Бързо зарядно на "стар" Nissan LEAF - вероятно, но малко
От Маргарита НиколоваПървите екземпляри на електрическия Nissan LEAF, чиито продажби стартираха в САЩ и Япония в самия край на 2010 г. вече са на малко повече от година и все още не им приляга определението "стар". Всички те обаче са оборудвани с 3.3 кВ бордово зарядно, с което електромобилът се зарежда за 6-8 часа от стандартен контакт. Nissan знае колко бавно е това и определено ускори нещата с "бързите опции", като пусна своя бърза зарядна станция за $10,000 и обяви, че не само обновената версия на модела за 2013 г. ще се предлага с бързо бордово 6.6 кВч зарядно, но то ще може да се монтира и на колите от първото поколение. Ако пък не се намират бързи зарядни станции, като у нас (поне на този етап), с бързото бордово устройство времето за стандартно зареждане намалява наполовина (3-4 часа)...
Изявленията са едно, реалността съвсем друго, защото не става дума за софтуерна актуализация, а за механична подмяна, която не е проста като включване на диагностичен уред за препрограмиране на бордовия компютър. Монтирането на ново зарядно устройство е по-дълъг процес, който едва ли Nissan ще предлага на всеки, без да има нещо друго за "пипване" по колата, че да се налага посещение в сервиз. Кое е хубавото за нас в България? Не веднъж сме го казвали - при нас очакваме LEAF през 2013 г., а тогава май няма да имаме причина да мислим за "зарядни ъпгрейди", защото произведените в завода в Съндърланд коли ще си имат бързи зарядни устройства, а може би и опция за безжично зареждане.
Две години след дебюта, освен бързото зареждане LEAF 2013 ще получи и разни други малки подобрения. Тези междинни промени обаче може да направят новото зарядно несъвместимо с първия модел и дори техници от Nissan се съмняват, че подмяната ще бъде възможна и дори компанията да реши, че ще предлага такава опция, тя едва ли ще е евтина.
"Цената за подмяна на старото 3.3 кВ с ново 6.6 кВ зарядно ще е солена," пише Nissan LEAF механик от Сиатъл във Facebook. "Всичките [високоволтови] кабели ще трябва да се подменят също, както и контролера за батерията, DC/DC инвертора и самото зарядно устройство," обяснява приятелски човекът. Самото зарядно не е трудно за достигане - намира се зад задната седалка, но демонтажът и подмяната с високоволтово устройство е сериозно начинание, може би като като подмяната на двигател с вътрешно горене.
"Цената на гаранционната подмяна [за наскоро сменено 3.3-кВ зарядно] беше няколко хиляди долара," информира ни още техникът. "Предполагам, че 6.6 кВ зарядното ще струва повече. Да не говорим, че тези коли не са правени с мисъл за лесни ъпгрейди. За смяна на кабелите се налага сваляне на батерията." Съгласни сме, едва ли в Nissan са направили нещата така, че да си "пипаме сами" - все пак ще очакват да печелят от ремонти, поддръжка и замени...
Ако това не е достатъчно доказателство, че замяната на зарядното устройство на Nissan LEAF няма да е лесна работа, от компанията все още не казват нищо по въпроса, но ранни собственици, направили запитвания казват по форумите, че компанията не обещава ъпгрейди до 6.6 кВ зарядни за LEAF модели 2011/2012.
Мда, какво в повечето случаи, първите отнасят най-много и ще плащат за желанието да са в челото на електромобилното потребление.
[От: Green Car Reports]