Williams Advanced Engineering е основен разработчик за технологии във Formula E сериите и от техния натрупан с годините опит ще може да се възползват много хора извън моторните спортове.
Идеята за съвместно начинание заедно с Italdesign за разработка на модулна платформа за гама премиум електромобили е двете компании да предоставят на нови играчи и установени автопроизводители архитектура за производство на електромобили, които могат да се надстройват лесно с тази модулна архитектура.
Водещата компания в начинанието е Williams, с тяхната EVX електромобилна платформа със структурна батерия. Italdesign, както е логично, ще се занимава с дизайна и крайната реализация на моделите.
Според характеристиките, EVX платформата е подходяща за ускорено вкарване в производство на различни сегменти електромобили – седани, SUV, спортни модели и дори кабриолети. Премиум обикновено не означава масово производство и платформата е оптимизирана по-скоро за производителност, по-кратко време до пазарна реализация и гъвкавост за малки до средни производства.
През 98-ма или 2008-ма това можеше и да изглежда миниатюрно, но с развитията от последните две години огромната масовка вече не е факт. Поне не и в момента. Автопроизводителите изпитват огромни закъснения с доставките и затруднения в производствата, а напоследък се случиха и не една и две кибер атаки, за които в т. нар. медии няма особено много информация.
Модулната концепция ми допада много – така сме си разработили нашите премиум eCars зарядни станции и стойки, на модулен принцип – и EVX архитектурата обещава гъвкави възможности като избор на дизайн или форма на купе, както и характеристики на задвижващата система.
Експертизата на Williams натрупана във Formula E явно им дава увереност да обявявят супер солидни параметри като 1,000 кВт пикова мощност и пробег до 1,000 километра. Обикновено съм леко скептичен към характеристиките, които автопроизводителите обявяват за своите електромобили. Williams обаче наистина има изключителен опит от Formula E и в частност високопроизводителните батерии. Първото поколение електро болиди беше оборудвано точно с батерии разработени от Williams. Настоящото поколение 2 е поверено на McLaren, но следващото Поколение 3 отново ще се доставя от Williams. Батериите за ETCR touring car рейсинг сериите и наскоро обявените Extreme E off-road рейсинг серии също се правят от Williams.
Тези 1000 км пробег идват от възможността за вгдаждане на до 160 кВт батерия в настоящото шаси разработка на Williams, което принципно е разработено за 104 и 120 кВтч батерии, но модулната архитектура би следвало да позволи добавянето на по-голямата батерия и - засега теоретичния - пробег 1000 км между две зареждания.
Според техническия директор на Williams Пол Макнамара, търсенето за високопроизводителни електромобили се е засилило значително, но все още няма цялосто производствено решение. Сега то е на път да се реализира заедно с Italdesign, която има абмицията заедно с Williams да покрие от ултра лимитирани серии до такива с 10,000 произведени броя годишнo, 500 от които може да се правят в Торино.
Сещам се и за потенциални клиенти, като някои от имената, които ми изникват, са Maserati и Jaguar.
А пък за крайни клиенти – мисля никак няма да лиспват.