Руската електро Лада, с американско управление на батерията
От Мартин ХаджистойковПри това подходящо за големи батерии с до 256 клетки...
Признаваме си, любопитството ни гложди силно – чудим се какъв ще е интересът към бъдещата електрическа Лада у нас, когато започнат продажбите? Има ли достатъчно хора, които ще се върнат с удоволствие към доминиращата някога нашите пътища авто марка? Като се има предвид как се развиха нещата в последните 20 години, разбира се. Защото те промениха значително представите ни за възможностите на автомобила. А и още нещо – с добавянето на не-руски компоненти, ще се промени ли по някакъв начин отношението към Лада? Преди много години имаше едни кръгли фарове на един Москвич, дето не бяха правени в Русия – на тях пишеше General Electric, та определено не говорим за първите американски части в руска кола, но пък сега нещата са съвсем различни и по-напреднали в технологично отношение...
Вижда се, че към електромобилите се подхожда сериозно. Никоя сериозна компания не си и помисля, че може да предлага електрически модели без управление на батерията. То, вероятно, би било като да спестиш компютър за управление на двигателя в съвременен бензинов или дизелов автомобил...
Вчера пътувахме до Боровец. По пътя от Самоков нагоре както обикновено отстрани има спрели коли, на чиито капаци има чували с картофи. Стари ладички, москвичи, тук там някой голф двойка. И сега като пишем за това, че новата електро Лада ще си има американско управление на батерията, си мислим колко са се променили нещата.
То ще е от базираната в Колорадо Elithion, която е изпратила Lithiumate Pro литиево-йонни системи за управление на батерии до така познатия ни завод АвтоВаз – цели 110 модула и 10,000 клетъчни платки. Lithiumate Pro BMS поддържа всички видове клетки – призматични, малки и големи цилиндрични, джоб (калъф) – и е предназначена за литиево-йонна химия със среден волтаж:
- Lithium iron phosphate (LFP): LiFePO4, LiFeYPO4
- Lithium cobalt oxide (LCO): LiCoO2
- Lithium manganese oxide (LMO): LiMn2O4
- Lithium nickel manganese cobalt oxide (NMC): LiNiMnCoO2
- Lithium nickel cobalt aluminium oxide (NCA): LiNiCoAlO2
На своя сайт Elithion пише, че от АвтоВаз са избрали Lithiumate Pro BMS заради неговата производителност, лесен монтаж и атрактивна цена. Не разполагаме с информация за договорената цена, но от Elithion казват още, че друга причина руската компания да избере системата им е способността им да произвеждат бързо големи количества, както и заради нивото на техническа експертиза и поддръжката, която предлагат. О, ще бъде чудесно да са нужни големи количества такива системи – това би означавало много продажби на електромобили!
Всъщност, това е първата конкретна техническа информация за новата електро Лада, след като преди време беше обявено, че първите бройки ще бъдат изпробвани като таксита в ставрополска област. Само можем да си представим колко трудно е да създадеш електромобил от нулата (като Nissan LEAF, Opel Ampera или Tesla Model S) от малкия брой налични такива, което е причина много от автопроизводителите да правят нещо като "заводска конверсия". Такъв е случаят и в АвтоВаз – ЕЛ ЛАДА е на базата на Калина, с максимална скорост от 130 км/ч (едва ли ще е добре да се пробва, особено за дълги периоди от време), както и стандартен за сегашното технологично ниво на батериите пробег от около 150 км, за чието постигане най-вероятно ще е нужно доста икономично шофиране. Ако не друго, с електро кола сте независими от петрола – може да си я зареждате и от стандартен заземен битов контакт, колкото и да е смешно, дори от балкона .
И накрая, малко в стил прес съобщение, да ви разкажем малко за избраника на руснаците.
Elithion разработва, произвежда и продава системи за управление на батерии, големи литиево-йонни тягови модули и литиево-йонни модули за големи, стационарни батерийни инсталации за автомобилната промишленост, сервизни превозни средства, морски уреди, захранващи устройства и телекомуникационни системи. Фю, това са много приложения и сега става ясно, че изборът на АвтоВаз, разбира се, съвсем не е случаен. Elithion, обаче, е изключително млада компания – основана е през 2008 г. от Давид Андреа (автор на клигата "Battery Management Systems for Large Lithium-Ion Battery Packs") и е една от първите компании, които предложиха BMS за литиево-йонни батерии "на едро". Да, предвид наличието на огромен брой установени компании, успехът на новака е забележителен.
Очевидно, бидейки и автор на книга по специалността, Андреа има нужните знания и умения да превърне начинанието си в успех и сега остава само да видим дали електрическата Лада ще се продава добре, предвид факта, че поне според първоначалната информация (за нещо от сорта на €25,000), ще е по-висока от тази на Renault ZOE, например...
Какво мислите по въпроса?
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.