Вторник, 20 Ноември 2012 13:44

Български електромобили – вятърът на промяната!

От
viatarna turbina elektromobil vetroelektromobil
С вятърна турбина може да си правиш ток за електромобила по магистралата – Снимка: Dsicovery

Най-много електромобилни реализации и идеи идват от Бургас – сега и за ветроелектромобил!

Едно, че не познаваме още електромобилите, а на всичкото отгоре са и по-скъпи. Това са два от факторите, които забавят развитието на електрическата мобилност. В последната година у нас вече много по-често се пише за електрически превозни средства и популярността им расте. Но в общия смисъл на думата, все още сме на етап опипване – и потребители, и вносителите...

За щастие вече се намират и хора, които са напред в предлагането. Някои на електромобили, други на идеи за електромобили. Все от Бургас. Там е базирана българската фирма Вромос, за чийто електрически Киви днес БНТ пусна видео. Малкият електромобил на Вромос засега е най-евтиния в България, на стартова цена от 19,900 лв без ДДС, и има вероятност не малко време да остане такъв. Поне докато у нас официално не се появи по-евтиният Renault Twizy. И Киви, и Twizy са в един клас – водят ги четириколки, АТВ ако щете, но Киви си има две предни места, както сме свикнали. И врати, с което Twizy не можеше да се похвали доскоро. Twizy се предлага на цени най-общо в диапазона 7-9 хил. Евро, но, както вече стана дума, все още не в България.

Киви пък може да се купи директно от Вромос, стига да не са изчерпани количествата в момента, в който решите да се сдобиете с такъв малък електромобил, но с малко чакане всичко се нарежда. Я в щатите, по три години чакаха първите поръчали Tesla Model S...

Това за наличностите. Сега за идеите... пак от от Бургас. По-рано този месец получих интересен имейл. В подписа прочетох: "От инж. Злати Борисов Димитров – 70 годишен с 25 години работа в авиацията /техническо обслужване/, 20 години работа в механизацията на земеделието и 5 години в машиностроенето". Това е най-отдолу в имейла, разбира се, но исках да го изясня предварително.

"Прочетох някои от статиите ви за електромобилите", пише инж. Димитров, "и разбрах,че основният проблем е зареждането им с енергия". Мда, това е основен проблем. Но за две години от старта на eCars.bg насам, разбрахме нещо друго. Проблемът е в неизвестността. Ние, хората, не знаем за електромобилите. Те са нещо ново за нас. Трябва ни време и много целенасочени усилия за популяризиране, за да ги възприемем. Затова много компании фалираха – заеха се с производство на компоненти за електромобили или пък с конверсия, далеч преди хората да са наясно с продукта. Но за щастие това, че първо трябва да насочим усилията си към популяризиране и обясняване на технологията и продукта, вече е известно на повечето хора, които трябва да взимат решения по въпроса.

"Като мислещ инженер, а сега и като мислещ пенсионер, воден от принципа 'Проблем без решение няма – достатъчно е той да е реален', реших да ви представя една възможна разработка на проблема", продължава инж. Димитров. Да, върнах се на този проблем, със зареждането (недостатъчния пробег).

"Досега е постигнато бързо зареждане (но няма достатъчно станции), работи се и по увеличаване капацитета на батериите (добре), но защо да не решим проблема така":

Ето какво предлага инж. Димитров:

Електромобилът (след първоначално зареждане), достигайки скорост (примерно) над 50км/ч. (14м/сек.) да започне да се САМОЗАРЕЖДА. Как? С Какво? Срещу Колко и с Колко? Естествено с електроенергия от вятъра, който сам си прави, безплатно, а количеството ще видим от сметките. С една дума предлагам ви НЕЗАВИСИМ ВЕТРОЕЛЕКТРОМОБИЛ.

Сега вече заглавието придобива смисъл, нали? Защото идеята му не е пиарска, а конкретна, техническа, и наистина българска!

В имейла инж. Димитров прилага две таблици, попълнени с помощта на три формули, "които не съм измислил аз", а също и скици на 5 варианта на ветроелектромобили. Ето за какво става дума:

Първо, инж. Димитров е убеден, че предложените скици не изчерпват възможните варианти. Според него, предвид теглото на електромобила:

  • варианти 2, 3 и 5 са ефективни при скорост над 54 км/ч;
  • вариант 1 при скорост над 120 км/ч и;
  • вариант 4 при скорост над 70 км/ч.

Увеличаването на модела не дава ефект при ниските скорости и за това може да се работи в посока чист електромобил за градско и прикачване на ветрогенератор за извън градско пътуване. Също така лентовите турбини биха работили по-рационално в режим на директно задвижване на тяговите колела, а акумулаторите да се зареждат от електро двигателите, преминали в генераторен режим. За осевите турбини е по-рационално да се агрегатират с генератори...

Технически, нещата инж. Димитров ги е документирал. Затова не ги излагаме подробно тук, но разполагаме с тях и можем да ги добавим към статията или да ги изпратим на всеки заинтересован. Неговият призив е да помогнем за реализация на идеята, е чиито възможности той е убеден. Не разполага с "другите" възможности – за нейното реализиране. Затова ще бъде благодарен, ако намерим фирма, "която да изработи прототип за провеждане на изпитания, като съм готов за допълнителни въпроси и консултации."

Сега вече я търсим и чрез вас – това послание е към всички, които прочетат този материал и намерят представената идея за ценна и важна. Дотолкова, че да я подкрепят. И нека стане така! Нашият имейл е Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите. – пишете ни с идеи и желания за реализация. Ние, разбира се, ще представим идеята и извън България, за да увеличим потенциала, но първо, да потърсим у дома Smile.

Прочетено 4772 пъти Последна корекция Вторник, 20 Ноември 2012 15:50
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.