Вчерашният бюлетин от Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА! отговори на някои от често задаваните въпроси, свързани с електрическите коли и понеже въпросите са много, решихме да ги разделим на части. Последната 'тема' беше зареждане - където има не малко въпросителни - затова продължаваме с нея, преди да отговорим и на други въпроси...
Зареждане
Ако нямам гараж (паркирам колата си навън), как ще зареждам?
Ако не разполагате с достъп до специален паркинг, ще трябва да проверите каква обществена инфраструктура за зареждане има във вашия район.Ако такава все още не е изградена потърсете информация чрез нашия Локатор зарядни точки. Възможно е да зареждате и на работното си място, включително с включване в обществената електро мрежа (обикновен контакт), но при липса на такава възможност е по-добре да изчакате да бъде изградена обществена инфраструктура.
Имат ли всички електромобили и пунктове зареждане стандартен щепсел и контакт?
В момента в ЕС се работи върху създаването на разширени ЕС стандарти за щепсели и контакти за електромобили. Полагат се усилия още през 2012 г. някои от тези стандарти да бъдат официално приети, което означава, че електромобилите ще могат да се зареждат чрез използването на едни и същи щепсели в различните държави от общността. За повече информация се консултирайте с производителя на превозното средство, което сте избрали или разгледайте профила му в Elektromobili.bg.
Може ли някой да изключи колата ми, докато се зарежда?
За тези, които зареждат в дома си, това е малко вероятно да се случи. По-голямата част от обществените места за зареждане се заключват, което означава, че минувач не може да извади кабел от зарядна станция (електро колонка). Някои места за зареждане могат да изпратят текстово съобщение на собственика на колата, ако превозното средство неочаквано се изключи или когато е напълно заредено. Ако зареждащият кабел е отстранен, зареждането се преустановява автоматично, докато процесът не бъде подновен. В САЩ, например, вече съществува нещо като електромобилен кодекс на зареждането, според който не е прието да извадите кабела на зареждащ се електромобил от зарядна станция, за да включите вашия и нарушителите се 'отбелязват и регистрират от електромобилното общество най-често в интернет.
Разбира се, прояви на вандализъм или друго посегателство не са изключени и за тяхното избягване постоянно се търсят решения. Едно от тях решава нещата радикално - това е безжичното зареждане.
Ще има ли кабели, преминаващи през тротоара?
Кабелната връзка между обществените зарядни станции, монтирани на улични тротоари може да е 'препятствие' за пешеходците. Електро колонките, разбира се, логично биват монтирани близо до бордюрите, за да се избегне в максимална степен създаването на евентуални проблеми, причинени от свързването им с електромобилите с кабели. Всички кабели, накрайници и зарядни станции са абсолютно обезопасени и не излагат на опасност минувачите при случайно спъване и откачане на кабел, но ако това се случи подаването на електроенергия се спира автоматично. Обществените места за зареждане на електромобили се обозначават със специални табели и маркировка за допълнително предупреждение.
Батерии
Ако нещо задържа по-бързото разпространение на електромобилите, това са все още 'неузрелите' батерии и по-скоро технологиите, с които те се произвеждат. Засега енергийната плътност на батериите е далеч по-ниска от тази на течните горива, което ограничава пробега на електромобилите до няколко пъти по-кратък от този на конвенционалните коли. За щастие компании като Tesla Motors ще започнат да променят това още от тази година - новият Model S на компанията ще изминава до 480 км с едно зареждане на батериите. Сега към някои от въпросите, които често задаваме за батериите:
Колко издържа батерията на електромобил?
Обикновено производители на батерии приемат, че жизненият цикъл на една батерия приключва, когато капацитетът и падне до 80% от номиналния. Това означава, че ако в ново състояние при пълен заряд оригиналната батерия осигурява пробег от 150 км, след 8 до 10 години (в зависимост от изминатите километри), той може да спадне до 120 км. Ако използвате своя електромобил според указанията, може да намалите до минимум този ефект на загуба на заряд с времето, а някои производители на електромобили са проектирали батериите им за работа в рамките на целия жизнен цикъл на превозното средство.
Изтощава ли се батерията при използването на климатика, светлините и т.н?
Да, до известна степен това влияе на пробега. Както и при конвенционалните превозни средства, прекаленото използване на климатика влияе на разхода на енергия. Автопроизводителите вече прилагат интелигентни решения за намаляване на консумацията, като светодиодни предни и задни светлини и ефикасни климатични системи.
При възможност затопляйте/охлаждайте своя електромобил преди да го използвате, докато се зарежда - така обстановката при качване ще бъде комфортна, а батерията пълна.
През зимата е препоръчително да използвате отоплението на седалките, вместо 'парното', а през лятото да охлаждате колата докато е паркирана и се зарежда, и по възможност да не отваряте прозорците по време на движение.
Каква е цената за смяна на батерията?
Това зависи от размера и вида на батерията, които отчасти се определят от превозното средство. На този етап батериите са все още скъпи, но е вероятно цените да се понижат, когато технология се подобри и обемите се увеличат. За повече информация разговаряйте с производителите, чиито сега предлагат първите си електрически модели с 8-10 години гаранция на батерията.
Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!