Последни новини за прехода на BMW, VW и Daimler към електрическа мобилност

Електромобили

През погледа на електромобилното общество напредъкът на германските автопроизводители при електромобилите все още остава в периферията, но нещата със сигурност не са толкова прости, колкото изглеждат.

Тези огромни компании с множество заводи, служители и подизпълнители, с които имат сключени дългогодишни договори няма как да се извърнат и от днес за утре да направят коренна промяна.

Факт е, че има преориентиране, което на даден етап ще доведе до превес на електрическите превозни средства по пътищата. Но ако оставим настрана емоциите и пристрастията към оформилата се около Tesla религия и се поставим на мястото на водещите германски автопроизводители най-вероятно ще видим нещата от съвсем различен ъгъл.

В забавения преход понякога има ползи. Технологиите се развиват много бързо, най-вече при важния компонент - батерията. Напоследък прави впечатление едно специфично развитие, което ще наречем с краткото име безкобалтови батерии.

Подходът не е едностранен. Китайските производители се ориентират към стабилните LiFePo батерии, които с множество подобрения вече предлагат солидно производителност и този пример не остава незабелязан. Тенденцията към производство на тези по-евтини и надеждни батерии се засилва и количествата ще растат с увеличаване на енергийната плътност.

Батериите обикновено са основна тема на обсъждане при електромобилите, но често коментираме в екипа и с приятели и съмишленици, че другите конпоненти от системата са не по-малко важни. Там също се изисква сериозна компетентност.

Използвам тази дума не случайно, тъй като има връзка с BMW, която започва производство на собствени електромотори и компоненти

От юни компанията разкри значително разширения си центът за компетентност, в който се произвеждат електромотори и други компоненти за електрифицирани превозни средства в най-големия си завод в Германия. Електрифицирани също не е случайна дума - това е удобният за автопроизводителите език, който включва плъгин хибридите.

В плановете влиза скорошно добавяне на още четири поточни линии, а до края на 2022 в завода ще могат да се произвеждат електромотори за над половин милион коли на година.

Вече е стартирало производството и на новата задвижваща система пето поколение на BMW, която комбинира електромотора, трансмисията и силовата електроника в общ корпус. Първите комбо модули ще бъде използвани за пръв път в BMW iX3, който трябва да влезе в производство в Китай преди края на лятото.

През следващите няколко години производствената площ ще бъде разширена до десет пъти, а паралелно с това ще се удвои и броят на служителите, които към този момент са около 1,000.

Технологията разработена за производството на батерии също напредва и вече позволява да се произвеждат различни варианти на модули на една и съща поточна линия, които са съвместими и за електромобили, и за плъгин хибриди. Следва VW.

Volkswagen преоборудва заводите си и започва работа по собствен софтуер

Започват със завода в Emden, където след техническите промени ще произвеждат и електромобили. Планът е в този завод да стартира производството на ID.4 през 2022 г., след което да бъдат добавяни и други модели. Паралелно с тях в преходния период от няколко години все още ще се сглобяват и модели като Passat, Variant и Arteon.

Заводът в Цвикау пък минава изцяло към производство на електромобили, след като официално последният двигател с вътрешно горене бе произведен там в края на миналия месец. В последния етап на разширяване, техническият производствен капацитет на това съоръжение трябва да достигне до 300 000 електрически превозни средства на година.

На дигиталния фронт, след множеството проблеми със софтуера на ID.3, компанията стигна до заключение, че трябва да си разработи собствен софтуер и нова платформа.

Това ще отнеме не малко време, но ангажиментът е до края на тази година общо 5,000 души да работят по реализирането на този проект. По този начин ще има една основа за всички предстоящи електромобили на VW, Audi и Porsche и ползването на приложения от трети страни ще бъде сведено до абсолютен минимум.

Любопитния момент е, че операционната система ще е гъвкава, което не е новина и трябва да е дори задължително, но чрез нея VW се присъединява към Linux обществото. На отделните марки в групата ще бъде предоставена известна свобода на действие и възможност за внедряване на определени функции като например използване на Android на някои пазари.

Linux означава път встрани от Google интеграция, което ми допада като посока на действие. Натам към Daimler.

Daimler инвестира в китайска компания за батерии

По всичко личи, че фокусът на Daimler към момента се измества основно към Китай и осигуряването на парньори на местно ниво не само по линия на батериите, но и за производството на Smart.

Миналата седмица стана ясно, че компанията смята да продаде заводa във Франция, където досега се произвеждаше Smart. В този завод бе планирано и производството на EQB, но е много вероятно този модел да започне да се прави в Китай и от там да се внася в Европа. Това, обаче, изглежда като опасна игра в ситуацията на световна промяна - изнасяне на бизнеса към Китай, вместо обратното.

По думите на изпълнителния директор на Daimler ситуацията с [медийния вирус] COVID-19 е била една от основните причини за взимането на решение за продажба на този завод. Сигурно си имат солидни причини, но изглежда много противоречиво.

От 2022 изцяло електрически Smart ще се произвежда в Китай съвместно с Geely, а когато това започне производството на този модел в Европа ще бъде прекратено.

Междувременно стана ясно и че Daimler ще придобие дял в китайската компания Farasis Energy, за да осигури батерии за електро моделите. Farasis има два завода в Китай и работи за разширяване на производството в Европа и САЩ.

Усилията на Mercedes-Benz за електрификация започват да се увеличават и освен EQC, който бе пуснат на пазара през 2019 вече се предлага и EQV електрически микробус, а няколко други изцяло електрически превозни средства, като EQS и електрически седан се очаква да навлязат на пазара съвсем скоро. Само преди ден получихме обаждане от клиент за мобилно зарядно и се оказа, че е за първия регистриран (преди няколко дни) в България EQC.

Честито и нека се множат.

Коментари (0)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
Все още няма пуснати коментари