Понеделник, 02 Януари 2012 13:17

(Масовите) електромобили преминаха своя първи тест през 2011 г.

От
Този път, електрическите коли са тук, за да останат

Годината е 1996. На пазара се появява първата съвременна масова електрическа кола от голям автопроизводител - EV1 на General Motors. Считана от мнозина за иконата на новата електричеса мобилност, тази невероятна кола за съжаление завършва своя жизнен път по много злощастен начин. В Wikipedia има повече за EV1, включително и кратък български вариант. Сега (вече) сме 2012 г. и нещата са коренно различни - всеки голям автопроизводител прави или планира електрически модели, а в много държави никнат все повече и повече зарядни станции за електромобили...

В България засега си имаме само шепа електрически Peugeot iOn и Citroen C-Zero, както и известно количество конвертирани коли, като електрическите Nissan Micra и Audi A2 на А1 Лимитед от Исперих, или пък българският електро Golf, който (многозначно) нарекохме "чиста класика". Има разбира се и други, не искаме да пренебрегнем никой с пропуски - идеята е в това, че все още нямаме сериозно количество произведени от авто концерните електромобили, но с очакваните пазарни дебюти през 2012 г., очакваме модели като продавания още от декември в САЩ Chevrolet Volt да влязат в нашите автосалони. Разбира се, ще имаме и наша си европейска версия с още по-атрактивно изглеждащия вариант - Opel Ampera, а засега не можем да правим прогнози дали първата съвременна масова изцяло електрическа кола - Nissan LEAF - ще ни 'огрее' и през 2012 г. Тук на помощ идват обаче Renault - първият автопроизводител, който изкарва на пазара пълна гама електрически коли с четири модела, два от които разработени от самото начало като електрически. Очакваме Renault Fluence Z.E. и Kangoo Z.E. да се продават у нас от втората половина на тази година, а дали ще имаме и далеч по-луксозни чудесии като Fisker Karma, макар и на 2-3 пъти по-висока цена, ще разберем в следващите месеци.

Изминалата 2011 г. беше масово възприемана като годината, през която електромобилите най-накрая се 'включиха в общото течение', но очаквано това не стана без множество перипетии по пътя.

Мнозина от поръчалите Nissan LEAF трябваше да чакат доста, преди да получат своите коли, за което до голяма степен 'виновник' се оказа опустошителното земетресение във Фукушима, Япония - страната, която произвежда модела. General Motors също не успя да постигне целта си през 2011 г. да продаде 10,000 Chevy Volt, който пък стана обект на няколко федерални разследвания, заради пожари, за които беше набедена литиево-йонната батерия на модела. Продажбите на електрически коли 'пострадаха' и заради отслабените икономики, но вместо да сеем обвинения в различни посоки, нека си го кажем в очите - основната причина, поне според нас, електромобилите да остават все още в сянка, е липсата на масови информационни кампании, ако щете реклами и въобще популяризиране на електрическата мобилност. В България ние правим опит да помогнем в това отношение със създаването на eCars.bg и вече почти готовия elektromobili.bg, които се надяваме да работят с все по-голяма ефективност точно за това изключително нужно и важно популяризиране. Защото хората още не познават електромобилите, задават много въпроси, чудят се дали батерията и електромоторът са достатъчно надеждни средства за придвижване и дали ще могат да изминават разстояния, като с конвенционалните си коли.

По отношение на 'световните' цифри - Nissan, която така и не разгласи в общественото пространство своите предвиждания за продажби, обяви, че е продала 20,000 LEAF електромобила в световен мащаб, почти 10,000 от които в САЩ...

Другият основен 'начален' играч, GM, продаде само 6,152 броя Volt до ноември (2011), с изявление за "солидни" изгледи за декември (пак 2011) и очаквано постигане на целта от 10,000 в началото на 2012 г. Да, тези цифри изглеждат като прашинки на фона на милионите конвенционални коли по света, но на всички е ясно, че този път нещата са сериозни и е въпрос на време и преодоляване на 'детски болестни', за развитието на електрическата мобилност.

Повечето авто анализатори казват, че пазарът на електромобили ще се развива бавно с времето и въпреки сериозния интерес, проявяван от някои потребители, повечето хора засега не демонстрират кой знае какъв интерес. Е, ние пък казваме така - ако не знаеш за нещо, как да проявиш интерес. Затова планираме информационна кампания за електрическата мобилност в България, която трябва да обявим и да стартира съвсем скоро. Трябва да запознаем хората с електромобилите и тогава да събираме статистика какъв е интереса. Така мислим ние Smile.

eCars.bg

Прочетено 1472 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 00:47
Стефан Николов

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.