Сряда, 01 Февруари 2012 09:04

SAE момента за безжично зареждане

От

Преди има няма 2-3 седмици стана ясно, че разни компании (от които едва ли бихте очаквали подобно нещо) като Google и Facebook, участват в консорциум за разработване на стандарти за безжично зареждане. Всъщност, защо не - те направо се опитват да дефинират нов Power 2.0 стандарт по въпроса, а не се ли стреми всеки със съответните възможности към бъдещи енергийни пазарни дялове? Е, има обаче и организации, за които е доста по-типично да се занимават с такива неща и една от тях е {tooltip}SAE{end-link}Society of Automotive Engineers{end-tooltip}. Наистина, времето за безжично зареждане още не е дошло, макар със заглавието така хубаво да си представяме точно такова нещо, но работна група в SAE по безжично зареждане на електромобили вече разработва стандарт за целта на име J2954, който трябва да бъде готов в тестов вариант до края на 2012 г. Първият месец от същата тази година вече измина неусетно и току виж по това време през 2013-та (макар и без стандарт) и на нашия пазар кацнала някоя и друга електро кола, като Nissan LEAF, който може и да дойде у нас направо с опция за безжична връзка с източник на електроенергия...

"Безжичното зареждане ще ни даде възможност да зареждаме безкабелно електрическите си коли чрез връзка със зарядно устройство при автоматизиран процес на зареждане", обяснява Джеси Шнайдер, който оглавява SAE J2954 групата. "С технологията за безжично зареждане единственото, което ще трябва да правите, е да паркирате на правилното място."

Това изглежда лесно, но предвид гледките по улици и паркинги с коли спрени по доста странни начини, дано тази леснина не се окаже всъщност сериозно предизвикателство.

Иначе, работната група по J2954 стандарта обсъжда следните направления:

  • Класификация на зарядните типове и минимална ефикасност
  • Оперативна съвместимост
  • Комуникации и софтуер
  • Сертифициращи тестове
  • Подравняване на бордовата бобина с тази в безжичното устройство
  • Положение на превозното средство
  • Безопасност
  • Утвърждаване на дизайна и тестове

SAE J2954 работната група ще определи минималния критерии за зарядна ефективност и безопасност, ще въведе протокол за тестове и общ интерфейс за зареждане на електрически превозни средства, както и различни други елементи. Когато 'черновата' бъде готова, ще започнат предварителните тестове, а организацията предвижда нейният стандарт за безжично зареждане да бъде въведен до края на 2015 г. Това е малко по-далеч от САЕ момента за апартамента безжично зареждане - по-скоро можем да кажем, че вече започнаха да коват желязото, макар че в случая то не е в особено материална форма.

Още малко по техническата част - в процеса на работа работната група ще работи по шест подхода за намиране на решения в гореизброените направления:

  1. Определяне на минималния критерий за производителност за зареждане (ефикасност) чрез консенсус в групата с отчитане на браншови проучвания;
  2. Определяне на критерий за безопасност на база събрани данни;
  3. Създаване на тестов протокол за безопасност и производителност на безжичното зареждане;
  4. Създаване на матрица от налични технологии за безжично зареждане на доставчици на зарядно оборудване, групи от бранша (SAE/ IEEE) и правителствени агенции (FCC/FDA);
  5. Разработка на общ интерфейс за основната бордова бобина; създаване на оперативна съвместимост; и
  6. Създаване на протокол и определяне начина на комуникация.

Участието на производителите

В международен мащаб има огромен интерес и участие на различни производители в процеса по създаване на стандарти. Сред доставчиците на безжични зарядни решения са Conductix-Wampfler, Evatran, HaloIPT (Англия), KAIST (Корея), Momentum Dynamics, LG, OLEV, Qualcomm (Англия), Samsung, SEW и WiTricity, а при инфраструктурните компании сериозни ангажименти вече имат Better Place, изграждаща първите мрежи от станции за бързо замяна на изтощени с презаредени електромобилни батерии, NRG Energy и Southern California Edison.

Автопроизводителите не изостават: Audi, BMW, Chrysler, Coda, Daimler, Fisker, Ford, GM, Honda, Mitsubishi, Nissan и Toyota работят по безжично зареждане на свои електрически модели, а по-тежката категория на автобусите представят Volvo и Proterra. Сред водещите производители на резервни части и автомобилни системи пък Delphi показва сериозен интерес към технологиите за безжично зареждане и ако продължаваме така лесно ще превърнем статията в "Справочник за производители".

Целта ни засега е да ви покажем, че по стандарти за безжично зареждане се работи много усилено и това в различни големи направления и още през следващата година може да караме второ поколение съвременни електро коли, които се зареждат като "ни чул, ни видял" Cool.

[От: Green Car Congress]

Прочетено 1361 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 00:01
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.