Tesla Model X – електрически SUV от А до Я, на 9 февруари
От Мартин ХаджистойковTesla Motors определено е нещо като пионер на съвременната лична електрическа мобилност, особено предвид факта, че няколко години след пазарния дебют на първата електрическа кола на компанията - изключително способният Tesla Roadster (чийто спортен вариант ускорява от 0-100 км/ч за 3.7 сек.), за разлика от много други (някои от другите нови компании за електро коли дори фалираха) Tesla се движи силно напред и през 2012 г. на пазара вече трябва да излезе дългоочакваният Model S. Дотук - две. ОК, но има и трета 'разработка' и тя се нарича Model X - електрическият кросоувър, за който ИД на Tesla Елон Мъск говори от известно време насам. Последната информация миналата година беше, че Model X ще бъде представен през декември и макар това да не се случи, вече има конкретна 'демо' дата - 9 февруари 2012...
Мястото все още не е известно, но според предишни намеци от г-н Мъск, събитието ще съвпадне с отваряне на дизайнерско студио на компанията в Южна Калифорния, на посочената дата. Не очакваме и кой знае какво медийно присъствие, предвид факта, че на представянето на Model S Tesla не организира демонстрация и тест за медиите. Причината? Делото срещу Top Gear по повод не особено приятното поведение на хора от екипа на предаването по отношение на същия този Tesla Roadster, за който говорим в началото. Съдът не постанови в полза на Tesla, но там (на този етап) очевидно не искат да се занимават с хора, които недолюбват електро колите. За щастие купувачи има предостатъчно и цялото количество Model S, което ще бъде произведено през 2012 г., е вече капарирано, но да не изместваме фокуса - тук става дума за предстоящия Model X.
Очаквано Tesla пази техническите подробности около Model X 2013 в тайна и ако има нещо, за което можем да се досетим е, че на ниво лукс нещата няма да отстъпват на Model S. Ясно е още и че моделът ще бъде седем-местен и е разработен да "предлага функционалността на миниван, отчитайки предпочитанията на клиентите към изключително популярния SUV клас". Има логика и да мислим, че техническата част няма да е 'по-долу' от тази на Model S, с батерии осигуряващи пробег от минимум 230 км, та до мощния пакет, с който може да се изминават и по 500 км. Tesla тръгна по свой път на връзките за зареждане, разработвайки собствен заряден конектор, но всичките модели на компанията ще разполагат с комплект адаптори за популярните зарядни стандарти, което елиминира всякакви притеснения от невъзможност за зареждане.
Някои от колегите в САЩ, които са близо до нещата, вече имаха възможност да разгледат фабриката на компанията във Фремонт, където разни 'работни птички' пеели, че покривът на Model X ще надмине доста в технологично отношение панорамното стъкло на Model S. Е, това е интересно и колкото и да мислим за други варианти, пред очите ни все изниква нещо 'соларно' каквото от самото начало си има основният конкурент Fisker Karma.
Няма как - пак ще се върнем към 'първенеца' Model S, чиято базова (и не само) цена от $57,000 остана непроменена, за да видим как върви производството.
В интервю за Gigaom Мъск казва, "Вече нанасяме последните щрихи и най-важно за нас сега е да канализираме производствения процес. Ще се опитаме да постигнем производство от 20,000 броя годишно колкото е възможно по-скоро и сме решени да започнем доставките не по-късно от юли. Чувствам се много уверен в спазването на този срок".
Хубаво е човек да вижда как изпълнителният директор на новичка авто компания, подготвяща се за пазарния дебют на първата си масова кола собствено производство, демонстрира изключително спокойствие и увереност за настоящата година, с предвиждания за страхотни неща и за
Tesla, и за електрическите коли като цяло. Е, за това ще пишем също, но както множество скептици предвиждат мизерни проценти на продажбите на електро коли за, да речем, 2025 г., така повечето големи автопроизводители вече или са в електрическата надпревара или се впускат яростно в нея. Та, това, за което ще пишем е поредното доказателство в тази насока - новината, че концернът Hyundai/Kia ще инвестира $15.5 милиарда в еко модели в следващите години, $4.4 милиарда от които са предназначени за електрически модели... Вие преценете сами дали през 2025-та продажбите на електро коли щели да бъдат няма и 10% от общия брой... За нас - Мъск е логично оптимистичен.
"Можем да покажем на бранша, че ако правиш добри [електрически] коли, с добра производителност и дълъг пробег, тогава хората ще ги купуват", добавя Мъск. "Големият ефект, който Tesla ще окаже върху пазара е добър пример за автоиндустрията като цяло".
Е, модулът ни за коментари е повреден и постоянната работа по elektromobili.bg не ни оставя време да го поправим, за което молим да ни извините, но ще направим всичко възможно това да стане този уикенд. А май е време да се напънем и за форум . Дотогава, ако искате да ни кажете нещо - в адресната лента на вашата имейл програма може да сложите Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите..
[От: Green Car Reports]