Турски електромобил на пазара! P.S. Не го наричайте Corolla...
От Стефан НиколовОфициалната премиера беше преди месеци, но сега, факт: вече реално в продажба – турският електромобил, асемблиран от Derindere Motor Cars (DMA), 'Роден с шепот, а не с рев'!
В последните няколко дни, новините от Турция са обезпокоителни и тревожни, особено след днешното изявления на нашето Външно министерство: '
' На фона на тази гореща тема, разбираемо няма как да изпъкне друга новина, при това с положителен характер: електрическа кола, асемблирана изцяло в Турция от дъщерно дружество на Toyota, вече е при дилърите, на свободна продажба.След шумен дебют през февруари и леко комични елементи при представянето пред турската аудитория (при демонстративното каране в шоурум, единият от мениджърите на DMA (компанията-производител), подкара електромобила назад, вместо напред, предизвиквайки объркване, смях, а и стрес сред гостите), електрическата кола – двойник на Toyota Corolla – е вече достъпна за клиентите си.
Разработката на колата е отнела 6 години, но фактът, че вече е в продажба, е "...сериозна стъпка напред за зелените технологии и автомобилната промишленост на Турция" – по думите на Юндер Йол, шеф на директорския борд в DMA. И е прав, разбира се; независимо че турците произвеждат вече електромобил – Renault Fluence Z.E., сега става дума за 'техен си' модел. Хем техен, хем интернационален :)... защото: купето е на Toyota Corolla седан, засега дори си няма име и е с 'тойотското' лого; литиево-йонните батерии са японски – ползват се и от Toyota-модели; електромоторът е американски, от Remy International – с него са оборудвани някои зареждаеми хибриди, включително сред 'зелените' модели на Mercedes.
За да бъдем коректни, трябва да признаем, че комбинацията на тези компоненти в безименната кола DMA, определено има обещаващо бъдеще. Батерията позволява градски пробег от 280 км и може да се презарежда с конкретен адаптер, който се включва в стандартен електрически контакт. Зареждането отнема около осем часа.
Тези приятни данни се допълват от традиционния недостатък на електрическите превозни средства: продажната цена. Цената е $68.000 (точно 102.000 лв), което е 'соленко' – поне за този клас кола, но за цените на електромобилите сме изписали доста...
В южната ни съседка също няма субсидии при покупка на електромобил, а според Беркан Байрам – редактор на списание Електромобили и Хибриди – проучване на журнала сочи, че когато турците решат да харчат много пари за кола, предпочитат да е "луксозна, бърза и... германска". Моторът на Remy не е за подценяване, но цената на електромобила го прави труднопродаваем.
DMA се хвърля в директна битка със световните автомобилни гиганти, включително дружеството-майка Toyota. Докато Toyota е пионер в разработването на хибридната технология, турците 'поемат' изцяло електрически курс. Всеки със стратегиите си - Nissan е инвестирал около $5 млрд. (!!) за разработване на електромобилността към днешна дата, но скоро самият Карлос Гон – най-големият човек в Nissan – заяви, че компанията ще се стреми да развива и разработва хибриди, и водородни клетки в бъдеще.
Йол – шефът на DMA, мисли по друг начин. "Аз не вярвам в бъдещето на хибридите, честно казано, те само усложняват нещата. Технологията на електромобилната батерия може да се промени с точната инвестиция, и ще видите, три до четири години от сега, ще има батерии, осигуряващи 1.000 км пробег!", каза той.
Дано до тогава, DMA да имат име за електромобила си. Компанията казва, че се надява да продаде 1200 електрически коли до края на 2013. Пожелаваме!
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.