Електромобили с удължен пробег и хибриди - тези, които бихме искали да караме
От Маргарита НиколоваМечтаенето, казват, е безплатно и освен това – според нас – стимулиращо, в доста аспекти. Хубаво е човек да помечтава от време на време и разбира се, това да е свързано с положителни емоции, нови придобивки - в частност коли, които бихме могли да караме в близко бъдеще. Тук ще направим едно предложение, което никак не е задължително, но е полезна основа за онова, към което бихте могли да се насочите - първо в мечтите, после с конкретна реализация. За да е справедлив стартът, подбраните коли са концептуални модели, за да може в момента, в който са серийно произведени, мечтата да е узряла и да може да се осъществи. А за по-плавен преходът от автомобил към електромобил, (евентуално) може да се мине по 'свързващия мост' – хибридната кола...
Съставихме списък с 5 прототипа, показвани по автоизложенията през последната година. Всички са хибриди или електромобили с удължен пробег (да ни понамирисва носталгично на бензин), всички демонстрират вълнуващи нововъведения в стила и технологията и всички могат да се появят на пътя в близко бъдеще – дали в Европа или Америка, това отдавна няма значение. Ето, започва дефилирането на нашите модели:
Hyundai i-Oniq
Като се има предвид възхода на корейските марки Hyundai и Kia през последните десетилетия, с право очакваме да играят важна роля и в бъдеще. Концепцията i-Oniq, показана на изложението в Женева 2012 през март, е лъскав, 2-врат електромобил с удължен пробег.
Въпреки се стилът му предполага наличието на мощен двигател под капака, концепцията използва мъничък 1.0-литров три-цинилдров двигател, който осигурява мощност на електрически мотор със 107 к.с., когато батерията, осигуряваща 120 км пробег, се изчерпа. Ние сме уверени, че тези 120 км ще покриват по-голямата част от ежедневните ни нужди, но малкият бензинов двигател ще ни осигури допълнителни 580 км пробег.
И знаете ли какво? Освен това колата изглежда много добре!
BMW i8
Все по-често BMW насочват своето внимание към концепцията EfficientDynamics. Икономичните дизелови двигатели са разпространи сред европейските модели на BMW и все по-често се появяват на американския пазар, а ActiveE, базирана на 1-ва серия, е страхотна малка електрическа кола.
Но това, което наистина ни интригува, е суперколата i8. Зареждаемият хибрид ще достига 100 км/ч за под 6 секунди и ще развива до 250 км/ч, а комбинацията от 3-цилиндровия бензинов двигател и електрическите мотори ще направи това BMW най-'зеленото' до сега, с изключение, разбира се, на чисто електрическото ActiveE и предстоящия модел i3.
Toyota FT-Bh
Показаната също на изложението в Женева тази година концепция FT-Bh е заявката на Toyota за това, как биха могли да изглеждат бъдещите версии на Toyota Prius C 2012 или хибрида Yaris и какво може да има в тях отвътре.
При FT-Bh това е 1.0-литров, двуцилиндров двигател с цикъл на Аткинсън – нещо като половината от двигателя на Prius. Не е много вероятно колата да е мощна, но пък със собствено тегло от едва 786 кг, няма да й е много трудно да е маневра и динамична. Прибавете това към едва 0.235 коефициент на челното аеродинамично съпротивление и получавате идея за страхотна икономичност на колата. А и толкова грозничка, че те засърбяват ръцете да я подкараш!
Acura NSX
Най-добрата новина за NSX е, че Acura и Honda наистина ще я направят, така че до няколко години може да я караме. Тя ще използва монтиран в средата V-6 двигател, доставящ енергия за задните колела, а предните ще се задвижват от електрически мотори, част от системата 'Super Hybrid All-Wheel Drive' на Acura.
От Acura искат да създадат отговорна към околната среда суперкола, която обаче да предлага и всички екстри на оригиналния NSX, все още считан за една от първите реализирани и използвани суперколи. Със собствения си V-6 двигател с малък капацитет, тя вече е пред конкуренцията, що се отнася до икономии.
Infiniti Emerg-E
Също като Acura NSX, Emerg-E може да се появи на улиците в най-скоро време в същата форма. Базиран е на същата платформа като малкия хибрид Lotus Evora 414E, шасито е леко, а технологиите – високи, та високи.
Emerg-E използва създадения от Lotus 1.2-литров, 3-цилиндлов двигател с мощност 50 к.с., но истинската му мощ идва от двата електрически мотора, произвеждащи общо 402 к.с. Електрическият му пробег ще бъде около 50 км, а двигателят за удължен пробег прибавя към тях още 435 км.
Това са само 5 от концепциите, които с удоволствие бихме управлявали и то без да броим напълно електрическите коли. А вие кои бихте искали да подкарате?
[От: GCR]
eCars.bg/Elektromobili.bg