Знаеш ли коя е най-популярната електрокола в Париж? Не е от изложението...
От Стефан НиколовНай-популярната електрическа кола в Париж не е тази, която предполагаш!
Всъщност, аз не знам какво предполагаш, но това не е Nissan Leaf или Mitsubishi I-MiEV (или сродните Citroen C-Zero или Peugeot iOn). Не е и някой от електромобилите, показвани на протичащото в момента там автоизложение.
Това е хечбек с три врати, сребрист, с четири места и как да го наречем... базов интериор. Парижани му се наслаждават ежедневно за няколко минути или няколко часа и постоянно могат да разчитат на него. Просто трябва да отидат до най-близкия пункт на Autolib – 'стоянка' на електромобили за споделяне.
Електромобилът се нарича Bollore Bluecar, а от миналата седмица има вече 1.750 (!!!) от тях, разположени в 670 павилиона по парижките улици и в някои предградия.
Замисълът на проекта е за 3.000 електромобила в 1.050 пункта в града, удобни и достъпни за ежедневието на всички в Париж.
Системата за споделяне на коли на Autolib, стартира с 250 бр през декември миналата година, като разрастване на успешната програма за споделяне на велосипеди Velolib.
Повече от 37,000 души вече са се присъединили към системата, като Autolib отчита по 1,200 нови регистации седмично.
Те се отдават под наем от 4,000 до 5,000 пъти в седмицата, с най-висок интензитет през почивните дни. Не минават и 15 минути в центъра на Париж, без да се мерне по улицата някой от въпросните електромобили.
Според проучване на компанията-наемодател, 70 процента от клиентите им не притежават собствен автомобил. В Най-много потребители са на възраст от 25 до 39 години, повече мъже, но не изключително.
Интересен факт е - тъй като колата може да се остави в произволен пункт, а не задължително в този, от където е наета - почти 90% от пътуванията са еднопосочни.
Самата кола е 'пипната' от Pininfarina и се сглобява в Торино, Италия, за Bollor? Group, 190-годишен френски конгломерат, който е сред 500-те най-големи компании в света.
Bollore Bluecar тежи 300 кг, има 30 кВтч литиево-йонна батерия, която е разположена под седалката на пасажера и захранва електромотор, задвижващ предните колела на колата. Осигуреният пробег в градски условия е 250 км, но така или иначе, едва ли някой 'угасва' без ток - просто я оставяш да се зарежда и взимаш другата; толкова много са!
За екстри и удобства ще е лицемерно да говорим, но все пак има един еърбег за шофьора и специален звуков сигнал за разсеяни пешеходци.
Арматурното табло е централно разположено и прилича по-скоро на екран на таблет. Повечето от функциите се стартират и управляват чрез главния сензорен екран, включително контролът на климатика, аудио системата, GPS навигация, bluetooth-мобилни телефонни разговори, както и избор от три режим на шофиране: Eco, Sport, или Icy (за студено време). Осигурена е и връзка с оператор на Autolib, в случай на авария..
Докато версиите на Bollore в отличителния сребрист цвят кръстосват из Париж и околности, тези, които се предлагат под наем за 3 до 12 месеца на фирми и частни лица - Bollor? Tambien Bluecar - са боядисани в тъмносиньо (верни на името си).
Що ли някой 'мощен конгломерат' не залее и нашите пътища с 2-3.000 електромобилчета? Да си споделяме...
[От: Green Car Reports]
eCars.bg / Elektromobili.bg