Анализ на тарифите на новата Audi e-tron Charging Services услуга

Зарядни станции

В този блог: Audi e-tron ще може да се зарежда с една карта на повече от 72000 станции из Европа.

Компанията обяви старта на Audi e-tron Charging Service – услуга, която може да се използва в мрежите на над 220 доставчика (за начало) в 16 държави от ЕС. Всичкото това с един договор и една карта/приложение за достъп.

Услугата стартира първо в 10 държави – Австрия, Белгия, Финландия, Франция, Германия, Ирландия, Италия, Люксембург, Холандия и Швейцария. В рамките на това тримесечие ще бъдат добавени още 6 страни и до края на 2019 г. тя ще обхване още 8 държави в Източна Европа.

Услугата има две основни тарифи:

  • Градска – общо предложение за обществени зарядни станции
  • Транзитна – с по-висока месечна такса и достъп до IONITY мрежата (една година без такса за e-tron клиенти)

Първото важно е, че Audi изисква минимум едногодишен договор. Оттук за момента нещата се разделят на две, защото в Германия компанията е решила да предостави доста ниски цени за първата година в сравнение с останалите държави. Ето цените за Германия за 2019 г. където поради правни усложнения засега е възможно само тарифиране на сесия:

Градска тарифа

  • Базова такса – €4.95/месец;
  • AC зареждане (с мощност до 22 кВт) – €7.95 за сесия (независимо от продължителността и количеството енергия);
  • DC зареждане (с мощност до 50 кВт) – €9.95 за сесия (независимо от продължителността и количеството енергия).

Транзитна тарифа

  • Базова такса – €17.95/месец (но първата година е безплатно за първоначални e-tron клиенти);
  • AC зареждане (с мощност до 22 кВт) – €7.95 за сесия (независимо от продължителността и количеството енергия);
  • DC зареждане до 50 кВт – €9.95/сесия (след 61-ва минута се добавя блокираща такса);
  • DC зареждане IONITY – €8/сесия; +
  • DC зареждане IONITY – $0.33/кВтч (специална цена).

Тук има още едно разклонение – в някои държави може да се плаща на киловатчас, а в други не и цената е на минута. Ето цените в Австрия и Холандия:

Австрия (на минута):

Градска тарифа

  • Базова такса – €4.95/месец;
  • AC зареждане (с мощност до 22 кВт) – €0.14/минута;
  • DC зареждане (с мощност до 50 кВт) – €0.48/минута (след 61-ва минута се добавя блокираща такса).

Транзитна тарифа

  • Базова такса - €17.95/месец
  • AC зареждане (с мощност до 22 кВт) – €0.14/минута
  • DC зареждане до 50 кВт – €0.48/минута (след 61-ва минута се добавя блокираща такса)
  • DC зареждане IONITY - €8/сесия; +
  • DC зареждане IONITY - $0.33/кВтч (специална цена).

Холандия (на кВтч):

  • Базова такса – €4.95/месец
  • AC зареждане (с мощност до 22 кВт) – €0.36/кВтч
  • DC зареждане (с мощност до 50 кВт) – €0.65/кВтч (след 61-ва минута се добавя блокираща такса)

Транзитна тарифа

  • Базова такса – €17.95/месец
  • AC зареждане (с мощност до 22 кВт) – €0.36/кВтч
  • DC зареждане до 50 кВт – €0.65/кВтч
  • DC зареждане IONITY – €8/сесия; +
  • DC зареждане IONITY – $0.33/кВтч (специална цена).

Сигурни сме, че зад всичко това в Audi са правили прецизни сметки, които са съобразени с условията в различните държави. На този етап се откроява това, че компанията е решила да предложи по-атрактивни условия в Германия за първата година.

Сметките зад тези стойности могат да включват много хипотези, с различни варианти на употреба. Да видим какви са възможните презумпции за Германия.

Цената на тока за бита в Германия е около €0.30/кВтч. Батерията на e-tron е 95 кВтч. В най-крайния случай, при зареждане от 0 до 100% имаме 95 кВтч Х €0.30/кВтч = €28.50. Към това добавяме процент от месечната такса и ще получим нещо от сорта на €29.00. Това означава, че компанията би била на загуба около €20 от тази зарядна сесия.

В умерен вариант, при зареждане за около час имаме 21 кВтч х €0.30 = €6.3 (общо близо €7 за цялата сесия с частта от месечната такса.

На ниво компании като Audi, обаче, очакваме цената на тока да е друга. Иначе казано, смятаме, че Audi договаря други цени на тока с различните доставчици и оператори.

Следващото, което трябва да отчетем, е, че клиентите за (електрически) SUV на цена над €90000 най-вероятно имат собствен гараж или възможност да зареждат в домашни и/или служебни условия. Това предполага, че месечно няма да се правят толкова (пълни или значителни зареждания) на обществени станции, така че да се компанията да е на загуба.

При 50 кВт DC зареждането също имаме различни варианти. Ако батерията е на 20% в началото на сесията, мощността на зареждане ще е максимална, но така или иначе повечето 50 кВт DC станции дават около 43-44 кВт реална мощност. Батерията на e-tron е голяма и при 20% в началото на сесията, за един час зарядна сесия мощността в края на сесията все още може да е близо до максималната, но може и да е леко спаднала. В този случай, ако отчетем около 40 кВтч похарчени, това са около €12 за сесията или с около €2 повече от тези €9.95 по тарифата на Audi.

Цялата тази заигравка с тези сметки е интересна дотолкова, доколкото можем да проследяваме как отделните компании разглеждат прогнозните варианти за зареждане в момента или в краткосрочен план. Ще минат още години в търсене на ефикасните бизнес модели и в напасване на тарифи и услуги.

По-реалната ситуация вероятно можем да видим в холандската тарифа.

С €0.36/кВтч за AC зареждане, при заредени 60 кВтч, например, стойността е 60 кВтч Х €0.36/кВтч = €21.60 + % от месечната такса, което прави около €22 за такава сесия. Тук компанията не може да е на евентуална загуба като при условията в Германия.

Ето какво показват цифрите в подобна ситуация в Австрия. При запазване на максималната мощност от около 21 кВт за цялата сесия, за 60 кВтч заряд са нужни около 3 часа. Това са около 170 мин Х €0.14/мин = €22.8 + плюс % от месечната такса = малко над €23 за сесията.

От сравнението се вижда, че е малко по-неизгодно да се плаща зареждане на минута, вместо на кВтч. Но тук има нещо, което може да направи зареждането на минута много по-скъпо. Това е студът. При температури около и особено под нулата, ако зареждането е навън (на студено) мощността често е два пъти или дори още по-ниска. За пример, на зарядната станция пред базата на eCars, служебният Renault ZOE, който има 22 кВт бордово зарядно, понякога дърпа само с 6 кВт мощност, ако е много студено. Или с 10-11 кВт, което е далеч от 22 кВт.

Така, ако за 3 часа заредиш 20 или 30 кВтч, вместо 60 кВтч, сметката излиза доста солено, което в този вариант прави зареждането на минута много неатрактивно. Но това е следствие от невъзможността да се продава на киловатчас, например заради липса на (скъп) лиценз или по други причини.

Продължавайки с анализа, предоставянето на една карта за зареждане на десетки хиляди станции в цяла Европа несъмнено е удобно. С това на един e-tron ползвател се спестява нуждата да се сдобива с множество карти за достъп до различни мрежи, сваляне на различни приложения и други натоварващи действия. Много от станциите са в мрежите на няколко големи доставчика, което може да е облекчило работата на Audi по сключване на договори, но споменаването на 220 различни доставчика е сериозно нещо и най-малкото показва феноменалното развитие на пазара на зареждане на електромобили още сега, когато те са все още твърде малко.

След множеството сметки и цифри, ето и линк към сайта на Audi посветен на e-tron мрежата за зареждане.

https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-global

При влизането в микросайта за съответната държава ще намериш линк към тарифите в горното меню.

Какво мислиш за услугата, след това представяне и анализ?

Хора в тази дискусия

Коментари (2)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
  1. Атанас Дечев

С тия цени не виждам предимството да мина на ел.

  Прикачени
  гост

То забрави цените, на един нормален човек изобщо няма да му е ясно колко, кога, къде, какво и как струва. Дерат те от всякъде. Ще е много по лесно ако се направи всичко това на месечен абонамент, карай колкото искаш или ти трябва, една цена.

  Прикачени
  Последно редактиран Преди 10 месеца от Влади Иванов Влади Иванов
Все още няма пуснати коментари

Пусни коментар

Публикуванет на коментар като гост. Регистрирай се или се впиши в своя профил.
Прикачени (0 / 3)
Сподели своето местоположение
Звезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивна