Понеделник, 02 Май 2011 20:06

Втори живот за батериите след загуба на капацитет

От
Какво ще правим с батериите на електромобилите след края на живота им

Използването на електромобилите на дълъг път все още е съпроводено с не малко неудобства. Едно от тях например е, че капацитетът на литиево-йонните им батерии намалява постепенно с увеличаване на броя зареждания...

Официално, батериите на колите би трябвало да издържат 8-10 години или поне това се опитват да постигнат инженерите. Те обаче признават, че с всяко следващо зареждане батерията се променя: пример за това е батерията на Chevrolet Volt, която според GM ще губи около 60 до 65% от първоначалния си капацитет. Всъщност, по-близко до реалността и до възстановяване на функционалността е смяната на батерията след около 5 години употреба.

Това ще удари директно на потребителите, които няма да постигат очаквания пробег със своите коли. Това обаче би не е толкова лошо, колкото звучи, защото означава по-евтини електромобили и използване на батериите за други цели след края на живота им в електрическите коли.

Една от идеите във финансов аспект е лизинговането на батерии. Това е изгодно и за клиентите, и за производителите на електромобили: всеки плаща за времето, през което ще използва батериите, което е по-ефективно и оправдано откъм разходи.

Инженерите все още не са абсолютно наясно с вариантите за повторно използване на батерията, макар че първата мисъл обикновено е в посока рециклиране. Колкото и "зелено" да звучи това обаче, то въобще не е добра идея: процесът изсмуква огромна част от енергията на батериите и ги прави почти неизползваеми. Най-добре би било да се използват за нещо друго за определен период от време след демонтирането им от колите.

Така че вероятно батериите ще служат по някакъв начин след изваждането си от "основна употреба". Един пример е възможността за "впрягането" им в пакети в помощ на електрическата система за добавяне на енергия в пиковите часове или при временно спиране на електроенергията. Пакет от две-три литиево-йонни батерии трябва да е в състояние да съхрани 25 до 50 кВт енергия, достатъчна за няколко домакинства за 4-5 часа.

Изглежда изследователите полагат максимални усилия за откриване на възможно повече варианти за пускането на повече електромобили на пътя и всеки, който на този етап може да си позволи електрическа кола определено ще спомогне за развитието на технологиите!

Прочетено 1268 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 22:52
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.