впечатление (като цяло, а и спрямо предния модел) – ускорението е осезаемо по-динамично в нормален (не еко) режим) и новият e-Pedal е система, която до голяма степен заменя нуждата от физическо натискане на спирачния педал. Казваме му още шофиране с един педал.
С включен e-Pedal, при рязко отпускане на педала за ускорение LEAF спира много бързо. Рекуперацията е много силна и индикаторът се пълни докрай. Режимът като че ли е по-подходящ за града, отколкото за шофиране на дълъг път, но вероятно ще е предпочитан в различни условия за хората свикнали да карат електромобил.
Реално с него се свиква много лесно и с добро калибриране на усилието върху педала за ускорение може да се избегнат нежелани резки спирания. Иначе казано по-плавното отпускане на педала изглажда шофирането и почти елиминира използването на спирачката.
Това все пак наистина е по-подходящо при градско шофиране, а на по-дълъг път става удобно с новия Pro-Pilot. Това е интелигентна асистираща система, с която (ако е поръчана), колата асистира шофирането като поддържа дистанция спрямо преден автомобил като сама ускорява и намалява, завива и предупреждава при нежелано настъпване на пътната маркировка.
Нашият екип ще тества отделно и подробно LEAF 2, тъй като по време на този тест нямахме възможност да пробваме подробно и оценим асистиращата система. Но пък колега журналист реши да провери как се справя LEAF с "по-динамично" (ъъмм) шофиране на отиване към Шато Копса, което ни даде възможност да сравним как се отразява то на разхода.
Ето разходът на енергия на четирите коли (наличен капацитет в батерията при старта и пристигането):
- 99%-29%
- 93%-30%
- 99%-31%
- 99%-34%
С по четири човека в кола добре се вижда, че резултатите са идентични, с изключение на един от "екипажите", който се справи с около 10% по-малко разход на енергия.
По време на пътуването имаше различни коментари, които мога да обобщя с това, че някои нови технологии, като предупреждаването чрез звук и вибрация за настъпване на маркировката, не се приемат добре от по-улегналите шофьори. Електрониката и асистиращите системи като цяло вероятно ще предизвикват негативни коментари от страна на хората свикнали със своите 15-годишни верни "по-аналогиви" пътни другари.
Но е факт, че LEAF 2 е много добре балансиран електромобил, с добри пътни качества и подпомагащи системи. И от пътуване като това се вижда, че 150 км маршрут с каране без никакви икономи и забавяния е абсолютно по силите на колата и остава 30% резерв.
Тук е моментът да коментираме и зареждането. Екипът на eCars осигури пипнати с много внимание брандирани зарядни станции като партньор на Нисан в събитието и колите се зареждаха с максимума от 6 кВт, каквато е мощността на бордовото зарядно. LEAF има и CHAdeMO бързо зареждане - на 50 кВт DC зареждачка може да се напълни от да речем 30% до 80% в рамките на половин час.
С около 30% в батерията всичките електрички се заредиха догоре за около 5 часа на монофазните ни зарядни станции ИДА Лого (32А, 6 кВт мощност). Факт е, че при AC зареждането LEAF 2 не изостава от Hyundai IONIQ и VQ e-Golf, но Renault ZOE продължава да е много по-практичен за средни разстояние, междинно бързо (до около час и половина) AC зареждане с мощност 22 кВт.
Сравнението е такова, че ако трябва да направиш подобно пътуване (150 км) със ZOE, отново ще имаш вероятно около 30% остатък, можеш да свършиш работа за час и половина, през което време колата се зарежда, и да потеглиш обратно. При LEAF и другите изброени електромобили времето както стана дума ще е по-скоро към 5 часа. ZOE, разбира се, няма DC зареждане, което го ограничава по друг начин.
Дотук с ограниченията, обаче, защото следва екстремната част. Как да запомниш едно такова събитие само с шофиране, хапване и отсядане на хубави места? Става, но с добавяне на щипка адреналин нещата придобиват съвсем различен оттенък.
След пристигането хапнахме чудесно, сложихме колите да се зареждат и следобед дойде време за въздушни акробатики. Екипът на Нисан беше подготвил специална изненада за всички – летене с парапланер с Весо Овчаров и съответно неговия екип.
Весо е екстремен тип. Обикаля цял свят, лети, докосва крилата на орли във висините и водата на непалски езера със своето крило и е светещо жизнен човек с жажда за приключения. Твърде много са – напиши Veso Ovcharov в тубата и гледай. Ето едно за отскок.
И аз имах възможността да летя с Весо. Супер яко. Супер яко. И дадох всичко от себе си :))). Което е приятният начин да кажа, че всичко от мен излезе и по време на полета, и след като се приземихме. Не бях единствен – трябва си здрав вестибуларен апарат, но пък на мнозина не им понесе така екстремно.
Това няма значение – важното е уникалното преживяване в българските планини – неописуемо красиво, диво, ветровито и в същото време изумително спокойно е да гледаш отвисоко зелените склонове и гори. Евала, Весо, ти си шамп. Благодарности за теб и целия ти екип, както и отново за нисанци за това приключение.
Тук вкарвам леко нетрадиционните за нас коли, но 33-те километра път през Кърнаре изкачихме със супер чувстващия се в свои води Nissan Navara, в компанията на X-trail. Машините са супер и бяха добре подбрани за целта. Въобще - супер, долу електрички, нагоре офроуд с джипки и пикапи. Както си трябва. Имаше идея дори да се катерим с LEAF, но накрая има предизвикателен черен път и се предпочете комбото с подходящите за целта коли. Все пак при първа възможност ще го пуснем електромобила на такова яко изкачване, да видим как ще са нещата с енергията.
Привечер се отдадохме на коментари, вечеряхме с виното на Шато Копса и се обсъждаха всякакви неща около колите, други подобни преживявания с Нисан и случки от деня. Деня!
За мен като основател на eCars, отворил тази страница през 2010 г., е особено чувство тези неща, за които съм работил през годините и сега вече целият ни 7-членен екип, вече да се случват в България. Електромобилите идват, мрежата от зареждачки расте, все повече хора се интересуват от електрическата мобилност и плодовете от дейността ни полека започват да поруменяват.
Продължаваме да работим за още много такива събития, да тестваме електрички, да правим и монтираме зарядни станции и да помагаме е-мобилността да достига до повече хора в България. Раздвижването се усеща!
До нови срещи!