За разлика от Nissan, Toyota все още не произвежда електромобили. Дори 10 години по-късно (първият LEAF излезе на пазара в края на 2010 г.). Имаше малки изключения като няколко хиляди броя електрически RAV за Калифорния преди години, с цел да се отговори на изискванията там, но това е всичко.
Малка промяна се задава чрез една от марките на Toyota – Lexus. Компанията вече обяви предстоящия UX300e малък SUV, с – няма да го крием, не особено впечатляващи показатели за 2020 г. – и сега публикува нова информация, според която UX300e идва с 10-годишна гаранция на батерията с въздушно охлаждане, за което също има нови подробности.
Както и при други производители, Lexus гарантира, че в рамките на този срок, но и много важно – в рамките на определен пробег, а именно 1 милион километра - капацитетът на батерията няма да спадне под 70 процента. С това се подсигуряват за случаи с много навъртени километри преди да е изтекъл 10-годишният период, при които вследствие на супер натоварваща употреба включително, например, голям брой зареждания, при които износването на батерията може да е по-голямо от предвиденото по гаранция.
Но 1 милион километра са много и очевидно в Lexus са супер уверени в тази нова батерия.
Иначе, гаранцията на самата кола е 3 години, а на задвижващата система 5 години или 100,000 пробег. Колкото за удължената гаранция на батерията, Lexus я предоставя заради доверието на феновете към марката, като ответен жест и това е добър подход.
Ето едно бързо припомняне на тех. данните:
- Батерия - 54.3 кВтч
- Мощност - 150 кВт
- АС зареждане - 6.6 кВт
- DC зареждане - 50 кВт
Много хора ще се учудят на решението за въздушно охлаждане на батерията, но инженерите на Lexus смятат, че това е "по-сигурно и по-леко решение отколкото течното охлаждане". Системата е разработена така, че климатичната система е свързана с въздушното охлаждане на батерията, което осигурява адекватна и стабилна производителност дори при поддържане на високи скорости и често бързо зареждане. Не че 50 кВт зареждане на 54 кВтч батерия е нещо, което можем да наречем бързо.
Всъщност, UX300e има допълнителен температурен контрол – система, която се включва когато температурата на клетките надвиши определено ниво. При ниски температури, загряващи елементи разположени под всеки от 14-те модула с батерийни клетки в пакета, затоплят клетките и така се намалява ефектът от студеното време върху пробега. Но пък за тези отоплители е нужна енергия, което прави интересът въпросът какъв компромис има тук?
В рамките на тази нова порция данни е това и все още не знаем каква ще е цената на UX300e тъй като компанията все още не е обявила цените за Европа. Дали 10 години гаранция ще е примамлив елемент за покупка предстои да разберем, но сама по себе си тази удължена гаранция неминуемо дава повече увереност в продукта.