Новите 4680 батерийни клетки от Panasonic в производство от 2021 г.

Компоненти

След като бяха показани по време на Tesla Battery Day миналата есен, новите 4680 батерийни клетки на Tesla може вече да са вградени (непотвърдено) в известен брой тестови коли и целта на Panasonic е да започне да ги произвежда през 2021 г. във фабриката в Невада, за което в края на 2020 г. е започнало изграждането на нова поточна линия.

Малко свалям големината, така да се каже, че това гига поне на мен започна да ми става банално, а и други огромни фабрики по света не липсват.

По-важни са производствените подобрения и според Tesla, 4680 клетките са по-големи и с по-добри технически характеристики като се отличават най-вече с използването на сух електрод, базиран основно на никел, както и нов дизайн без контактна пъпка или както му казват – таб.

Таб в случая е малката издатина, която можеш да видиш на плюсовия полюс на всяка малка батерия – от тези дето ги слагаме в дистанционно за телевизор или различни малки електроуреди.

Новата 4680 клетка няма такъв елемент и затова е наречена tabless. Това oзнaчaвa, чe вместо eлeĸтpoд c ĸoнтaĸтнa плacтинa запоена за пъпката (таба), клетката отдава и приема енергия посредством шиpoĸ ĸoнтaĸт пo цялaтa гopнa повърхност нa нaвития ĸaтo pyлo в корпуса й eлeĸтpoд.

Технически обяснено, ĸaтoднoтo фoлиo е гpaвиpaно c лaзep в зaxpaнвaщитe ĸлeтĸи, което създава спирала с един oбщ пpoвoдим пaнeл.

panasonic-4680-bateriina-kletka

tesla-4680-kletka-replica

Самите клетки ще бъдат интегрирани в колата като структурен елемент, нещо като Blade батерията на китайската компания BYD.

Елон Мъск вече писа в Туитър, че компанията му реално иска да увеличи поръчките към Panasonic, LG и CATL, но дори с целия обем клетки, който трите компании ще доставят, Tesla най-вероятно ще изпадне в недостиг на клетки през 2022 г. Това е и причината да работят за изграждане и на собствена производствена линия.

Като гледам така клетката ми изниква асоциация със суперкондензаторите на Maxwell (има сходен размер). Tesla направи стратегически ход като закупи Maxwell и получи достъп до технологиите на компанията (като производство на катоди без разтворител), които ще да са от огромна полза за технологичното подобрение на електромобилите й.

Panasonic, от своя страна, смята да добави още една поточна линия във фабриката в Невада за увеличение на капацитета с 10% от 35 на 38-39 гВтч и това е планирано за 2022 г.

В края на 2020 г. се появи информация в Германия, че общия капацитет на най-новите екземпляри Tesla Mode 3 са с 82 кВтч общ капацитет на батерията вместо известните дотогава 79 кВтч. Това породи спекулации, че в тези коли вече се вграждат новите клетки.

След продължителни тестове, направени от екипа на Джеф Дан разработил новите клетки, беше изказано мнение, че те са дори твърде надеждни в дългосрочен план, което поставя въпроса дали трябва да се произвеждат в този вид.

Но като собственик на електромобил, който тази година става на 8 и съответно батерията вече е извън гаранция и с понамален капацитет – да малка е (6.1 кВтч) но големината няма значение в случая – си мисля, че батерии с 15-20 годишна стабилност няма да ги върнем, както се казва :).

Хора в тази дискусия

Коментари (2)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

Гигафабрика е не заради размера си, а заради производствения капацитет от гигаватчасове

Но и фабрика си звучи ОК

Петър Стойчев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Еее Пепи верно това го бях забравил - туше

Последно редактиран Преди 4 месеца от Мартин Хаджистойков Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари