Всъщност, не трябва ли точно там да се хвърлят най-много усилия по отношение на електрическата мобилност? Не трябва ли да осигурим да децата възможност да се пътуват до училище с превозни средства, които не генерират никакви емисии от директната си работа? Въпросът е много актуален в България, с огромното количество не особено поддържани (поне откъм двигатели) дизелови бусове и малки автобуси, които превозват децата ни (най-вече, но не само) до частни училища и детски градини и бълват несметни количества пушилка, която трови всичко наоколо и е просто жалко деца да бъдат излагани на такова замърсяване.
Е, за щастие и в България започват да се появяват полека конверсии на конвенционални превозни средства до електромобили, но с все още миниатюрния им брой са нужни много повече усилия и инвестиции за 'изчистване' на автопарка. То, дето се вика в САЩ сега започват, та какво остава за нас. Там вече си имат първия електрически училищен автобус или нека го наречем вече електробус - добре познатото ни от филмите голямо жълто ръбесто возило, което вече не вдига шум. Поне това, което се задвижва с електричество...
Първият електробус се казва Newton eTrans и е дело на Smith Electric Vehicles и TransTech, благодарение на които детският глъч вече няма да бъде заглушаван от шумен дизелов двигател.
ОК, но реалността е такава, че "480-те хиляди училищни автобуса на Америка изгарят над 3 милиарда литра дизелово гориво годишно, което струва почти $3.2 милиарда (около 4.5 милиарда лв)", казва Браян Хансел, президент и ИД на Smith Electric Vehicles. "Newton работи при 1/3 до 1/2 по-ниски разходи от традиционния дизел, генерирайки значителни икономии от гориво за училището, в допълнение към природосъобразното придвижване, което изцяло електрическата система осигурява на учениците."42-местнят Newton eTrans изминава до 190 км с едно зареждане при скорост до 80 км/ч - идеални параметри за фиксирани маршрути в градските зони, по които училищните автобуси пътуват всеки ден. Електробусът разполага и с последно поколение литиево-йонни батерии и регенерираща функция при спиране, която зарежда батерията с електроенергия, акумулирана от генерираната при спирането енергия.
У нас, както вече коментирахме, по-разпространени са не толкова големите превозни средства за ученици, което прави конверсията дори по-лесна задача, заради не толкова големия обем. Vromos предлагат електро превозни средства, макар и малко 'по-отворени', но не пречи да им звъннете, ако се интересувате от еко вариант за превоз на вашите деца. Нека станем по-активни в това отношение - така ще покажем устойчив ангажимент не само към бъдещето, но и към настоящето.
[Източник: Smith Electric]