В този блог: Изненадващо чисти синтетични горива предлага норвежка компания.
Обикновено казвам "Да говорим за новия ти електромобил, не за стария ти дизел", но колите с ДВГ все още са огромното мнозинство и всяка новина за значително ограничаване на замърсяванията, които те предизвикват, е добре дошла. Настоящата е за гориво, с което колите може да изхвърлят 85% по-малко вредни емисии...
Норвежката компания Nordic Blue Crude предлага да изгради съоръжение за производство на синтетичен дизел и бензин. В Audi вече (от 4 години) експериментират с въглеродно неутрални горива, търсейки начини да отговорят на още по-строгите Евро стандарти, които влизат в сила след по-малко от 5 години.
В германския град Дрезден се провежда пилотна програма за такова производство, от която вече има резултати, но според норвежците проблемът е в това, че токът в Германия е скъп, а технологията отнема много енергия. В Норвегия пък има излишък на електроенергия и страната вече изнася за други държави, включително Германия.
Бизнес моделът за новото съоръжение е базиран на това, че с предстоящите регулации ще се налага глоба от $3,800 за всяка неотговаряща на изискванията кола. Според норвежката компания едно решение на този проблем е да се купува Blue Crude, за 85% намаляване на емисиите. На производител като Audi технологията би струвала половин милиард, срещу глоба от 6.5 милиарда за неспазване на регулациите годишно.
Норвежците може и да са лидери по използване на електромобили, но това, което казват в Blue Crude е вярно – "Електромобилите са много вълнуваща нова технология, но отнема време преди обемите да се увеличат. Ние можем да направим сегашните ДВГ коли по-чисти. Днес те изхвърлят 130 грама CO2 на километър, а с нашето дизелово гориво ще намалим тези емисии с 85%."
За съжаление има голям брой коли, които изхвърлят доста повече от 130 гр CO2 на километър и не само това, но и изключително вредни азотни окиси и малки частици. За такива коли 85% подобрение е още по-важно. Въпросът е колко време ще отнеме въпросната горивна технология да бъде одобрена регулаторно, към нея да бъде проявен достатъчно интерес и съответно да стигне до пазара?
Blue Crude процесът започва когато водни изпарения се разделят на водород и кислород при температура около 800 градуса. Когато водородът реагира с CO2 в синтезиращи реактори под налягане се получава прозрачна течност, без никакви серни примери или аромати, с цетаново число около 70. Това гориво може да се сипва в резервоарите на бензиностанциите, като единствено е необходима отделна помпа.
Естественият въпрос тук, аналогично с производството на водород за електромобили с водородни горивни клетки, е в целесъобразността на технологията. Причината е в това, че процесът изисква толкова много енергия, която бихме могли да използваме много по-ефективно за директно зареждане на електрически превозни средства.
Така е, но се връщам на факта, че имаме прекалено голям брой стари замърсяващи коли по пътищата, които изглежда няма да спрем да караме скоро и с много по-безвредни горива имаме шанс за бързо намаляване на замърсяванията.
От: Gas2
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин