Електрическият Mercedes-Benz Vito E-Cell 'обърнат' на фризер
От Стефан НиколовВиждали сме електрически коли, велосипеди, мотоциклети и дори рейсове... а сега, дойде време и за (хладилен) електрически ван!
Като най-големия производител на камиони в света - не броим пикапите - Mercedes прави широка гама от микробуси и ванове. 'Най-малкият' модел е тази 'група' е познат под името Vito, просто защото е 'роден' във Витория (Испания). Това е най-популярният ван в цяла Европа. Среща се и 'семейна', седалкова версия, но повечето купувачи го ползват за лекотоварни цели във версията 'фургон' с товарен отсек. Vito се предлага най-вече с дизелови двигатели, с различни колесни бази, стандартен или висок покрив, задно задвижване или 4Х4 и още не малко други опции. Електрическият вариант обаче е само със стандартен покрив и дълго междуосие...
Изненадващо е, че е с предно предаване, а и трансмисията му е уникална. Вероятно идеята на 'предното' е да се освободи пространство под пода на товарното отделение. Литиево-йонни клетки осигуряват 36 киловат/ч мощ, от които 32 кВтч са на разположение за задвижване на превозното средство. Пробегът е 130 км. Сравнено с дизеловата версия, която изминава 1.000 км между зарежданията, това не е кой знае колко, но Mercedes обяснява, че дневният пробег на този тип ванове е около 80 км (данни за Германия, но вероятно валидни и у нас).
Товарното отделение и капацитетът на полезния товар са по-важни. Пространството е точно същото като при дизеловия модел; електрическият Vito може да 'носи' 900 кг. Това трябва да е достатъчно за повечето градски доставки, където се очаква Vito E-Cell да се котира. Двигателят развива непрекъсната мощност от 60 кВт, с пик от 70 кВт, а въртящият момент е 207 Нм.
Електро-Vito е превозно средство в производство, достъпен на лизинг в няколко европейски страни, без възможност за закупуване. И за да няма никакви съмнение, Mercedes казва, че електрическото задвижване не е причина за никакви ограничения и Vito E-Cell е идентичен със стандартните дизелови модели. Разбира се, той е много по-скъп от тях, толкова скъп, че Mercedes не разкрива продажната цена в брошурите си, но от компанията добавят, че разходите за "гориво" са от четири до седем пъти по-ниски. Електро версията има две вградени зарядни устройства - за 400V (трифазно) и 240V (стандартно) зареждане, отнемащи съответно 6 и 12 часа за 'пълнене' на батерията. Mercedes очаква 'електрическите' клиенти да са най-вече предприятеия или компании, разполагащи с инсталации за трифазен ток и съответно да се възползват от по-евтината нощна тарифа на електроенергията.
Мдаа, да си дойдем обаче на думата, партньорът на Mercedes - специалистите по хладилни камиони Kerstner - наскоро 'сътвори' вариант на хладилен ван Mercedes-Benz Vito E-Cell. Това е първият подобен в света (електрически ван), макар че лично ние няма как да проверим твърдението и не се ангажираме с истинността му, без да имаме причини обаче да се съмняваме! Повечето от нас не са се и замисляли и не знаят за това, но Mercedes получава доста обаждания от клиенти, питащи за хладилно превозно средство с нулеви емисии. Бързаме да кажем, че за да се избегнат всякакви ограничения в пробега на Vito E-CELL, хладилната настройка е напълно независима от системата за задвижване. Тя си има отделна литиево-йонна батерия, снабдена със собственото зарядно устройство за захранване на плоската охлаждаща система, монтирана на покрива. Единствен минус е намаляването на полезния товар със 75 кг и обема на товарното отделение, леко ограничен заради допълнителната изолация (третирани с диамант алуминиеви листове на пода). От Kerstner казват, че батерията на хладилния електро Vito би трябвало да издържи 3000 цикъла зареждане, а самият хладилник може работи между 6 и 10 часа с едно зареждане на собствената си батерия. Mercedes представя модификацията като 'clean and cool' (чисто и хладно), с нулеви емисии навън и нулеви градуси вътре.
Mercedes вече е произвела повече от 400 Vito E-Cell и без да знаем колко от тях ще бъдат оборудвани с хладилник, планът е да се направят 2,000 електро вана. Ще ги чакаме и в България, затова, когато видите да минава електрически Vito (защото вероятно няма да го чуете), огледайте го добре - може освен електрически, да е и 'хладен' .
[От: Plugincars]