Aston Martin смята, че екстрите ще продават електрическия Cygnet
От Маргарита НиколоваЗа да стане по-привлекателна и да увеличи своите печалби, култовата авто компания Aston Martin се разделя с традициите си, с проект за малка електрическа кола, базирана на субкомпактната Toyota iQ...
Според луксозния британски автопроизводител, шитият кожен интериор на Cygnet и емблемата на Aston Martin на решетката ще провокират клиентите да платят $50,500 (69,000 лв) за модела - цена повече от два пъти по-висока от тази на Toyota iQ.
Целта на Aston Martin е да продава по 1,500 Cygnet коли на година, което би направило мъника втората най-продавана кола на компанията, след V8 Vantage, произвеждан в около 2,000 броя годишно. Като цяло марката е регистрирала около 6% ръст в продажбите през 2010 г., което според говорителя на компанията Кевин Уотърс се равнява на 4,250 коли.
Главният дизайнер Марек Ричмън казва, че Cygnet е луксозна градска кола. "Преди Cygnet изборът ви беше сведен до: отваряте вратата и мирише на пластмаса; сега с отваряне на врата ще ви лъхва много по-приятната миризма на кожа", обяснява той.
Aston Martin разчита на Toyota за намаляване на производствените разходи на Cygnet в уникален проект с японския автопроизводител. Ултра луксозната марка, чиито потенциални конкуренти не са подкрепени от голям автопроизводител, разработи модела само за 12 месеца, в сравнение стандартния период от три години, необходим за повечето проекти.
Натиска за природосъобразност и нарастващите населения на градовете предизвикват марката на Джеймс Бонд да предложи решение и за градските шофьори. Миналата година Audi представи своя A1 субкомпакт, BMW ще пусне градска електрическа кола през 2013 г., а по-късно тази година Mercedes-Benz ще започне продажби на променения B-class компакт, като една от четири нови малки коли.
Aston Martin трябва също да поеме тези предизвикателства, макар че откакто Ford я продаде на група инвеститори, включително Investment Dar, за 479 милиона лири през 2007 г. компанията не е имала подкрепа от голям партньор. Lamborghini, Bentley и Bugatti са собственост на VW, а Fiat SpA контролира Ferrari и Maserati.
Твърде голяма промяна?
Този самотен статус подтикна и Aston Martin да търси нови клиенти, коментира Саймън Емпсън, управляващ директор на английския сайт за евтини коли Broadspeed.com.
"Нямам представа кой би купил Aston iQ или защо дори би искал такава кола -- просто изглежда глуповато", твърди Емпсън, който е бил собственик на Aston Martin DB5, използван при снимките на филма The Italian Job. "Разширяване на марката е ОК -- място за багаж, слънчеви очила, това го разбирам -- но не и идеята за градска кола."
Купувачите на Cygnet ще получават кожен интериор от седем телешки кожи, колкото и при струващия 125,000 лири (точно 280.000 левчета по днешен курс) DB9 спортист.
Aston Martin ще предлага шест варианта на алуминиеви джанти и до три милиона възможни комбинации в цветове и вътрешно оборудване. Навигационна система, стерео с шест колони, кожен волан скоростен лост ще бъдат в списъка със стандартни елементи на колата.
Луксът обаче, не се простира под предния капак - двигателят с 97 конски сили мощ, по същество е непроменен от Toyota IQ, чиято цена започва от около ? 12,500 (28.000 лв). Cygnet ускорява до 100 км/час за около 11.6 секунди, в сравнение с 3.7 секунди за "засилвания" от 750 конски сили звяр One-77.
"Зелен ореол"
Cygnet, който излиза на пазара през юни, ще бъде най-бавната кола от Aston Martin-палитрата. Четири-местният компактен модел ще разчита повече на горивната ефективност и практичност, отколкото на скоростни характеристики, за да спечели фенове и купувачи, за разлика например от струващия ? 176.000 (почти 395.000 лв) DBS, последното возило на онзи късметлия Джеймс Бонд.
"Не става дума за ускорението от 0-100 км/ч, или работно поведение на пътя, или пък за големи състезателни възможности", каза Ричмън по време на тест драйв в Лондон. "В градовете пространството е много по-ограничено. Тук имаш по-малки шансове за паркиране, много по-големи задръствания, така че има смисъл, че нашите клиенти имат малък луксозен продукт."
"Cygnet придава на Aston Martin една по-"зелена" визия, като също разчита и на купувачи със "зелен ореол" каза Петер Шмид, изпълнителен директор на Warwick - английската индустриална база данни.
Компактният модел отделя около 120 грама въглероден двуокис на километър, в сравнение с 572 грама на One-77. От Aston Martin казват, че колата е произведена за редови клиенти, а не регулаторни органи.
Компанията е получила 400 поръчки за автомобила и ще продава Cygnet на нови и настоящи клиенти в САЩ, Азия и Европа.
"Отношението на супер-богатите клиенти се е променило", допълва Шмид. "Те наистина искат да се вижда, че имат "зелено" мислене. Хората могат да паркират пред голф-клуба си този автомобил и ще провокират тема за разговор, а собствениците на Aston Martin обичат да говорят за колите си."