В този блог: CHAdeMO вдига тройно мощността на бързите си зарядни станции.
Един от нашите читатели много полезно пусна тема във форума с тази новина и ето я – асоциацията CHAdeMO обяви планове и текущи дейности за увеличаване на мощността на бързите зарядни станции с CHAdeMO протокол...
За хората, които не са наясно с термина CHAdeMO – това е съкращение от CHArge de MOve – търговско име на технология за бързо зареждане на електромобили.
Името има също така и хумористична нотка, извлечена от японското "O cha demo ikaga desuka", което означава "Да пием по чай?". Връзката е с това, че зареждането на електромобил отнема колкото изпиването на един чай, поне според японците. Обикновено се приема, че зареждането на електро кола като Nissan LEAF с 24 кВтч батерия на CHAdeMO бърза станция отнема около 30 мин от 0 до 80%.
Сега обаче асоциацията прави промяна в настоящия технически протокол, която ще позволи зареждане с мощност до 150 кВт (350A). Промяната в протокола е изпратена на редовните членове още миналата година, но минава през технически консултации в Япония и други държави.
Основната причина за нуждата от увеличаване на мощността е, че съвсем скоро на пазара ще има масови електромобили с 60 кВтч батерии, като Chevrolet Bolt. Tesla Model S отдавна е и с по-голяма батерия (вече 90 кВтч), но това е само при Tesla – останалите производители тепърва навлизат в тази територия.
Съответно, ако бързите DC станции останат с мощност 50 кВт, която реално е не повече от 44 кВт, може да прекарваме повече от час за зареждане някъде на магистрала. Така вече няма да можем да наричаме станциите бързи, но с тройно увеличаване на мощността пак се връщаме в играта.
Специализираният CHAdeMO щепсел за зареждане няма да бъде променян, което е много добра новина, защото 150 кВт устройствата ще могат да зареждат и електромобили от първото поколение пригодени за 50 кВт зареждане.
Според асоциацията, първите стандартизирани устройства с мощност 150 кВт ще се появят на пазара през 2017 г. Казваме стандартизирани, защото техническият екип на CHAdeMO работи с IEC комитета за внасяне на промени в стандартите за DC бързо зареждане, публикувани през 2014 г.
Има и още нещо – конкуренция. Японците очевидно не смятат да се предават пред европейския стандарт CCS (Combined Charging System), където също се работи по 150 кВт зареждачки. И тъй като явно всеки ще си вгражда в електромобилите някой от двата стандарта, за да не пострадаме ние потребителите ще трябва производителите на зарядни станции да ги правят и с двата стандарта.
Такива DC зарядни станции всъщност вече има, така че едва ли ще е грижа. Остава само да се довърши техническата и документална работа по новия протокол за 150 кВт зарядни. Цените на сегашните 50 кВт устройства често са над 15-20 хиляди Евро. За новите тройно по-мощни предстои да разберем.
Новината е особено интересна за притежателите на Tesla електромобили с големи батерии, защото с CHAdeMO адаптер от Tesla могат да зареждат на CHAdeMO станции. Когато ги направят с мощност 150 кВт би трябвало зареждането да е по-бързо отколкото на Tesla Supercharger (120-135 кВт). Е, дотогава Tesla може да реши също да вдигне мощността.
И накрая, това не е краят :). Вече се работи и по 350 кВт технология за зареждане (1 000V x 350A), която асоциацията може да осъществи около 2018 г., ако има нужда от такава. А дали ще има, как мислиш?
От: EV News