Нека търговете за изграждане на DC зарядна инфраструктура в Германия започнат.
Новият National Centre for Charging Infrastructure на Германия, наречен с краткото NOW GmbH, започва да организира търгове за изграждане, поддръжка и операторска дейност на най-мащабната зарядна мрежа, която предстои да бъде изградена в цялата страна. И мащабите наистина са огромни.
Електро коли по пътищата на Германия не липсват, но все още са миниатюрно количество в сравнение с ДВГ автопарка. Въпреки забавянето в производството в началото на тази година, от лятото и есента на пазара излизат нови масови модели като VW ID.3 и много бързо ще се изпадне в недостиг на зарядни станции, ако веднага не се стартира процес по скалиране на инфраструктурата.
Според работен документ на организацията, друг проблем е, че има множество различни мобилни приложения на оператори на зарядна инфраструктура. Но можем ли да направим едно единствено в името на удобството? Какво става с останалите? С труда на всяка отделна компания? И сега всяка верига бензиностанции си има свои клиентски карти.
Решение на казуса с "не искам 5 приложения" има в pay-as-you-go метода. Това е плащане с банкова карта без да се изисква регистрация в мобилно приложение като за целта зарядните станции трябва да са оборудвани с пос терминал.
Обратно към темата – центърът за зарядна инфраструктура подготвя търгове за изграждане на огромна зарядна инфраструктура заедно с транспортното министерство (BMVI). Говорим за много скорошен старт – най-късно през четвърто тримесечие на тази година, с цел изграждане на 1000 локации за зареждане.
И тук отделям важното в отделен параграф – според плана, повечето места ще са оборудвани с (до) двуцифре брой DC зареждачки, а някои места с трицифрен брой. Дори само по 10 на локацията да са (средно), това означава 10000 устройства. Но броят най-вероятно ще е по-голям.
Мощността
Ключовата информация тук е следната. Както често казвам на колегите в последните месеци – 150 кВт е златната среда сега. В NOW явно мислят по същия начин, защото целевият минимум за устройствата като мощност е 150 кВт. Това покрива добре възможностите на повечето електромобили. Това, че Porsche Taycan и Tesla се зареждат и с 250 кВт и нагоре също го има, но да стъпим на едни стабилни 150 кВт на устройство е много добре и в повечето случаи достатъчно.
Има и още ключови елементи. Търговете се обявяват от държавата, но компаниите остават оператори след като сключат договор с правителството, в който ясно са дефинирани стандартите за качество и крайните срокове за изпълнение.
Както също често си говорим в екипа, когато се изгражда DC инфраструктура е буквално задължително да подготвиш подземните трасета с кабели подходящи за най-високата мощност, която сега е 350 кВт. Или поне с тръбна система, за лесно изтегляне на нови кабели. По проекта на NOW, това ще е задължително условие – всяка локация да е пригодена за разширяване. Защото е скъпо начинание и ако положиш кабели за една мощност, а после искаш да увеличиш и нямаш капацитет, става още по-скъпо с нови строителни работи и кабели.
Предвид бройките и съответните мощности, ясно е, че в повечето случаи говорим за присъединяване към мрежата на средно (не ниско) напрежение.
Поканите за търгове ще се правят на лотове комбиниращи по-атрактивни с по-неатрактивни места. Операторите ще са задължени да предоставят недискриминиращ достъп на всички доставчици на мобилни услуги при равни условия. Под последното се има предвид най-вече да не увеличават неправомерно таксите за достъп за бизнеса.
От своя страна, правителството ще предоставя земя и ще изисква същото от общините. Предвижда се и използването на частна земя, ако е на място удобно за трафика, така че ще очевидно ще има и процедури по изкупуване.
Дългосрочната цел на този огромен проект е да има достатъчно устройства за зареждане, така че да няма недостиг, хора чакащи да заредят на опашки или високи цени. Сред целите е дори да не се допуска зарядните кабели да са мокри, което означава, че станциите най-вероятно ще трябва да са винаги под навеси.
Следващият важен елемент е, че през трето тримесечие NOW GmbH ще изпрати покани за участие в търговете до компании от цяла Европа. В хода на изпращане на поканите ще има и дискусии с потенциални пазарни играчи за проблемите, нуждите и способностите на мрежата като центърът очаква процедурата да отнеме най-малко 8 месеца.
Един от тези играчи несъмнено ще е германската енергийна компания EnBW, която работи с Hypercharger, която eCars представлява в България. Въпреки че сроковете не изглеждат супер разтеглени, в EnBW смятат, че те трябва да са значително по-кратки предвид засилващите се продажби на електромобили.
Цялата тази работа сега може да изглежда като нещо ново и голямо, което идва изведнъж. Но реално има десетгодишна история на подготовка и за електромобилите, и за зарядната инфраструктура в Германия, а и в други държави в Европа. Ние в eCars също започнахме да се занимаваме с електрическа мобилност през 2010 г. и знаем от първа ръка колко дълъг път е изминат, с всичките перипетии, които продължават и ще има да се свърши още много работа преди да стигнем до едно по-гладко и безпроблемно (в по-голямата си част) използване на зарядната инфраструктура.
Сега, след всичките тези години на подготовка, бързината и качеството на работа трябва да се съберат в едно, за да се случи бързото и мащабно разгръщане.
В България сега има друг план – за постояване на верига от държавни бензиностанции. Няма да коментирам това решение освен в частта, че се предвижда инсталирането и на бързи зарядни станции. Доколко нашето правителство ще почерпи опит от планове като новия в Германия и други сходни, като гръцкия за €100 милиона електромобилни субсидии, е въпрос на бързо ориентиране и взимане на адекватни за новия транспортен модел на света решения.