Една за теб, една за мен, всяка четириврата кола си има врати за отпред и отзад. Така е и при електрическия Renault ZOE. Но не и при един по-специален (даже два), който има една цяла, защото така е по-удобно.
Необичайно, защото нито е практично, нито е обичайно. С малки екстравагантни изключения тук там, огромни врати в стил една вместо две... просто няма такова нещо.
Но пък има един вариант, в който това ще заизглежда съвсем обичайно. Автономка.
Все повече се приближаваме до това колите да се управляват изцяло сами. Ще мине още някоя и друга година, но това ще стане обичайно. И тогава няма да изглежда странно да има една огромна врата, защото тя е за всички. Влизаш и сядаш с лице към хората пред теб. Ще е друг тип пътуване.
Сега сме още още някъде из тестовите етапи и демонстрациите. Точно такава върви от 14-ти октомври до 8-ми ноември в Париж, където стотина участници ще използват автономен Renault ZOE за пътувания като част от проекта Paris-Saclay Autonomous Lab.
Идеята е да могат да използват споделено самоуправляващият се ZOE прототип, за пътувания до някое от училищата или лабораториите в кампуса, за обяд, да идат на фитнес или нещо друго.
Инженерите на Renault са изработили две коли, с различно оборудване:
– ZOE такси #1:
Голяма крилата врата по цялата дължина на колата, която позволява директен достъп до предните и задните седалки;
Отсек от колата заделен само за наблюдаващия инженер – няма шофьор или оператор (само наблюдател от Renault), но все пак засега има човек за гарантиране на сигурността;
Седалки с индивидуални екрани, тонколони и USB портове, създавайки собствен кът за всеки пътник.
– ZOE такси #2:
По-голяма задна врата отдясно, хем за улеснен достъп, хем да е по-защитено откъм тротоара;
Модифициран интериор с обърната назад предна седалка;
Екрани за всеки пътник.
И двете коли могат да се резервират или извикат през мобилно приложение и спират по път за качване на нови пътници. Алгоритъм насочва по-близката кола към съответното място откъдето има заявка като същевременно приложението показва времето за пристигане на колата.
В рамките на кампуса са обособени 12 точки за качване и слизане, разположени оптимално спрямо най-използваните зони.
Докато пътуваш на екрана в колата получаваш известия когато идват заявки за пътувания от други хора.
И понеже е автономка и не караш, има звукови предупреждения ако задремеш и ти наближи мястото за слизане, както и релаксиращи звуци и други аудио симулации.
За масаж не става дума в материала на Renault, но нямаме съмнение, че това ще бъде основна екстра в автономните електромобили.