В този блог: Следващият електро модел на Audi - e-tron GT - ще бъде представен през ноември на автосалона в Лос Анджелис.
Това е електромобил, който най-вероятно ще видим най-рано през 2020 г., но е втората електричка след Porsche Taycan, която ще може да се зарежда с мощност 350 кВт. Ако междувременно не се появи друга.
Последното е малко вероятно, но по-важното е, че според компанията e-tron GT ще може да се зарежда до 80% за 12 минути. Да видим какво означава това.
Audi e-tron GT се разработва на същата "J1" платформа като излизащия догодина Porsche Taycan. За първия си електромобил Porsche обяви, че за 15 минути Taycan ще може да се зареди до 80 процента и да измине 400 км. На теория и с умерено каране да, но обикновено карането на Porsche не е особено умерено. e-tron GT също ще бъде спортен електромобил и ще е много интересно да видим как ще се справя с динамично каране (с батерия в диапазона 80-95 кВтч).
Но да се върнем на зареждането. Audi e-tron GT ще разполага с 800V батерия и затова ще може да се зарежда от 350 кВт устройства. Мощността е огромна и ще е невероятно предизвикателство за електро мрежите по места. Това е така, защото ще е необходимо на едно място да има по няколко такива станции, че дори и по повече като например осем. Ако системата позволява зареждане с максимална мощност, говорим за 2.5 мегавата!
И не е само въпрос на мощност. Трябва солидна система за балансиране, както и буферна енергийна зона под формата на множество стационарни батерии. Porsche вече представи свое първоначално решение по въпроса – Pitstop мобилна система за зареждане с буферни акумулатори. Това е важно, но за истинско буфериране ще са нужни много батерии.
Несъмнено, зареждане за 10-15 минути е доста бързо и абсолютно сравнимо с това, с което сме свикнали сега. Колите задвижвани с горива се зареждат за 1 до няколко минути, но спирането по път на бензиностанции да посетиш тоалетната и да пиеш кафе може да отнеме и до половин час. Така, зареждане на електричка за около 300 км пробег в рамките на 10, 12 или 15 минути е супер адекватно.
Междувременно, ще трябва да се поработи сериозно по оптимизиране на електро мрежите като цяло и по места. Защото из нета вече се появяват опасения от хора в енергийната индустрия за евентуални проблеми с мрежите при увеличаване на броя на електромобилите. И това въобще не е като се отчитат такива големи мощности, за които говорим отгоре, а за нормално AC зареждане.
Но технологиите се развиват. И в eCars работим по балансиране на множество зарядни станции, защото вече правим такива монтажи. Решения ще има. Много хора и компании работят за това.