Пет начални препоръки за обществена зарядна инфраструктура
От Мартин ХаджистойковПоделението на SPX Cororation, SPX Service Solutions, си партнира с GM и Daimler по монтажа и обслужването на зарядни станции за Chevrolet Volt за GM, и съответно Smart ForTwo Electric и Mercedes-Benz A-Class E-CELL за Mercedes-Benz. SPX Services работи по електромобилни проекти с електрически компании, градове и различни организации и е доставчик на оригинално диагностично оборудване на автопроизводители в глобален мащаб, с над сто години история на своята дейност...
Първоначалният фокус на SPX Services по отношение на GM и Volt беше в предоставянето на домашни решения за зареждане на клиентите на модела, но в последните осем месеца компанията се ангажира и с други зони, в които е необходима зарядна инфраструктура, като повече обществени зарядни станции в градове и по междуградски пътища.
В интервю за Green Car Congress, Чарли Янкитис, директор бизнес развитие и решения за електрически превозни средства, казва, че едни и същи препятствия и въпроси продължават да изникват в процес на развитие и планиране. Всичко това, в комплект с нарастващия опит на компанията в сферата му дава възможност да посочи пет практически начални насоки:
- Използване на реалистичен бизнес модел
- Поуки от паркиране на инвалидни коли
- Актуализиране на строителните изисквания
- Монтаж на сертифицирано зарядно оборудване
- Внимателно планиране на местоположението на зарядните станции
Бизнес модел
Едно от нещата, които граровете трябва да определят, казва Янкитис, е финансовият модел за реализиране на печалби от монтажа на зарядна инфраструктура, с предположението, че модел с директни приходи, базиран на такси за използване, вероятно няма да бъде успешен.
Паркиране за инвалиди
Паркирането на места за коли на инвалиди дава ценни уроци. Необходимо е местата за паркиране на които ще бъде монтирано оборудване за зареждане на електрически превозни средства ({tooltip}EVSE{end-link}Electric Vehicle Supply Equipment{end-tooltip}) да бъдат добре обозначени и общините ще трябва да прилагат същите наказателни мерки за паркиране на конвенционални коли на тези места, както и на инвалидните. Чарли Янкитис коментира:
Отчели сме необходимостта от идентифициране на тези [EVSE] места. Същото е като при местата за паркиране на коли на инвалиди. При тях е малко по-лесно и обикновено те са по-близо до сградата. Зарядните устройства може да са на различни места [по-далеч от входовете] заради цените; но клиентите трябва да са в състояние лесно да ги откриват. И също, това съм го виждал с очите си - аз карам Volt - виждал съм [конвенционални] коли да паркират на места за електромобили. Като с местата за инвалиди е - трябва си общинска наредба и намеса на службите по контрол на паркирането.
Промяна на строителните норми
Янкитис казва, че е прeпоръчително актуализиране на строителните норми с цел въвеждане на нови изисквания за полагане на изолирани тръбни системи за кабели за последващо използване:
При строеж на сграда, цената на полагането на изолиращи тръби за проводници е нищо в сравнение с това да дойдеш по-късно и да разбиваш бетона за ремонтни дейности. Дори сега, ако една община постави една станция за старт, в много от случаите има повече работа, която трябва да се свърши по-късно. Затова може да се полагат повече изолационни тръби, които да се използват по-късно по предназначени, без да се налага разбиване.
Точно това направиха с Electric Avenue в Портланд. Когато разработваха цялата зона, планираха портове в тротоара на всеки 2-3 метра с тръби, през които по-късно само да прокарат кабели. И сега при осем налични колонки има място за още четири. Направиха всичко с мисъл за бъдещето.
Сертифицирано зарядно оборудване
Оборудването за зареждане трябва да е с високо качество, осигурено, обезопасено и отговарящо на SAE и UL стандартите.
Местоположения за зареждане и боравене с кабели
Янкитис казва, че мястото за поставяне на зарядно оборудване е много важно - и по отношение на колата, и на източника на електрическа енергия. Затова е важно и боравенето с кабела. Забравен на земята кабел в зимни условия, например, може да бъде откъснат от снегорин.
Освен това е важно зарядно оборудване да се монтира на места, на които клиентите ще престояват повече от 45 минути, не там, където спират за десетина или напускат бързо. С други думи, паркингите на молове, ресторанти и кина са много по-подходящи от тези на заведенията за бързо хранене.
Наистина ценни съвети и това, което ние можем да направим, е да ги включим наред с много други в новия сайт на Национална информационна платформа Електромобили.бг, където те да служат за справка и отправна точка.
[От: Green Car Congress]