Европа трябва да избере стандарт за зареждане на електромобили
От Мартин ХаджистойковКогато електромобилите станат масова гледка по магистралите в САЩ, една от причините за успешното им завръщане ще бъде ранното съгласие между автопроизводителите по отношение на стандарта за зареждане на електрически коли. Обществото на автомобилните инженери (SAE) — международна група, в която силно влияние имат членовете от Северна Америка — разработи и прокара J1772 стандарта, който позволява зареждането на всяка кола със стандартно зарядно оборудване.
Иначе казано, ако притежавате Nissan LEAF и се отбиете на гости при приятели с Chevrolet Volt, може да използвате зарядното в техния гараж. Тази стандартизация позволи инсталирането на стотици, които скоро ще станат хиляди, съвместими домашни и обществени зарядни станции, с което беше избегнат проблема на последната вълна електромобили с минималното наличие на зарядни колонки, съвместими само с определени модели...
В Европа обаче нещата далеч не седят така в подготовката за навлизане на електромобилите. Процесите по стандартизация са доста объркани и общо взето всеки дърпа чергата към себе си.
На Стария континент все още предстои постигане на съгласие по регионалните стандарти за зареждане, което за съжаление има потенциала да задържи пазар от потребители, мотивирани да купуват електромобили дори повече от тези в САЩ. Международната електротехническа комисия работи по стандартен конектор за зареждане (който ще бъде наречен IEC 62196-2 Тип 2) от няколко години. Този конектор ще позволява от еднофазно до трифазно AC зареждане до 43.5 кВ, достъпно в много части на Европа.
Множество групи в Германия, Италия и Франция обаче не са съгласни със спецификациите, а скорошна среща за изглаждане на противоречията се оказа безрезултатна. Германските автопроизводители определено са обединени около технология предложена от Mennekes Elektrotechnik и Европейската асоциация на производителите на автомобили. Въпреки липсата на европейски стандарт, зарядната инфраструктура вече се инсталира, най-вече чрез прости колонки, които просто осигуряват стандартно електричество без допълнителна защита или системи за интелигентно измерване.
Нещата дори се влошават още. Германският контингент иска и единичен конекторен стандарт, който може да работи с бързо право токово (DC) зареждане, което ще доведе до много по-голям конектор, който според някои е твърде несигурен от потребителска гледна точка. В Япония и САЩ, автопроизводителите и производителите на оборудване вярват, че електромобилите трябва да разполагат с два зарядни порта, (CHAdeMO за DC зареждане и J1772 за домашно зареждане с променлив ток) и това е приемливо за потребителите.
От всички континенти, които се стремят да станат лидери при електромобилите, Европа, с множеството й автопроизводители, езици и различни електрически контакти, се нуждае от най-голямо сближаване с цел изработване на единен стандарт. С честото пътуване до различни страни, необходимостта от носене на множество конектори може да обезкуражава потребителите да купуват електрифицирани коли, както и компаниите да произвеждат зарядно оборудване. Pike Research предвижда, че от 2013 г. годишно в Европа ще се продават 125,000 електромобила, но без скорошното приемане на стандарт, този растеж определено може да се забави.
[Източник: Plugin cars]