На 17 юни 2019 Renault обяви данните за обновената версия на ZOE и спецификата на избора ни подтикна да направим анализ на новите параметри.
Откъм батерии това е третото поколение ZOE, но реално е първи фейслифт от дебюта на модела през 2013 г. Като за начало, ето градацията на батериите през годините:
- 2013 - 24 кВтч
- 2017 - 40 кВтч
- 2019 - 52 кВтч
Далеч не всичко в един електромобил е батерия, но тя е основния компонент, на който обръщаме внимание. След като първия път направи сериозен скок и почти удвояване, защо сега Renault увеличава капацитета от 40 кВтч на 52 кВтч, вместо на около 60 кВтч, както много хора се надяваха?
В интервю за френския блог Automobile Propre, директорът на електромобилната програма на Renault Ерик Фонтон споделя, че "реално дори нямаше вътрешен дебат". Ерик добавя още, че "проблемът с батерията е, че тя е супер скъп компонент и всеки киловатчас отгоре вдига цената".
Тук започва играта на балансиране. Цените на електромобилите все още са достатъчно високи и от промените на ZOE във времето виждаме, че не цените падат, а за почти същите цени получаваме по-големи батерии. В случая с Renault, целта на компанията е да предлага достъпни електромобили и ако те все още не са такива за масовия потребител, очевидно се работи в тази посока.
При цена от €32000 за нов 52 кВтч ZOE, например, ако батерията е 62 кВтч (като на Nissan LEAF), тези 10 кВтч отгоре струват още около €4000. Пробегът се увеличава, но и с 52 кВтч е достатъчно добър (близо 400 км) и цената на колата се запазва спрямо предния модел.
По наблюдения на компанията, по отношение на изминати километри годишно днес със ZOE седи малко над бензиново Clio и малко под нивата на дизеловите модели, с около 14,000 км годишно. Има и "по-сериозни" случаи като този на eCars - нашият служебен ZOE с 40 кВтч батерия е изминал около 27,000 км за десетте месеца откакто го използваме.
Новото 50 кВт DC зареждане
И тук се заформиха бързи коментари по повод на това, че DC зареждането на ZOE 2 е с мощност 50 кВт, докато предстоящият Peugeot e-208 е ссъ 100 кВт DC зареждане. С тази мощност, на 50 кВт DC станция ZOE ще зарежда до 80% за около час и половина, тъй като мощността не е точно 50 кВт, а по-ниска и с напредване на зарядната сесия намалява още. Това в никакъв случай не е бързо, но е много важна добавка към 22 кВт AC бордовото зарядно на ZOE. В един умерен вариант, при спиране на DC станция с 10% от капацитета зареждане до около 60% би трябвало да става в рамките на 40 минути. Би било добре да е за 20 минути и индикациите от Renault са, че мощността ще бъде увеличена по-нататък.
Според Фонтон - и както сме коментирали не веднъж - DC зареждане с по-висока мощност има финансова логика в по-горен сегмент, като "С". Планът на Renault е да обяви 8 електрически модела до 2022 г., с до 130 кВт DC зареждане.
Новият ZOE ще се предлага от есента и интересното е, че въпреки съвсем близкия му пазарен дебют, настоящият модел с 40 кВтч продава да е лидер по продажби сред електромобилите в Европа. Цените още не са обявени официално, като предварителната информация беше за около €500 повече от ZOE 40, което е минимално като разлика. Повече очакваме да научим на автосалона във Франкфурт, където трябва да бъде представен и изцяло обновения Renault Kangoo ZE.