Анализ на тарифите на новата Audi e-tron Charging Services услуга

Зарядни станции

В този блог: Audi e-tron ще може да се зарежда с една карта на повече от 72000 станции из Европа.

Компанията обяви старта на Audi e-tron Charging Service – услуга, която може да се използва в мрежите на над 220 доставчика (за начало) в 16 държави от ЕС. Всичкото това с един договор и една карта/приложение за достъп.

Услугата стартира първо в 10 държави – Австрия, Белгия, Финландия, Франция, Германия, Ирландия, Италия, Люксембург, Холандия и Швейцария. В рамките на това тримесечие ще бъдат добавени още 6 страни и до края на 2019 г. тя ще обхване още 8 държави в Източна Европа.

Услугата има две основни тарифи:

  • Градска – общо предложение за обществени зарядни станции
  • Транзитна – с по-висока месечна такса и достъп до IONITY мрежата (една година без такса за e-tron клиенти)

Първото важно е, че Audi изисква минимум едногодишен договор. Оттук за момента нещата се разделят на две, защото в Германия компанията е решила да предостави доста ниски цени за първата година в сравнение с останалите държави. Ето цените за Германия за 2019 г. където поради правни усложнения засега е възможно само тарифиране на сесия:

Градска тарифа

  • Базова такса – €4.95/месец;
  • AC зареждане (с мощност до 22 кВт) – €7.95 за сесия (независимо от продължителността и количеството енергия);
  • DC зареждане (с мощност до 50 кВт) – €9.95 за сесия (независимо от продължителността и количеството енергия).

Транзитна тарифа

  • Базова такса – €17.95/месец (но първата година е безплатно за първоначални e-tron клиенти);
  • AC зареждане (с мощност до 22 кВт) – €7.95 за сесия (независимо от продължителността и количеството енергия);
  • DC зареждане до 50 кВт – €9.95/сесия (след 61-ва минута се добавя блокираща такса);
  • DC зареждане IONITY – €8/сесия; +
  • DC зареждане IONITY – $0.33/кВтч (специална цена).

Тук има още едно разклонение – в някои държави може да се плаща на киловатчас, а в други не и цената е на минута. Ето цените в Австрия и Холандия:

Австрия (на минута):

Градска тарифа

  • Базова такса – €4.95/месец;
  • AC зареждане (с мощност до 22 кВт) – €0.14/минута;
  • DC зареждане (с мощност до 50 кВт) – €0.48/минута (след 61-ва минута се добавя блокираща такса).

Транзитна тарифа

  • Базова такса - €17.95/месец
  • AC зареждане (с мощност до 22 кВт) – €0.14/минута
  • DC зареждане до 50 кВт – €0.48/минута (след 61-ва минута се добавя блокираща такса)
  • DC зареждане IONITY - €8/сесия; +
  • DC зареждане IONITY - $0.33/кВтч (специална цена).

Холандия (на кВтч):

  • Базова такса – €4.95/месец
  • AC зареждане (с мощност до 22 кВт) – €0.36/кВтч
  • DC зареждане (с мощност до 50 кВт) – €0.65/кВтч (след 61-ва минута се добавя блокираща такса)

Транзитна тарифа

  • Базова такса – €17.95/месец
  • AC зареждане (с мощност до 22 кВт) – €0.36/кВтч
  • DC зареждане до 50 кВт – €0.65/кВтч
  • DC зареждане IONITY – €8/сесия; +
  • DC зареждане IONITY – $0.33/кВтч (специална цена).

Сигурни сме, че зад всичко това в Audi са правили прецизни сметки, които са съобразени с условията в различните държави. На този етап се откроява това, че компанията е решила да предложи по-атрактивни условия в Германия за първата година.

Сметките зад тези стойности могат да включват много хипотези, с различни варианти на употреба. Да видим какви са възможните презумпции за Германия.

Цената на тока за бита в Германия е около €0.30/кВтч. Батерията на e-tron е 95 кВтч. В най-крайния случай, при зареждане от 0 до 100% имаме 95 кВтч Х €0.30/кВтч = €28.50. Към това добавяме процент от месечната такса и ще получим нещо от сорта на €29.00. Това означава, че компанията би била на загуба около €20 от тази зарядна сесия.

В умерен вариант, при зареждане за около час имаме 21 кВтч х €0.30 = €6.3 (общо близо €7 за цялата сесия с частта от месечната такса.

На ниво компании като Audi, обаче, очакваме цената на тока да е друга. Иначе казано, смятаме, че Audi договаря други цени на тока с различните доставчици и оператори.

Следващото, което трябва да отчетем, е, че клиентите за (електрически) SUV на цена над €90000 най-вероятно имат собствен гараж или възможност да зареждат в домашни и/или служебни условия. Това предполага, че месечно няма да се правят толкова (пълни или значителни зареждания) на обществени станции, така че да се компанията да е на загуба.

При 50 кВт DC зареждането също имаме различни варианти. Ако батерията е на 20% в началото на сесията, мощността на зареждане ще е максимална, но така или иначе повечето 50 кВт DC станции дават около 43-44 кВт реална мощност. Батерията на e-tron е голяма и при 20% в началото на сесията, за един час зарядна сесия мощността в края на сесията все още може да е близо до максималната, но може и да е леко спаднала. В този случай, ако отчетем около 40 кВтч похарчени, това са около €12 за сесията или с около €2 повече от тези €9.95 по тарифата на Audi.

Цялата тази заигравка с тези сметки е интересна дотолкова, доколкото можем да проследяваме как отделните компании разглеждат прогнозните варианти за зареждане в момента или в краткосрочен план. Ще минат още години в търсене на ефикасните бизнес модели и в напасване на тарифи и услуги.

По-реалната ситуация вероятно можем да видим в холандската тарифа.

С €0.36/кВтч за AC зареждане, при заредени 60 кВтч, например, стойността е 60 кВтч Х €0.36/кВтч = €21.60 + % от месечната такса, което прави около €22 за такава сесия. Тук компанията не може да е на евентуална загуба като при условията в Германия.

Ето какво показват цифрите в подобна ситуация в Австрия. При запазване на максималната мощност от около 21 кВт за цялата сесия, за 60 кВтч заряд са нужни около 3 часа. Това са около 170 мин Х €0.14/мин = €22.8 + плюс % от месечната такса = малко над €23 за сесията.

От сравнението се вижда, че е малко по-неизгодно да се плаща зареждане на минута, вместо на кВтч. Но тук има нещо, което може да направи зареждането на минута много по-скъпо. Това е студът. При температури около и особено под нулата, ако зареждането е навън (на студено) мощността често е два пъти или дори още по-ниска. За пример, на зарядната станция пред базата на eCars, служебният Renault ZOE, който има 22 кВт бордово зарядно, понякога дърпа само с 6 кВт мощност, ако е много студено. Или с 10-11 кВт, което е далеч от 22 кВт.

Така, ако за 3 часа заредиш 20 или 30 кВтч, вместо 60 кВтч, сметката излиза доста солено, което в този вариант прави зареждането на минута много неатрактивно. Но това е следствие от невъзможността да се продава на киловатчас, например заради липса на (скъп) лиценз или по други причини.

Продължавайки с анализа, предоставянето на една карта за зареждане на десетки хиляди станции в цяла Европа несъмнено е удобно. С това на един e-tron ползвател се спестява нуждата да се сдобива с множество карти за достъп до различни мрежи, сваляне на различни приложения и други натоварващи действия. Много от станциите са в мрежите на няколко големи доставчика, което може да е облекчило работата на Audi по сключване на договори, но споменаването на 220 различни доставчика е сериозно нещо и най-малкото показва феноменалното развитие на пазара на зареждане на електромобили още сега, когато те са все още твърде малко.

След множеството сметки и цифри, ето и линк към сайта на Audi посветен на e-tron мрежата за зареждане.

https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-global

При влизането в микросайта за съответната държава ще намериш линк към тарифите в горното меню.

Какво мислиш за услугата, след това представяне и анализ?

Хора в тази дискусия

Коментари (2)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

С тия цени не виждам предимството да мина на ел.

Атанас Дечев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

То забрави цените, на един нормален човек изобщо няма да му е ясно колко, кога, къде, какво и как струва. Дерат те от всякъде. Ще е много по лесно ако се направи всичко това на месечен абонамент, карай колкото искаш или ти трябва, една цена.

Последно редактиран Преди 5 години от Влади Иванов Влади Иванов
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари