Електрическа кола е превозно средство, което се задвижва с електроенергия, вместо с течни горива, като бензин или дизел. Електрическа кола, захранвана от презареждаема батерия е много по-щадяща околната среда от такава с двигател с вътрешно горене. Най-голямата полза от презареждаемите батерии в електромобилите е възможността за презареждането им навсякъде, по всяко време (при наличие на съответната инфраструктура разбира се). Електромобилите могат да се зареждат от всеки стандартен електрически контакт, дори в домашни условия. Ако излизате сутрин рано със своята електрическа кола, може предварително да я заредите през нощта. В зависимост от типа на батерията, волтажа и конектора, може да отнеме от 3-8 часа за пълно зареждане на електрическа кола. Понастоящем със заредени догоре батерии с електромобили може да се изминават от 50 до 500 километра...
Нужда от промяна!
Не всичко с електрическите коли е "пей сърце". Технологиите при батериите, макар и доста напреднали в последните години, са все още далеч от напълно усъвършенствани и най-големият проблем, свързан с батериите си остава пробега на електромобилите. Докато един конвенционал автомобил може да изминава средно по над 500 километра с пълен резервоар, такова постижение засега е изключително трудно при електромобилите. Има обаче индикации, че този проблем ще бъде решен в близко бъдеще. Зареждането на електромобили също така може да е проблем за хора, които живеят в апартаменти и трябва да паркират колите си на улицата. Търкалащи се по тротоара кабели може да са проблем за други хора.
Друг голям проблем при покупката на електромобили са високите им цени. За момента електро колите просто струват малко повече от това, което предлагат. Едно от предимства им обаче е, че имат много ниски експлоатационни качества, тъй като те не използват скъпи течни горива и не се налага смяна на масла, филтри и ремъци. На този етап обаче повечето хора не са склонни да инвестират еднократно голяма сума в покупката на електромобил.
Какво следва?
1) Бързите зарядни станции са много обещаващи, с намаляване на времето за зареждане на 10-15 минути:
Технологията
Проблемите на електрическите коли, свързани със зареждането на техните батерии скоро може да са част от миналото с развитието на технологиите за бързо зареждане - до 15 минути. Това ново развитие в областта на зареждането на батерии е дело на норвежката фирма Think и сътрудничеството и с AeroVironment. След цялостното си усъвършенстване, технологията ще може да зарежда батерията ви до 80% за 15 минути. Наскоро екипът на eCars.bg получи възможност да направи кратък тест на новото електрическо Peugeot iOn на Глобул, по време на който представител на София Франс Ауто сподели, че с бързо зарядно батериата на колата се зарежда до 80% само за 30 минути, което означава, че определено сме близо до заявеното от Think, AeroVironment и други компании скорстно зареждане.
Каква е разликата?
Според участващите в проекта компании, технологията е вече готова за внедряване и употреба и скоро ще бъде достъпна за потребителите. Създателите планират инсталиране на серия от зарядни станции и електро колонки на различни места като паркинги на молове, бизнес центрове или на съществуващи бензиностанции. Изпълнителният директор на Think, Ричард Кани, смята, че бързата зарядна инфраструктура ще бъде от изключително значение за големи автопаркове от електромобили, като тези на такси или куриерски компании и ще бъде от най-голяма полза за тях.
Проблемите:
Е, проблемите с бързото зареждане са като и останалите проблеми с инфраструктурата за зареждане на електромобили. И понеже това няма да е от кой знае каква полза за обикновения собственик на електрическа кола, няма да помогне особено за ежедневното им придвижване. Бързото зареждане (засега) обаче е добре дошла новина за компаниите, които притежават или ще притежават в близко бъдеще множество електромобили.
2) JFE Engineering дебютира с бързи зарядни станции за електрически коли:
Технологията
Подобна технология за бързо зареждане на електромобили е разработена и от базираната в Йокохама, Япония, JFE Engineering Corporation, която осигурява зареждане на 50% от батерията в рамките само на 3 минути.
Каква е разликата?
Системата на JFE зарежда батериите на колите пет пъти по-бързо от всяка друга налична система в свете в момента. Цената от $63,000 (около 86,000 лв) на JFE зарядна станция също така е с 40% по-ниска от останалите подобни системи. JFE Технологията е способна да пренася големи количества енергия до литиево-йонни батерии в рамките на много малко време. Друго предимство на системата е, че тя може да се включва към обикновен контакт, което означава, че не се налагат разходи за обновяването й и понеже тя реално използва бавния метод за зареждане на батериите, консумацията на електричество е много ниска и това спестява пари.
Проблемите:
Затруднението при използване на системата на JFE идва от там, че е нужно модифициране на софтуера и системите на колите, за да се постигне ефективно зареждане.
3) TERRA: Новата бърза зарядна станция за електрически коли
Технологията
Наскоро Epyon показа в Холандия своята нова система за бързо зареждане Terra, което съвпадна с представянето на електрическия Nissan LEAF. Според Epyon, новата система ще презарежда батериите на колите в рамките на 15 минути. Всеки Terra станции се управляват от вискотехнологияна мрежа чрез уеб-базирана система за разпределение на енергията, която изчислява потреблението в местната енергийна мрежа, таксуването и наблюдава живота на батерията.
Каква е разликата?
Всяка Terra станция може да зарежда множество електромобили едновременно. Батерията на Nissan LEAF например може да се зареди до 80% от капацитета за 30 минути.
Проблемите:
Компанията трябва да свърши огромно количество работа за монтиране на серия от зарядни станции по отношение на пари и инфраструктура. Без подходяща мрежа от зарядни станции технологията няма да е от ползва за хората.
4) Масачузетския технологичен институ работи по електрическа кола, която се зарежда за 10 минути:
Технологията
Масачузаетският технологичен институт (MIT) също се включи в надпреварата за бързото зареждане на батериите на колите. Има информация, че екип от изследователи на института работи по модел на електрическа кола, която има капацитет да бъде зареждана в рамките на 10 минути. Изработената от екипа на MIT кола може да конкурира задвиджваните с масовите течни горива коли в бъдеще с максимална скорост от 161 км/ч и пробег от около 320 км и способност за презареждане до 10 минути. Вероятно обаче истинското "изравняване" ще дойде при стойности 250 км/1 - 500 км - 5 минути...
Каква е разликата?
Разработката на MIT е на базата на Mercury Milan. Екипът използва литиево-желязно-фосфатни батерии от A123System, заради изключително ниското им вътрешно съпротивление. Колата ускорява до 100 км/ч точно за 9 секунди и ще може да изминава по 320 км с едно 10 минутно презареждане на батерията.
Проблемите:
Недостатъкът тук е, че зареждането може да се окаже малко подвеждащо за обикновения човек, заради невъзможността за "домашно" зареждане. Системата изисква 350 кВ енергия и специална зарядна станция, способна да осигури 356В и 1000A. Цената на батерията засега е също така малко височка със своята стойност от $80,000, която екипът се надява да намали в бъдеще.
5) Tesla ще създаде бързо зареждаща се батерия за коли:
Технологията
S-моделът на Tesla Motors ще разполага с 440В бърза зарядна функция на батерията, но все още не е ясно какво ще е точното време за зареждане. Анализатори се надяват, че то ще е по-малко от времето нужно за презареждане на батерията на Tesla Roadster, което отнема обезсърчаващите 3.5 часа за пълно зареждане.
Каква е разликата?
Tesla Model S ще разполага с пробег от 360 км (480 за най-скъпия модел) с едно зареждане. Моделът има 440В възможност за зареждане и ще бъде много по-добър от първите модели на компанията.
Проблемите:
Понеже все още няма 440В обществени зарядни станции, зареждането на Model S ще е проблем за неговите собственици. ECOtality разполага с 5100 електро колонки, но нито една от тях не е обществена и макар че заявават желание за работа с Tesla при такава възможност, засега не се очертават такива перспективи.