Наскоро проведената конференция "Intellect Transport and Smart Grid", беше пряко насочена към електрическите превозни средства. Почти всички производители на автомобили в света се опитват да разработят икономически ефективна програма за производство на електромобил, но има някои очевидни пречки, които трябва да бъдат преодолени, за да се превърнат електрическите коли в стандартен участник в движението по нашите пътища.
По време на конференцията стана ясно, че компаниите изпитват затруднения в намирането на бизнес модел, който финансира нова инфраструктура, особено когато един от основните параметри е доста по-ниската цена на електроенергията в сравнение с бензина или дизеловото гориво...
Зареждайки колата си, докато е паркирана или докато сте на работното място може да струва половин до няколко лева, но ще блокира зарядната колонка през голямата част от деня, което означава, че приходите от нея може да бъдат по-малко от 10 лв на ден за натоварено място. За масивна инфраструктура, които трябва да бъде редовно проверявана и поддържана това не е достатъчно, камо ли за инсталация. Проблемът се усложнява и в ранните етапи на разпространение на електромобилите, когато монтирането на зарядни станции трябва да стане доста преди да има сериозно търсене на такива.
Високите напрежения, необходими за зареждане на батериите също са повод за безпокойство. С електрически коли, изискващи 20-30 кВтч за пълно зареждане, сметката показва, че са необходими напрежения от 100A за зареждане на кола в рамките на един час. С цел от 15 минути или по-малко за зареждане е ясно, че ще бъдат нужни високи напрежения, често непосилни за сегашните кабели и подстанции. Интелигентното измерване може да смекчи някои от ефектите за зареждане през нощта, но все още остава въпросът за натоварванията през деня.
Изглежда, че производителите успяват да направят електромобили, сходни по показатели с бензинови или дизелови коли, от товарни до спортни варианти, макар и все още с ограничение в пробега. Въпреки че в действителност повечето пътувания са достатъчно кратки, за да използват електрически превозни средства, водачите или искат повече или нямат доверие на сегашния пробег. Така че, въпреки подобренията, електрическите превозни средства все още не са достигнали повратната точка, която да ги вкара в общия поток. Имаше надежди, че с ниските разходи за обслужване и гориво, общите разходи по притежание на един електромобил през целия му живот може да бъде достатъчно за привличането на корпоративни клиенти, но животът и разходите за подмяна батерия са такива, че остатъчната й стойност след 4 години, която има голям ефект върху общите разходи за целия период на притежание, е почти нулева. До решаване на проблемите с пробега и цените на батериите, електромобилите най-вероятно ще си останат цел само за първите ентусиасти.
Така че има ли добра новина? Технологията продължава да се развива, а зареждането и пробега се подобряват като параметри. Продължават да се появява и нови технологични решения, като горивните клетки и модулните батерии. С оглед на очевидната връзка с политиката на високи правителствени нива в областта на енергетиката и промените на климата в целия свят, електрическите превозни средства в крайна сметка ще се превърнат в стандарт - но все още не!