Нещо ново от последните дни за електромобилите - стимул, който се обсъжда от години, но не получава зелена светлина, е на път да я получи. Това като част от вече коментираната от месеци Нова зелена сделка за Европа.
През 2013 г. в българския парламент беше внесено предложение за освобождаване на електромобилите от ДДС от електромобилни организации. Тогавашният председател на бюджетната комисия Менда Стоянова отхвърли предложението с мотива, че "в Европа няма такава практика".
Тогава беше и някак рано и може би нямаше да има толкова ефект дори да беше прието, но сега има ново предложение за този конкретен стимул, на ниво ЕС.
Ето го, в един туийт от Блумбърг от 19 май:
🇪🇺 *ELECTRIC CARS SET TO GET BOOST IN EUROPE’S GREEN RECOVERY PLAN - BBG
— Christophe Barraud🛢 (@C_Barraud) May 19, 2020
*#EU CONSIDERS VAT EXEMPTION FOR ZERO-EMISSION CARS pic.twitter.com/brizQrep68
ДДС-то е деликатна тема. Но ще е як тласък за електромобилността да можем да купуваме електрички, без да плащаме ДДС. Знаем колко много 7-местни возила у нас са толкова популярни точно заради "без ДДС" опцията.
Към това добавяме и новата граница от 95 гр CO2/км от 1 януари 2020 г. и съответните глоби за надвишаването й на ниво квота за годината и потенциалните големи глоби за автопроизводителите. Във влошената икономическа ситуация глобите не са в помощ, а обратното, така че има допълнителен стимул за производство на електромобили. Някои ще го разглеждат като нежелано задължение и ще са по-резистентни към промяна в производството.
Да можеш да купиш електромобил без ДДС означава, например, Hyundai Kona да струва 75000 лв вместо 90000 лв, а Renault ZOE 50000 вместо 60000. За по-скъпите модели като Audi e-tron само ДДС-то може да е над 20000 лв.
Тенденцията я има като част от тази нова зелена сделка за Европа и когато започне да се прилага масово вече няма да имаме оправдания, че не се прилага, та и ние да не я прилагаме.
Има и нещо друго, свързано. След като духът вече излезе от бутилката, ще трябва да се действа бързо. В противен случай може да се получи спад на пазара, тъй като много хора ще искат да изчакат падането на ДДС преди да купят. Ако се проточи много, би могло да ограничи продажбите в междината.