Форд ще обучава потребителите на електромобили; пуска усилен plug-in хибрид
От Стефан НиколовКакто вероятно знаете, корпорацията Форд има големи планове за електрическите превозни средства след настоящите отлични хибриди Escape и Fusion. Ние вече разполагаме с Transit Connect Electric, малък търговски ван доразвит от Azure Dinamics, а до края на 2011 г ще има Focus BEV и други два C-MAX компактни миниван хибрида на базата на Focus през 2012 г. Единият модел ще бъде със следващото поколение хибридна система, другият–с C-MAX Energi Plug-in хибрид.
"Това е супер начало на Силата на избора", каза заместник-президентът по глобалното развитие на продуктите на Форд Дерек Кюзак през декември миналата година, когато два от тези три електромобила - Focus EV и C-Max Energi PHEV – бяха представени на медиите. Всички те ще използват литиево-йонни батерии и всички, с изключение на електрическия Transit Connect, ще бъдaт произвеждани на глобалната платформа на Форд в завода в Диърборн, Мичиган, САЩ на същата поточна линия, където се произвеждат и конвенционалните превозни средства Focus и C-Max. "Натрупването на собствени познания и умения, както и разширяването в глобален мащаб са от решаващо значение за развитието на електрифицираните превозни средства, които да са достъпни и да са приятни за шофиране", заяви директорът по електрическите превозни средства Нанси Джойа. Г-н Кюзак добави, че преминаването към електрически превозни средства в реалните мащаби ще изисква "приемливост, достъпност и свързаност" и че продажбите на електрическите автомобили на Ford трябва да бъдат от два до пет на сто от общите продажби до 2015 г. и 10-25 процента до 2020 г., въпреки че повечето от тези "електрически" превозни средства ще бъдат хибриди.
През февруари на автомобилното изложение в Чикаго разговарях с маркетинг мениджъра за електрически автомобили Дейвид Финиган и го попитах какъв обем на продажбите се очаква. "Нашите разчети към настоящия момент са на база на това, което знаем за хибридите, които в един момент достигнаха до около три процента от производството, а след това през миналата година тръгнаха надолу. Мисля, че пазара ще се разраства, но в началото електрическите автомобили ще играят малка роля." отговори той. Какво може да се направи, за да се преодолее Ахилесовата пета на електрическите превозни средства - цена, пробег и време за презареждане?
"В момента не мога да говоря за цена”, казва Финиган, но ето как отговори на другите два въпроса.
"Това, което трябва да се направи за пробега, което е притеснение за шофьорите, и това което се опитваме да направим, е да се уверим, че клиентът има връзка с превозното средство, което му предоставя повече информация относно: Какво е състоянието на зареждане на акумулатора? Може ли да се планира маршрут? Къде и кога мога да намеря място за зареждане? Възможността да си отговорите на всички тези въпроси с нашето приложение MyFord Mobile, когато не сте в колата - е много важна и ще помогне да намалеят тревогите на водачите относно пробега".
– Разбира се, но пробегът все още е много ограничен, а времето за зареждане се измерва с часове, а не с минути.
"Относно времето за зареждане”, продължава той, “имаме 6.6 кВ зареждащо устройство в автомобила, [24 кВт/ч пакет], което сваля времето за зареждане до малко над 3 часа при 240 волта. Колата може да се зарежда и на 120 волта, но по –голямата част от инфраструктурата, която напредва, е на 240 волта – това ни дава предимство пред някои други превозни средства. В Nissan Leaf бордовото зарядното устройство е 3,3 кВ и ще е необходимо около два пъти повече време за пълното презареждане на 24 кВт/ч пакет.”
Междувременно се очаква Nissan да предложат съвсем скоро подобрено зарядното устройство.
Говорейки за Leaf /става въпрос за модела на Nissan/, неговото контролно табло е изключително информативно. По време на шофиране, можете да видите пробега при еко-режим и при обикновения режим, както и как се влияе пробега при включване и изключване на климатика. Освен това навигационна му система показва пробега и местата за зареждане по маршрута. Дали електрическите автомобили на Форд ще имат тези възможности?
"Задължително!" казва Финиган. " По мое мнение всичко това е необходимо. Трябва да предоставим на клиентите информация за това какво направят и какво е необходимо да направят, за да стигнат, там закъдето са тръгнали. Могат ли да се намерят мястото за зареждане? Могат ли да коригират своето шофиране така, че да стигнат до там? Същата тази информация ще им бъде необходима и когато не са в превозното средство и ние ще им я осигурим."
А какво ще кажете за бързо зареждане? "[Електрическият Focus] не е оборудван за бързо зареждане с прав ток, защото ние все още очакваме американския стандарт да бъде приет. Подготвят се инфраструктурни решения за бързо зареждане - сега в момента няколко станции, повече - на по-късен етап, но технологиите са различни. Когато стандарт бъде приет, което е много важно за всички, ние ще направим нашите автомобили напълно съвместими с него."
Дали скоро електрическият Focus ще стане популярна кола в целите Съединени щати? “Производството ще започне в края на тази година и ние вече обявихме, че в началото усилията ни ще бъдат насочени към 19 основни щата - основно по крайбрежието и някои други региони. Нашият план е да започнем с това, след което да се разширим пазара."
Дали дилърите на Ford са ентусиазирани относно електрически превозни средства?
"Има много разговори и се проявява голям интерес в момента и мисля, че търговците са ентусиазирани. Но – както и останалата част от обществеността - има въпроси и различни мнения. Повечето дилъри, с които съм разговарял, виждат това като потенциална възможност, но как ще се движи и как ще реагира пазара, ще видим."
Ще има ли обучение както за търговците, така и за сервизните служители? "Разбира се. В колата има прекалено много технология, а вземането на решение за покупка на такава кола е сериозно нещо, така че е важно да се гарантира, че клиентът е запознат с това и го разбира."
General Motors бяха критикувана за скрининг или за квалифициране на потенциални клиенти на електрически автомобили от втората част на 90-те години. Тогава те попитаха дали хората имат място за инсталиране на зарядното устройство (за предпочитане в гараж), и дали те наистина са разбрали за ограничен пробег на автомобила? Nissan прави същото, и предполагам, Ford и всички останали, които отговорно се отнасят към продажбата на електрически превозни средства, ще зададат тези въпроси, защото те няма да искат хората да вземат на лизинг или да си купят нещо и след това да съжаляват за това.
"Считам, че това помага на клиентите да вземете правилното решение", Финиган реагира. "Има проучвания, които показват, че е има неразбиране или липса на информация за различни технологии и как работят те, така че аз не считам подобни въпроси за проверка или квалификация, а за част от добре свършената работа за клиентите. Виждам го като част от процес за разширяване на познанията, така че клиентите да разбират какво купуват."
И накрая, има ли Форд планове да произведе захранван само с електричество автомобил с удължен пробег като друга алтернатива?
"Може би, но ние не сме направили официални изявления по този въпрос, така че нищо не мога да кажа в този момент. Plug-in хибридните автомобили също имат изцяло електрически режим на работа, така че ще видим."
Като се има предвид колко похвали събра модела Volt на “Шевролет” /Plug-in хибрид/, много ще се изненадам да науча, че който и да е от големи автомобилопроизводители не отдава сериозно значение на този вид превозни средства.