С какво Mercedes "отвръща" на електрическия Iveco Daily?
От Мартин ХаджистойковВ следващите дни ще има много автосалони – от Пловдив, през Париж, та чак до Хановер. Там, в северния германски град, Mercedes ще покаже прототип на електрически Sprinter. О, виж ти какви ги върши конкуренцията... на изложението за товарни превозни средства в Хановер ще има и електрически Citroen Berlingo, Peugeot Partner, и в случая по-директният за Sprinter "опонент" – Iveco Daily. След като сме отворили дума за останалите, да ти кажем и за електро идеята Sprinter, става ли?
Не зная, дали гледаш "Американски антиквари" по History Channel, предаването, в което двама антиквари обикалят Америка в търсене на ценни стари вещи в дворове, плевни, складове и каквото там им попадне. С един Mercedes Sprinter ван... Не съм ги чувал чак да се оплакват, но не е като да не споменават разходите си за гориво, предвид и понякога огромните разстояния, които изминават. Но, какво би било, ако имаха електрически Sprinter?
Сега и да искат не могат да се сдобият с такъв, но все пак такова нещо се задава – Mercedes-Benz ще направи световна премиера точно на такъв вариант на популярния товарач, наречен Sprinter E-CELL – електрически ван, който ще видим на {tooltip}IAA 2012{end-link}International Motor Show{end-tooltip}. Прототипът на Sprinter E-CELL е товарно шаси с кабина, със средната колесна база от 3665 мм и целта на премиерата е да бъдат тествани реакциите ни като потенциални купувачи, преди в компанията да вземат решение дали си струва да пристъпят към серийно производство.
За разработката на по-големия ван в Mercedes-Benz са използвали натрупания от Vito E-CELL опит, чиито 500 пробни доставки започнаха преди около две години. Сега Vito E-CELL вече го има в повече от 15 страни в Европа, а скорошната добавка на седем-местен Vito E-CELL crewbus определено увеличава потенциала за оперативно разширяване на електро гамата.
Задвижващата система на Sprinter E-CELL може да е подобна на тази при електрическия Vito, но по-големите натоварвания неминуемо налагат добавянето на специфични характеристики, които да покрият по-високите изисквания към машината, заради съвсем различното шаси и е задното предаване.
Когато човек не се интересува много от това, с което доставят, например, храната, която ще си купи от местния магазин, може и да започне да му става скучно с тези монотонни редове, затова да ти кажа нещо по-съществено, особено ако се интересуваш от технически детайли:
Електромотор и мощност
Синхронният електромотор с постоянни магнити на Sprinter E-CELL може да достига постоянна мощност от 70 кВ (с краткотраен максимум от 100 кВ) и има 220 Нм въртящ момент. Достатъчно ли е това за товарно превозно средство от този клас? Предполагам, че в Mercedes са направили съответните сметки, за да стигнат до това предложение. Моторът се храни с ток от две литиево-йонни батерии, всяка с 93 клетки и общ капацитет от 35.2 кВтч. Вероятно сега се питаш на колко ли пробег отговаря това...
Зареждане и батерии
В началото на този месец швейцарската BRUSA показа новото си бордово зарядно устройство за електромобили с мощност 22 кВ и познай какво, същият агрегат при Sprinter E-CELL осигурява... 22 кВ при 32 ампера и с включване към 400-волтов източник, може да зареди батериите за по-малко от два часа. В коментарите под статията ни за продукта на BRUSA имаше така желаната и важна дискусия и ето че тази "магическа" цифра се появява отново, при това толкова скоро...
Какво, мислиш, означава това 22 кВ зарядно? Според мен – повече оперативна гъвкавост за Sprinter E-CELL, защото няма да се налага да зареждаш своя електро Sprinter цяла нощ. Да, час и половина/два също не са малко, но са супер подобрение в сравнение с 6-8 часа и правят възможно използването на електрическия Sprinter повече от един път през деня, след повторно зареждане на батериите. Напредък си е, нали?
Много обичам колкото повече чета, толкова повече интересни неща да намирам в текста, през който очите ми преминават. Ето ти още едно тук – Sprinter E-CELL е разработен така, че батериите му да са взаимозаменяеми с тези на мноооооого по-малкия електро smart. Упс, вече ми се завъртат някои мисли в главата .
Нещо "против"?
Чудя се дали не очакваш и някой "недостатък"? ОК, ето ти един – всички знаем как товарните ванове "летят" по нашите пътища. С електрическия Sprinter засега "полети" няма да са възможни, защото максималната му скорост е ограничена до 80 км/ч. Погледни го и откъм добрата страна – за града това си става отвсякъде, а шансът да ти пернат акт за превишена скорост не е особено голям.
Товаренето...
Понеже батериите са разположени в контейнери между осите и под шасито, нито товарният обем на затворения Sprinter, нито пък закрепването на каросерии страдат по някакъв начин. С максимално позволено общо тегло от 3.5 тона, на Sprinter E-CELL може да се товарят до 1200 кг, в зависимост от конфигурацията на модела, без ограничения за просвета и ъгъла на подхождане.
Все пак няма да останеш на сухо откъм информация за пробега – такава има и тя гласи, че с едно зареждане на батериите Sprinter E-CELL ще го бива за 135 км, като имаш предвид, че разходът на енергия е 27 кВтч на 100 км и това всичкото, по NEDC, разбира се. С други думи, официална информация, която засега няма как да бъде проверена в реални условия. Но те повечето ежедневни маршрути поне в населените места са в рамките на 100 км, та дори да е 100-110 реалният пробег, пак е ОК. И, отново, за няма и два часа зареждаш и следобед може да правиш още курсове. Спор няма, че пробег от, примерно, 250-300 км е съвсем друго нещо, но и до там ще се стигне.
Но, както стана дума, точно затова Mercedes изкарва на показ електро вариант на Sprinter – за да види какви ще бъдат реакциите ни, което ще наклони везните за или против производство. Ако показваме интерес към електрическата мобилност, наклонът ще е в посока "ЗА", нали ?
[От: Green Car Congress]
eCars.bg / Elektromobili.bg