След като преди време беше засечено в 'карбонови окраски' в тестове насред студена Швеция, електрическото BMW i3 беше показано днес на 'i' пресконференция на BMW във Франкфурт. С планирано излизане на пазара през 2013, на цени, сравними с по-мощните версии на днешните модели от 1-серия, според източници от Мюнхен, ориентираният към градските потребители малък брат на електро спортиста i8 ще се предлага в 'стандартна' (колко странно звучи това предвид все още далеч от понятието стандарт електромобили) зареждаема електро версия или с опционален удължител на пробега.
Известен отначало като Megacity, i3 няма типичните за по-малките модели на BMW ниски линии с видимо по-висока стойка, чиято цел е да се осигури повече комфорт на пасажерите най-вече с прекрасна видимост във всички посоки. По отношение на багажното пространство пък - i3 разполага с 200 литра обем зад задните седалки...
BMW i3 технически характеристики | |
---|---|
Макс. скорост (ограничена) | 150 км/ч |
Ускорение 0-100 км/ч | 7.9 сек. |
Зареждане-станд/бързо(80%) | 8ч/30мин |
Пробег | 160 км |
Дължина | 3845 мм |
Ширина | 2011 мм |
Височина | 1537 мм |
Маса | 1270 кг |
Както и при i8, i3 разполага с леки, но изключително еластична CFRP (carbonfibre reinforced plastic) рама, монтирана върху почти изцяло алуминиево шаси. BMW твърди, че производствената версия ще тежи 1270 кг – около 265 кг повече от конвенционално Mini One.
С дължина 3845 мм, ширина 2011 мм и височина 1537 мм, петвратото i3 е със 120 мм по-дълго, 326 мм по-широко и 132 мм по-високо от Mini One. Платформата е със 105 мм по-дълга за 2570 мм и разбира се следата е по-широка, което прави i3 по-широк от Mini. но по-малък от всеки съществуващ BMW модел.
Според BMW радиусът на завиване на i3 ще бъде "значително по-малък", а управлението "пъргаво при типични градски скорости", в унисон с градското предназначението на модела.
В един типичен за електромобилите параметър, BMW казва, че центърът на тежестта на i3 ще бъде по-нисък от този на моделите от 1-серия.
За разлика от хибридния, бензиново-електрически BMW i8, i3 разчита само на електро задвижване, което в момента преминава тестове в 1-серия и Active-E прототипи.
Сърцето на новата електрическа система е компактен електромотор, монтиран зад задната ос, който черпи енергия от литиево-йонна батерия и задвижва задните кола чрез едностепенна трансмисия.
Разработката на i3 стартира през 2009 г. с първите Mini E като тестова платформа за i3. Размерът на електромотора беше намален с 40 процента от старта на тестовете, за да може да се монтира задвижването на i3 – мотор, силова електроника, трансмисия и диференциал – без промени в интериора.
Със 168 коня и 250 Нм въртящ момент, безчетковият мотор ускорява i3 от 0-37 км/ч за 3.9 секунди и от 0-100 км/ч за 7.9 секунди, подобно на това при 118d. BMW твърди още, че ускорението от 80-120 става само за 6 секунди.
Максималната скорост е ограничена до 150 км/ч за защита на заряда в батерията. "Можем да направим настройка за много по-висока максимална скорост, но за да се осигури по-дълъг пробег решихме да сложим праг, който според нас е подходящ за повечето нужди", коментират за английския Autocar от BMW.
Динамичните характеристики на i3 все още не са обявени, но очаквайте коефициент на челно съпротивление доста под 0.30, защото i3 получава тънички гуми с ниско съпротивление и няма увеличаващи съпротиелението въздушни отвори в предната част, обикновено свързвани с охлаждането.
BMW дава шест часа за презареждане на батерията на i3 от стандартен 220V контакт, с възможност за бързо зареждане до 80% от капацитета. Първият сериен електромобил на BMW ще разполага и с регенерираща енергия спирачна система и ‘инерционен режим’, който може да се използва, когато за придвижването не е нужна енергия.
От i3 се очаква пробег до 160 км, който според BMW е достатъчен за 90 процента от пътуванията. Сега обаче BMW разкрива за първи път, че i3 ще се предлага с опционален удължител на пробега (наречен REx) за всеки, който иска да пътува по-надалеч.
Недефиниран засега бензинов двигател ще бъде добавян към електромотора в обща система за задвижване на задните колела. Двигателят ще се използва за захранване на генератор на електроенергия, който да поддържа нивото на заряда в батерията. За разлика от i8, бензиновият двигател няма да се използва за директно задвижване на задните колела, а целта му ще е само да служи за генериране на електричество.
Интересно е дали ако си закупите електрическа версия на i3, колата ще е конструирана така, че да може да се оборудва допълнително със системата за удължаване на пробега.
Интересно е разбира се и кога i3 ще стигне до българския пазар, какви ще бъдат цените или лизинговите вноски.
eCars.bg